Billig hoj att försäkra?

toma25

Ny medlem
Gick med
6 May 2006
Hoj
På gång...
Funderar på att skaffa hoj, efter många år med kort, men utan att ha kommit till slag med att köpa...
Jag tror inte att jag kommer att köra märkvärdigt mycket med cykeln och har annat att lägga pengar på... :)
Så mina planer är att skaffa ngn hoj som ser okej ut och är billig att äga, det känns som om att försäkring är den största posten i ägandet eller?
Jag kommer att pendla lite till jobbet och troligen ha den stående på gatan i sthlm innerstad. vad kan vara vettigt att köpa? jag betraktar mig själv som nybörjare.
Har funderat på Yamaha diversion XJ600 man kan få en hyfsad för 30 papp verkat det som... är de billiga att försäkra eller finns det annat man ska titta på? touring eller cross?

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
honda cbr 600 från 90 talet kanon hoj

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Har funderat på Yamaha diversion XJ600 man kan få en hyfsad för 30 papp verkat det som... är de billiga att försäkra eller finns det annat man ska titta på? touring eller cross?[/QUOTE]

Sporthoj = svindyrt att försäkra. Bara att glömma om man har familj och privatliv utanför hojåkandet. Själv är jag återfallsförbrytare med familj och har inte råd med allt för dyra leksaker. Jag sonderade terrängen grundligt för att hitta en bra avvägning mellan skoj och sunt förnuft. Diversion är helt ok, lite tam så risken är att du snart tröttnar. Men å andra sidan väldigt bra ekonomi. Jag hade en xj600 -89 för ett antal år sedan och den trivdes jag bra med. I höstas snubblade jag över en Honda ntv650, den har v-tvin, blygsam effekt (60 hk) och kardan. Mycket nöjd efter ca 200 mil hittils. Helförsäkrad hos Trygg Hansa för 3100 per år. Jag var mest inne på en off road innan faktisk. De har låga premier, oftast finns specialförsäkringar samt att de har en ganska bekväm upprätt körställning. Kolla t. ex Transalp, DR-650, Dominator mfl. Det blev ntv:n av en slump bara, tyckte den var snygg och kollade vad försäkringen skulle kosta och eftersom den låg ungefär som off-roadarna jag kollat på slog jag till. Många försäkringsbolag har internettjänster där du med hjälp av reg.nr kan få en prisbild. Kolla lite hos ett par handlare på hojar du tycker verkar ok och skriv av reg nr så kan du sedan i lugn och ro hemma kolla vilka hojar som passar smak och plånbok. Sedan är det bara att kolla blocket och se vilket prisläge hojen bör ligga i och leta tills rätt exemplar dyker upp. Detta var några tips på vägen, lycka till med letandet.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Kawasaki ZX-6R från 1995-1997, billig som tusan och kostar inte många slantar att äga.

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Kika på Yamaha TRX 850 eller Honda Hornet 600 2 roliga hojar och dessutom billiga att försäkra!

Bråkis

Ropa inte hej innan framhjulet är uppe.
Gick med
5 May 2006
Hoj
Kawasaki GPZ 1000 RX
Malmeqvisto skrev:
2140319 En hoj som är 20 år eller äldre landar på 1300 i helförsäkring
Exaktamundo.
Det siktade jag på, som 25:åring bosatt i sthlms innerstad.

Enda sättet att få 160 hästar utan att ruinera sig..

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
bandit 600 skulle jag nog satsa för dom slantarna, eller varför inte en dr800/africa twin el likn

Eng

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
R6 Lego edition
GSXR 1100 av äldre modell kanske. Beror mycket på din ålder men de jag känner som har sådana har vettig premie hos Trygg Hansa.

Har funderat på Yamaha diversion XJ600 man kan få en hyfsad för 30 papp verkat det som... är de billiga att försäkra

De är billiga att försäkra, men om det lutar åt XJ satsa på en 900. Har själv haft en 600 men stod inte ut med den så länge.

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
långsammast i ledet
lite äldre modeller av gsxr är riktigt hyfsade i försäkring....även zxr750 e helt ok...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
BMW F650.

Kostar max 2100/helförsäkr./helår.

Dessutom utmärkt bränsleekonomi och långa serviceintervaller. Såg en gammal F650 idag med 23000 mil på mätaren, så de torde kunna rulla en bit. Kör själv F650 Dakar som pendlarhoj och är nöjd, trots att det inte är något effektmonster. Har tom haft den ute i RIKTIGT rejäl geggamoja och ska i slutet av sommaren korsa Asien (Sydkorea-Sthglm) på densamma!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Om du vill ha en hoj som är lättkörd, förvånansvärt rolig, billig att köpa och billig i drift så ska du kolla på tidiga gsx750 och cb750/900. Kostar som sagt ca 1300 i helförsäkring, en uppsättning däck kostar ca tusingen, tämligen outslitliga och du får igen pengarna när du säljer dom! :tummenupp

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
FZR 600, går bra och är billiga att försäkra, det är oxå en snygg hoj!
bakdelen på de äldre går att diskutera, men annars tycker jag dom är riktigt snygga.

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Honda 900rr i nyskick
Ja du! va har man för hoj i innerstan om man inte vill bli av med den. Folk vet ju inte längre vad som är ditt och mitt tyvär. Köper du en sport hoj så blir det nog ganska dyr försäkring i stor stockholm. Själv har jag en honda fireblade 92 och betalar 2600 halvåret i trygg hansa men jag bor inte i stockholm heller.
Köp en mellan hoj ,eller se lite till vem du är som person. Vissa vill ha en liten glidare medans andra vill ha något större och vassare. Så kolla vad du max vill ge i försäkring och kolla efter en bra och billig hoj och ring ring ring ring och jämför..Du kan tjäna många sköna 100 lappar i premie. Skall du ha den på gatan ?? Skaffa ett bra lås Lycka till i sökandet. :tummenupp

Last edited:

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Honda 900rr i nyskick
Trinity skrev:
2203894 Suzuki SV 650 -99, gav 5000 helår/helförsäkrat innan jag ens hade körkort hos bilsport och mc :tummenupp
Det va inte så farligt. Vad pröjsar du för din i dag ??

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Lånar tråden lite.
Är Kawasaki Z 750/1000 (inte S-modellen) dyra att försäkra om man bor i t.ex. Täby och ny på tung obegr. kort? Är sugen på en sån när man har fyllt 20 (om inte de nya lagarna har börjat gälla då).
De räknas inte som sporthojar va?

jarnkamin

King in my own mind
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Husa EffEss SexFemti -04 - snart iaf
Försäkringarna på lite nyare sporthojar knäcker nästan vem som helst...

Ducati monster har jag fått helt ok premier på, jämfört med sportbågar iaf

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...