Billig godkänd brandsläckare 199:-

Tack för tipset!
200 spänn fattigare och en släckare rikare.
Kan, förutom i depån, vara bra att hemma när grabben har lekt med tändstickorna. :brinnerup

Har släckt en motorbrand med Coca Cola en gång.
Funkar skitbra, kladdigt vart det, men släckt.

Pulversläckare kan vara bra att ha om man ska baka sockerkaka också.
Pulvret=bikarbonat=bakpulver (iaf. för länge sen när jag var ung)

Där ingår vissa tillsatser som inte rekomenderas för bullbak de är knappast några smakförbättrare.....

Jag sanerade ett motorrum som var fullt med pulver med vattenslangen, gick alldelens utmärkt och bilfan startade direkt efter...
(hålet i bränsleslangen och den avskavda tändkabeln satt också kvar, så en gång släckte jag en bilbrand två gånger, jag startade bilen i felsökningshänseende och såg den gnistrande kabeln, strax efter det såg jag den hårfina strålen ur bensinslangen, sen såg jag lågor....)

Hallongas var nog det bästa (med undantag för miljöhänseendet) borde det inte gå att ersätta med någon annan (ozonvänligare) kvävande gas istället?

Brandövning är kul och lärorikt, faktiskt det enda jag har lärt mig i lumpen som jag har behövt nyttja, när vi övade tog jag eld och fick hårfria ben som en bonus...

När vi hade övat färdigt med dockan var det lunch, så vi slängde den på brandchefens släp, där alla tomma släckare samt några dunkar med bränsle till övningen låg, tydligen låg det och pyrde i dockjäkeln, för när vi kom tillbaka hade släpet brunnit upp och brandchefens bil hade fått röktonade baklyktsglas.
Kul var det IAF

RPM lover skrev:
Vad gör premixen för nytta då endå gången vi kör med premix är när man vill sänka ytspänningen på vattnet ! befarar man bensinläckage så lägger man ett skumtäcke (med AFFF-AR) för att förhindra avångning.

Givetvis... säkras det med skum vilket jag skrev... premixen är ju skumvätska och vatten utan tillsats av luft... dvs skumvätskan expanderar inte...

Vi använder premix när vi inte vill lägga skum men vill ha ett effektivare släckmedel/skydd än vad vanligt vatten ger...

Halon används fortfarande inom flyget, för dess effektivitet i små utrymme...

jaja lång tråd om LIDLs billiga pulversläckare...

MVH

Last edited:
GuW skrev:
När vi hade övat färdigt med dockan var det lunch, så vi slängde den på brandchefens släp, där alla tomma släckare samt några dunkar med bränsle till övningen låg, tydligen låg det och pyrde i dockjäkeln, för när vi kom tillbaka hade släpet brunnit upp och brandchefens bil hade fått röktonade baklyktsglas.
Kul var det IAF

:hihi

vad sa brandchefen?

va fan.. har de inte det erbjudandet längre eller?
har ju inte hunnit till norrköping o handla ännu för här finns ju fan inte lidl :huvet

håkan skrev:
va fan.. har de inte det erbjudandet längre eller?
har ju inte hunnit till norrköping o handla ännu för här finns ju fan inte lidl :huvet
Jag köpte en idag, så erbjudandet gäller tydligen fortfarande..

DanneP skrev:
Givetvis... säkras det med skum vilket jag skrev... premixen är ju skumvätska och vatten utan tillsats av luft... dvs skumvätskan expanderar inte...

Vi använder premix när vi inte vill lägga skum men vill ha ett effektivare släckmedel/skydd än vad vanligt vatten ger...

Halon används fortfarande inom flyget, för dess effektivitet i små utrymme...

jaja lång tråd om LIDLs billiga pulversläckare...

MVH

Har man inte Halon i Stridsfodon 90 också? Har hört nån story om en fotograf som skulle fota delar av halonsystemet för utbildningsmaterial, fotoblixten aktiverade sensorerna och *POFF* :lol

anja skrev:
:hihi

vad sa brandchefen?

Han tänkte nog mer än vad han sa, för det var han som gav ordern om att grejorna skulle lastas :hihi

Däremot var han fruktansvärt upprörd över att jag tog eld under övningen, vi övade i par en kille skulle släcka, den andre (jag då) skulle rädda pilotdocka.

Killen som skulle släcka hade för bråttom och slog bara ner lågorna, jag hade för bråttom att rusa till pilotdockans undsättning, elden flammade upp och jag hade lågor till punkulorna ungefär (med ofrivillig PP och flamberade kastanjer som resultat)

Jag själv tyckte inte det var så stor grej, lite xylocain på dom värsta ställena och sen kunde jag t.o.m sova på natten.

Lurch skrev:
Har man inte Halon i Stridsfodon 90 också? Har hört nån story om en fotograf som skulle fota delar av halonsystemet för utbildningsmaterial, fotoblixten aktiverade sensorerna och *POFF* :lol

Möjligt... gjorde aldrig lumpen...

Han kanske fick riktiga actionbilder... :hihi

MVH

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...