Billig intercom med bra ljud

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är inte intresserad av funktioner, utan vill kunna lyssna på musik via blåtand. Och några dagar om året prata med barnen när de åker med på fikatur.
Fm-radio är väg en funktion som kan vara bra med inte nödvändigt.
Men om det ska vara värt med intercom framför in-ear och förlora pratförmågan så måste ljudet vara bra. Ljudkvalitet är viktigare än att prata med barnen.

Cardo har ju extra dyra högtalarelement så kan ju vara bra att sikta mot någon av deras modeller.

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag köpte ett Snell E-2 intercom från XL Moto förra sommaren för 900kr .
Men jag är inte så imponerad , ljudet funkar väl för att lyssna på musik i farter under 100km/h , men ska jag prata i telefon så måste jag stanna för att folk ska höra vad jag säger
Röstkommandon fungerar inte heller, bara när jag står stilla med motorcykeln avstängd
Men jag kanske har monterat mikrofonen fel så att det brusar för mycket

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Jag köpte Sena SMH5. Skräp. De tappar titt som tätt kopplingen och ljudet är jättesvagt. Det går knappt att höra någonting med öronproppar i om man kör fortare än 30.
Buy quality, cry once.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag kör med Ejeas V6, bra ljud men pilliga knappar.
Jag uppfattar det som prisvärt och med bra ljud när man kör med öronproppar. Vindbrus filtreras bort väldigt bra när man pratar i telefon. Bättre än handsfree i bilen.
Modellen har funnits ett bra tag och har även fått diverse kopior. Finns nyare och bättre Ejeas med bättre knappar.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag köpte Sena SMH5. Skräp. De tappar titt som tätt kopplingen och ljudet är jättesvagt. Det går knappt att höra någonting med öronproppar i om man kör fortare än 30.
Buy quality, cry once.
Vad är bra då? Cardo?

OnT: jag hade en av de där kinesiska V6-headseten från eBay. Funkade ok så länge de funkade men höll kanske i ett halvår-ett år innan det gav upp.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Cardo är bra men dyrt som fan.
Discord i mobiltelefonen funkar. Oftast. Och det har du redan säkert så kostnad är väldigt låg.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har en Sena s20 eller något (finns nog inte att köpa längre) som jag köpte när jag skaffade hoj 2015. Funkar men sena är ju ungefär lika billig som cardo.
Sena eller Cardo är f.ö. lite religion verkar det som, jag tjackade den för den kompis jag har varit ute och åkt tillsammans med körde sena.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Jag förordar Cardo Packtalk Slim med JBL.
Bra ljud och stora knappar.
Helnöjd med detta koncept.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag hade cardo 2013 när frugan och jag körde till Österrike. Som jag minns det var vi vansinniga på bluetooth strul. Tänker inte väcka liv i den manniken. Högtalarsladden i hennes gick av också.

Hur gör du med mic i discord? Headset med fristående mic?
Jag har korvätarhjälm så jag behöver miccen på bom. Till grabben har jag inte köpt hjälm än.

Tack för ert engagemang!

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Slim verkar utgått. Däremot har louise.de en billigare variant av packtalk.
Det är nog riktigt, den finns dock att köpa på lite olika sidor.

Hade också blåtands och ihopkopplingsstrul med min tidigare Cardo (G9), men med den nya är det smärtfritt, och enkelt att bilda grupper med appen.
Det är i alla fall min erfarenhet.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Jag hade cardo 2013 när frugan och jag körde till Österrike. Som jag minns det var vi vansinniga på bluetooth strul. Tänker inte väcka liv i den manniken. Högtalarsladden i hennes gick av också.

Hur gör du med mic i discord? Headset med fristående mic?
Jag har korvätarhjälm så jag behöver miccen på bom. Till grabben har jag inte köpt hjälm än.

Tack för ert engagemang!
Tillägger att jag kör med korvätarhjälm, så jag har mikrofonen på bom, den som följer med i paketet med Cardon.
Installerat i min Schuberth.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Köpte Cardo Packtalk Bold när den var ny.
Bra på slla sätt utom när den tappar parning. Då är det appen i telefon som gäller och även det är ett pyssel.
Många köper Koss Porta pro och monterar de högtalarna.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Köpte Cardo Packtalk Bold när den var ny.
Bra på slla sätt utom när den tappar parning. Då är det appen i telefon som gäller och även det är ett pyssel.
Många köper Koss Porta pro och monterar de högtalarna.
Ja bra när systemet har vanlig 3.5mm kontakt. På min gamla scala är det lött direkt och dålig kvalle.

7743014

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2018
Hoj
Speed triple 1050
Jag kör med Cardo Freecom4+, JBL. Funkar bra upp till typ 140, både att prata och lyssna på musik. Monterat i en Bell qualifier DLX mips.

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Hoj
En gammal vän.
Jag köpte Sena SMH5 förra sommaren och det har fungerat klockrent.
Tog fram det här om dagen när jag och pojken åkte på premiärtur och det hade till och med klarat vintern utan stödladdning.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
jag köpte något billigt no name från ebay för 250kr. tänkte att funkar det över sommaren så är det värt pengarna.... funkar kanon att lyssna på musik via tele samt som intercom och ta emot samtal när kör..... detta var 15 år sedan och funkar kanon fortfarande...

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kör med Ejeas V6, bra ljud men pilliga knappar.
Jag uppfattar det som prisvärt och med bra ljud när man kör med öronproppar. Vindbrus filtreras bort väldigt bra när man pratar i telefon. Bättre än handsfree i bilen.
Modellen har funnits ett bra tag och har även fått diverse kopior. Finns nyare och bättre Ejeas med bättre knappar.

Jag och ungarna har V6 och V4 Plus modellen och till intercom och telefon tycker jag att dom funkar (eller funkade). Tyvärr har min V4 Plus har börjat strula med intercomfuntionen för det räcker att man kommer 50 m ifrån varandra så hackar det och sen bryter den och det är den som ser till att vi tre kan prata samtidigt så det är synd så nu duger den bara till solokörning för musik och telefon. Ljudet för musik i dessa är väl knappast bra men drägligt med proppar, men om det sen är högtalarna eller själva intercomen vet jag inte men det skulle ju vara lätt att testa ljudet i ett par lurar.

V6 variantens knappar är totalt odugliga, på V4 Plus funkar knapparna på men har en jäkla dum funktion då det gäller att stänga av, räcker med ett tryck på de två knapparna (tror det är FM och luren) så stängs den av direkt vilket är lätt att göra med handskar, för att slå på måste man hålla inne lurknappen i några sek. Jag har dock fjärrkontrollen till styret till den och det funkar fint.

Jag köpte V6 varianten då två enheter kostade runt 800 kr på eBay på vinst och förlust bara för att ha nåt att veta om telefonen ringer då jag har jour om jag ville köra hoj och skoter och trodde inte det skulle gå att prata i dom och sen köptes en till och dessa tre har funkat fint i säkert 5-7 år i både regn och snö.

Nu får det bli två eller tre V6 då vi kör tillsammans och prata en och en och V4 Plus då jag kör själv för FM radio och fjärrkontrollen. Men man får nog lite vad man betalar för, hade inte min V4 Plus strulat med intercomfuntionen hade jag varit väldigt nöjd med tanke på priset.

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!