Billig godkänd brandsläckare 199:-

Jäkligt fånig diskussion. Brinner det släcker man, med pulver eller kolsyra.
Köp pulversläckaren för 199 spänn eller spendera mer på en kolsyresläckare.
Lixom, när det brinner vill du ha det släckt - inte fan bryr man sig om putsningen av fälgarna då! :huvet
 
andersbrink skrev:
Jäkligt fånig diskussion. Brinner det släcker man, med pulver eller kolsyra.
Köp pulversläckaren för 199 spänn eller spendera mer på en kolsyresläckare.
Lixom, när det brinner vill du ha det släckt - inte fan bryr man sig om putsningen av fälgarna då! :huvet
Exakt min mening :tummenupp
 
Jaja... lite olika uppfattningar men så här är det...

Vatten:
visst funkar det men oftast så behövs det mycket mer än det som finns i en handsläckare... Dra inte vatten på elektriska saker... funkar bra på fibrösa ämnen, glödbränder t.ex trä, papper, tyg


Pulver:
billig, utan tvekan det bästa släckmedlet mot allt, tex vätskebränder bensin, olja, plaster, lack, syntetmaterial. men mycket saneringen efteråt, En större släckare har högre påföringshastighet än mindre, något som är en viktig faktor för att släckningen skall lyckas. Det är därför oftast bättre att ha en 12 kg släckare än två 6 kg. GLÖM EJ: sätta fingret framför för att få bättre spridning på pulvert och effektivare släckning... som när ni vattnar med vanlig trädgårds slang utan munstycke...

Koldioxid (kolsyra):
Kostar mer, släcker lätt en MC/bilmotorbrand, lämnar inga spår efter sig, sämre utomhus pga lättflyktigheten/vind... kostar mer att serva/fylla/provtrycka. Offentliga kök/storkök är det lag på Koldioxidsläckare, bra till elektriska saker. Släckaren har också relativt kort kastlängd, bara 1-3 meter.


Skum:
Bra släckmedel, inte lika effektivt som pulver men lämnar inga rester, OBS! Många skumsläckare är GODKÄNDA för användning mot brand i elanläggningar upp till 1000V.

Skum- och vattensläckare tål normalt inte att förvaras i minusgrader och lämpar sig därför inte för placering utomhus om släckarna inte har fyllts med speciella frostskydds släckmedel. Men då kör vi fan inte hoj eller hur!!!

Brandsläckarens storlek och effektivitet måste dock alltid anpassas till brandrisken och den befarade brandens omfattning.

Det bästa är att ha en pulver och en skumsläckare, så kan du själv välja ju, är det en hoj som tagit sig, dra skumsläckaren, är det annat större, dra pulver, ring 112 så de sexiga pojkarna får komma och kasta vatten, det behövs, bättre att ringa tidigt och själv kunna släcka än att ringa för sent...

Ha helst så stor släckare som ekonomin tillåter, dvs får du en NoName 6 kg pulver för noll komma nix kanske det kvittar, drar du den så köper du en ny istället för att serva den.

Okänt märke på släckare funkar, billig som f-n, gör sitt jobb, men svår att få servad/fylld, om man har råd, köp lite dyrare typ Tempus eller Presto pga stor tillgång till reservdelar och lättare att fylla...

PM:a gärna om ni har ytterliggare frågor, gick rätt snabbt att skriva detta, kan vara att jag missat något eller så...


klart slut




Sen det allra bästa släckmedlet kanske ni inte visste... som finns med på alla tävlingar i mängder...








det är ju ÖL...





Det innehåller ju både skum, kolsyra och vatten.... ha ha ha ha :rofl
 
Last edited:
På mitt jobb så var det några typer som gjorde inbrott i en av våra bussar.
Dom bestämde sig tydligen för att ha lite kul med bussens pulversläckare.
Resultatet av detta blev en massa sanering, samt att elsystemet och alla brytare aldrig mer blev sig lika! Men ur ren släckningssynpunkt håller jag också med om pulver som ett prisvärt alternativ! :tummenupp
 
andersbrink skrev:
Jäkligt fånig diskussion. Brinner det släcker man, med pulver eller kolsyra.
Köp pulversläckaren för 199 spänn eller spendera mer på en kolsyresläckare.
Lixom, när det brinner vill du ha det släckt - inte fan bryr man sig om putsningen av fälgarna då! :huvet


Visst, men nu handlar det om att köpa bästa släckmedlet.. Släck en bran i en bil med pulversläckare och du hade nog helre velat att den brann upp när du ska städa upp det

På indytävlingar tror jag dom bara har vatten i släckaren.. Varför?
 
Last edited:
Najde skrev:
En fördel med skum måste väl vara att man kan använda det i förebyggande syfte. Om någont har läckt bensin och det finns riska att bensinen antänds så behööver man väl bar ha skum ovanpå bensinen, eller?

Helt rätt... men man slänger väl ut absorberingsmedel om det är på tävling,

om det är olyckor så säkrar vi med skum eller såkallat premix, där du kör skumvätska/vatten genom den vanliga vattenpistolen... bildar ingen 20 cm skumtäcke som ambulansfolket trampar runt i...

MVH
 
Glöm nu inte att bränder i vätskor INTE släcks med VATTEN! T.ex. bensin lägger sig ovanpå vattnet och eden kan tillta, och spridas.

Spruta mot eldens fot/härd. Det är inte lågorna du ska släcka. Dvs, normalt sett så kan man effektivt börja hukad mot brandens fot (lågorna minskar) och sen resa sig upp och spruta mer ovanifrån samtidigt som man närmar sig.


Gå en kurs, gärna en med brandbekämpning och livräddning i ett.

Pulversläckare behöver också fyllas på med drivgasen. Trycket avtar ofta krafigt dels pga. att man kommit åt ventilen i bilen eller liknande. Kontrollera trycket innan du åker på träning/tävling etc.

Pulver packas i botten på släckaren. Dunka den i marken två gånger ganska hårt och vänd den uppochner och skaka lite. Detta behöver göras ibland, bra att göra det när man behöver anv. släckaren också.

Kolsyresläckare skapar MYCKET statisk elektricitet, det är därför dom har ett metallspröt i mitten av munstycket (burken?). Ska du släcka en eld och får stötar, bit ihop :3freak :hihi


Det är enkelt att släcka småbränder om man kan men det kan vara skitsvårt om man inte kan. Gå en kurs, det är kul.


edit: Om jag inte missminner mig helt fel så är en eld beroende av tre saker.

Syre, värme och bränsle.

Ta bort en av dom så slocknar elden. T.ex så tar kolsyran bort syret och värmen.
 
Last edited:
vågen skrev:
Glöm nu inte att bränder i vätskor INTE släcks med VATTEN! T.ex. bensin lägger sig ovanpå vattnet och eden kan tillta, och spridas.

Spruta mot eldens fot/härd. Det är inte lågorna du ska släcka. Dvs, normalt sett så kan man effektivt börja hukad mot brandens fot (lågorna minskar) och sen resa sig upp och spruta mer ovanifrån samtidigt som man närmar sig.


Gå en kurs, gärna en med brandbekämpning och livräddning i ett.

Pulversläckare behöver också fyllas på med drivgasen. Trycket avtar ofta krafigt dels pga. att man kommit åt ventilen i bilen eller liknande. Kontrollera trycket innan du åker på träning/tävling etc.

Pulver packas i botten på släckaren. Dunka den i marken två gånger ganska hårt och vänd den uppochner och skaka lite. Detta behöver göras ibland, bra att göra det när man behöver anv. släckaren också.

Kolsyresläckare skapar MYCKET statisk elektricitet, det är därför dom har ett metallspröt i mitten av munstycket (burken?). Ska du släcka en eld och får stötar, bit ihop :3freak :hihi


Det är enkelt att släcka småbränder om man kan men det kan vara skitsvårt om man inte kan. Gå en kurs, det är kul.


edit: Om jag inte missminner mig helt fel så är en eld beroende av tre saker.

Syre, värme och bränsle.

Ta bort en av dom så slocknar elden. T.ex så tar kolsyran bort syret och värmen.

Bra skrivit...

men kommer du åt pulversläckaren av misstag i bilen så har du pulver överallt... i nutida pulversläckare är drivgasen är vanlig luft som man trycker in i samma behållare som pulvret med ett tryck av ca 15-17 bar... kontrollera därför att den har sprint och är plomberad, vill inte lösa den av misstag i bilen eller hur...

Rekommendationerna för skaka/vända upp å ner på pulversläckare är en ggr/år, viktigast är att den håller trycket, kolla så mätaren står på grönt...

Tänk på att kolsyresnön är mkt kallt, -79 grader... akta fingrarna...
 
Last edited:
tacka vet jag Halon...

det där med brand i ERF depån, kommer nog tyvärr förr eller senare, och efter kommer det att heta en jävla massa Varför tänkte vi inte på det...
 
R2 skrev:
tacka vet jag Halon...

det där med brand i ERF depån, kommer nog tyvärr förr eller senare, och efter kommer det att heta en jävla massa Varför tänkte vi inte på det...
Halon förbjöds pga pajade ozonlagret :brinnerup
 
DanneP skrev:
kommer du åt pulversläckaren av misstag i bilen så har du pulver överallt...

:hihi
I gammla firmabilen utlöstes en pulversläckare när jag bromsade, inte hela fyllningen kom ut men det var likförbannat läskigt när man inte ser och inte kan andas så bra :3freak :lol

Så kan det gå när släckarna ligger bakom passagerarsätet och man har grejer in och ut där ofta... :rolleyes:
 
Teddy skrev:
Ytterligare ett köptips till alla rookies med ansträngd ekonomi.

Rusta säljer kompressor 2hk 24l för 699 kr och tillbehörspaket med slang, luftpåfyllare och blåspistol för 149 kr.

och den funkade också! heeelt otroligt :tummenupp

1 års garanti på den, hur kvaliten är återstår o se

//håkan
 
DanneP skrev:
Helt rätt... men man slänger väl ut absorberingsmedel om det är på tävling,

om det är olyckor så säkrar vi med skum eller såkallat premix, där du kör skumvätska/vatten genom den vanliga vattenpistolen... bildar ingen 20 cm skumtäcke som ambulansfolket trampar runt i...

MVH

Vad gör premixen för nytta då endå gången vi kör med premix är när man vill sänka ytspänningen på vattnet ! befarar man bensinläckage så lägger man ett skumtäcke (med AFFF-AR) för att förhindra avångning.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top