Mahhbechh
Börsmäklarn
Jag känner inte till så många traktorspår att åka i så det är inget jag planerar att roa mig med.
Det är för att du saknar verktyg att leta upp dom med
Jag känner inte till så många traktorspår att åka i så det är inget jag planerar att roa mig med.
För 10k får du 50% hoj och 50% någon annans problem.
Brorsan har en gammal DR350 och menade att oavsett vad jag köper ska den inte enbart ha kickstart.
Och jag säger precis tvärtom. Grusvägar tröttnar man aldrig på. Visst, stigar och traktorspår har sin charm, men alltför ofta handlar det om 700 meter in, vända, 700 meter ut och hälsa på gubben som nu fått på sig tofflorna och kommit ut för att fråga vad du gör på hans marker. ...och repeat tills man ledsnar.Åka grus tröttnar man rätt snabbt på.
Nu när hösten närmar sig får du väldigt prisvärda hojar för typ 15000 som täcker dina behov.
+ laddregulator för ATn, kopplingsplintar och kablar.Billig hoj för grus, då ligger väl en Africa Twin bra till. Ingen ABS men allt annat finns på plats, vill man ha lite mer motor finns Yamaha Super Ténéré.
AT har en gigantisk eftermarknad, endast slagen av BMW-s GS-modeller. Bränslepumpen är väl ungefär det enda typfelet, annars går de billigt och länge
Jösses vilken spridning!
Scrolla tillbaka, gott folk, och fatta hur förvirrad TS har blivit nu efter bara en sida...
Trådens sannaste utsaga redan i post nummer 2!
I den prisklassen får man fan leta för att hitta något dugligt. Hugga direCkt på Blocket, när någon stackare annonserar ut ett fynd denne inte riktigt vet värdet på.
Dom finns, men man får leta.
Ja, eller lära sig tekniken...? Kicka hör till allmänbildningen, och visst har varje riktig motorcyklist ägt och kört en kick-only hoj minst en säsong...?
I grunden är det inga problem med kick, och dessutom skapar en kickhoj större förståelse för tekniken, samt är ett utmärkt incitament att hålla tändning, ventilspel och förgaseri i toppskick...
Men framförallt är kick-only en utmärkt anledning att spela dum och bädda för brutalprut när du kommer fram till objektet: "Oj, ingen elstart - usch, då vet jag inte..."
Sub500 är sällan några problem, Suzuki DR 350/400 verkligen en barnlek att dra igång.
YouTube är fullt med 15-sekundersklipp
på handstartade stånkor.
Jag har dock sett två rekommendationer på rena kickhojar i tråden som är lite tuffare: XR 650R och KLX650R. Nyckelordet... ...här är "R".
Båda är högkompade as som vrider ur sig 60 häst och mer, beroende på hur fritt dom får andas.
Sätt dom som ett möjligt nästa steg på din trappa.
Dom är dessutom markant mycket högre än de övriga, och även detta påverkar hur svårt det är att kicka.
Slutligen, vänsterkickade hojar som KTM är just vad dom låter som: aviga att börja med.
Och jag säger precis tvärtom. Grusvägar tröttnar man aldrig på. Visst, stigar och traktorspår har sin charm, men alltför ofta handlar det om 700 meter in, vända, 700 meter ut och hälsa på gubben som nu fått på sig tofflorna och kommit ut för att fråga vad du gör på hans marker. ...och repeat tills man ledsnar.
Sitter man hemma och kartrekar finner man snart nog när man kommer ut att gamla uråldriga stigar inte är mycket värda i dagens agrara samhälle. Hyggen, med alla hyggesrester kvar, tvärs över kulturstigar från stenåldern.
...eller taggatråd utan grind, rakt över forvägar som användes redan när runskriften var i ropet.
Via Regia - kungsvägen genom Halland, med en ligghall för får byggd tvärs över den.
"Länsstyrelsen var här och sade att jag måste ha en ligghall. Dom tyckte det var bra att bygga här där marken redan var hård..."
Så lite är historien värd när det kommer till kulturvägar, och det är klart deprimerande...
Grusvägar ger flow, och kan antingen grovruttas hemmavid, eller bara upptäckas allteftersom man kör.
Det finns ALLTID en parallell grusväg...
Njae... Det är alltid säsong för gamla stånkor. Just nu slåss de som vill förlänga sin säsong för lite höstgrus med dom som söker en pendlingshoj för vintern om objekten, och så håller det på.
Det finns alltid anledning att kika efter en bra offroad hoj, och därför finns det också en massa sura citroner ute till avsalu, bland ganska så få söta persikor.
+ laddregulator för ATn, kopplingsplintar och kablar.
XTZ 750 delar problemen med laddreulator, och har ett besvärligt förgaseri. Svåra att hitta kring 10' dock...
Nyckeln till ett lyckat grushojsköp i denna klassen är att finna en cykel som inte busats ner för djävligt, och kanske inte heller körts för många mil.
Alltså, någon annans felköp som stått mer än den gått kan bli din entrébiljett till en massa roliga grusvägsmil.
Suzuki DR650 har nämnts. En evergreen, som finns i olika utföranden med och utan elstart.
Svår att hitta för 10' i ett skick man vill ha att göra med. Räkna med att börja leta kring 15'.
Kawasakis motsvarighet heter KLR 650.
Tyngre, fulare och ovanlig i Sverige. Dom som finns här rider högt på att modellen har ikonstatus i USA.
Bra hoj, men inte 15' - 20'-bra, som man ser dem utannonserade för.
Den "svenska varianten" på KLR 650 heter KLX 650C.
Samma motor, helt annan hoj. Går att hitta, eller pruta ner mot 10' men då är det ofta något fel på dem. Har upside-downgaffel. Inte för att det gör till eller från, men somliga kan låta sig luras av det modernare utseendet.
OBS! KLX 650R må se liknade ut, men är något annat. Mäter sig mer med XR 650R än något annat.
Belgardabyggda TTR 600 har fina fjädringskomponenter - fullt justerbar Paoli fram, men saknar helt tillbehörstankar som ger vettig räckvidd. Ja, den saknar motor också.
Lite trist...
Sorry, det blev långt detta.
Bästa köpet måste vara XR 400R / XR 600R
Luftkylda, kick-only, skottsäkra, roliga - med full reservdelssupport och stort tillbehörsutbud.
Båda dessa har prisbottnat för länge sedan och fina exemplar klättrar i pris.
Buskiga finns för 15' och bra för 20'
Köp, kör så mycket du vill och tjäna en slant när du säljer. En sann duglig klassiker.
Två hojar som faktiskt går att köpa i BRA skick för 10 papp, eller rent av under är:
Kawasaki KL 650 B Tengai.
KLR i lite mer utav landsvägskostym.
Mindre fjädring, mer plast - och en kåpa få kunde vänja sig vid...
Kawasaki slutade hålla delar för decennier sedan, men sådan som CSMNL har det vanliga.
All plast dock slut.
Hojen duger dock, och har 17'/21'
Man kan ha massa kul på en Tengai...
En annan avskydd Kawasaki är KLE 500.
Försök se förbi de vidriga färgerna hos första gen: den har faktiskt 17'/21' den med.
Twin, vettig pendelhoj, och tar sig fram på grus.
Köp en sådan, och känn efter vart du vill åka sedan:
Mer skog och stig, eller mer grusvägstouring?
Det får styra nästa köp.
Sök utanför det du brukar.Var hittar ni dessa hojar? Jag kikar på Blocket och ser inte mer än något enstaka exemplar i bästa fall. De verkar inte säljas nya i Sverige heller.
DR 650 hittar jag 4 av just nu på blocket men alla är innan millenniet och jag kan tänka mig något nyare.
Jag skulle satsa på valfri luftkyld 80-90-talsstånka; XL, DR, men självklart helst en XT. Inga raketer, men totalt okomplicerade. Det enda de kräver är 20-30 minuter med bladmått i näven var 500:de mil. Ut och kör så brett du kan!
Det roligaste jag fullgasat med på landsväg är en SR500. Otroligt slö på asfalt men så DJÄ..A kul att fullgasa på grus.
Tur att mitt garage är för litet för en hoj till annars skulle jag försöka få Ivil att också köpa en grushoj!
Var hittar ni dessa hojar? Jag kikar på Blocket och ser inte mer än något enstaka exemplar i bästa fall. De verkar inte säljas nya i Sverige heller.
DR 650 hittar jag 4 av just nu på blocket men alla är innan millenniet och jag kan tänka mig något nyare.
En Africa Twin för 19 000 kr.
Om den nu inte är nedplockad och delvis såld.
https://www.sporthoj.com/annonser/id/7871
Annars föreslår jag DR600 som är lite högre en den "nya" DR650 från 1996 och framåt. Jag provkörde en 650 för lääänge sedan med gillade den inte. 600:an gillade jag direkt. Endast kick.
Billig hoj för grus, då ligger väl en Africa Twin bra till. Ingen ABS men allt annat finns på plats, vill man ha lite mer motor finns Yamaha Super Ténéré.
AT har en gigantisk eftermarknad, endast slagen av BMW-s GS-modeller. Bränslepumpen är väl ungefär det enda typfelet, annars går de billigt och länge. Transalp är ännu billigare och mindre och säkerligen ännu bättre, men klart tristare hoj. En AT kan du åka till Nordkap med utan att dö på kuppen (men den är förstås för tung för skogsstigen där en 250 enduro hade passat bättre). Men grusväg och skogsväg funkar skitbra.
Vill du ha ännu billigare blir det encylindrigt med allt vad det innebär.
TTR 600 -98 med nåt litet smålfel på (eller inte). 8700 inkl extra fälgar.
Nobrainer. Blev nästan sugen själv.
https://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_ttr_600_81328454.htm?ca=11&w=1
TTR 600 -98 med nåt litet smålfel på (eller inte). 8700 inkl extra fälgar.
Nobrainer. Blev nästan sugen själv.
https://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_ttr_600_81328454.htm?ca=11&w=1
Tung stor och trött i förhållande till vikten....?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |