Billig lära sig åka på bakhjulethoj?

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Söker en riktigt billig slitochslänghoj för detta ändamål Ska dock vara vägreggad. Några tipps på lämpligt objekt. Angående pris. Så pass billigt det går :). Kan ju hända att det blir några krascher

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jag skulle faktiskt tippa något i motard väg om du kan hitta äldre *LÄTTA* maskiner, behöver ju inte gå så fort då när man väl lär sig.
om du inte promt måste ha en väglaglig hoj så skulle jag köpt en fiddy, de var grymt billigt (2k) och den går upp på bakhjulet bara man tittar på den. 250cc dock. kört hela "klockan runt" om du förstår vad jag menar :hihi o den e hel o har klarat sig =)

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Tanken med väglaglig är att det ska vara smidigt att ta sig till lämpliga platser att köra på. Fiddy är ju bara kul:)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
du kan få köpa min gsxr 750 -96'a för umm.. 13500 spänn säger vi, besiktigad i några månader till sen får man slänga på blinkers och speglar som jag plockat av och besikta igen.

Har tänkt lägga en annons här på SH men inte orkat, ser ut som skit men går bra

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Hoj
GSXR 1000 K7
En GSXR 750 från senare delen av 90 talet är ypperlig. Inga problem med 220km/H på bakhjulet med en sådan :tummenupp

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Ja det låter ju lagom. Kanske går o hitta en som är ännu billigare som redan har fartränder i plasten men inte skev i övrigt :)

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Ja det låter ju lagom. Kanske går o hitta en som är ännu billigare som redan har fartränder i plasten men inte skev i övrigt :)

Jag skulle säga nej. Billigare än så kommer du inte om du inte vill skruva.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Motard/off road kändes lättare att börja slanga med än sporthoj, iaf om man vill åka under 100 på hjulet

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Jag skulle säga nej. Billigare än så kommer du inte om du inte vill skruva.

mjo.. så kan det kanske vara. Syftade du på just den modellen eller i allmänhet? får kanske inrikta sig på att slanta upp isf.

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Köp en lv reggad enduro och på med motardhjul. Lättare än så blir det inte att köra på alla växlar:tummenupp

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Hoj
KTM 890 r-2022
Bullet proof ;) 4C3W1852.jpg 4C3W1872.jpg 450Rebuilt.jpg Crf 450 Denna en 05, (Ryan Moore) Lite dyr kanske :va med alla Custom made `prytlar` på men Mums., Eller så får du skaffa en sån här IMG_9204.JPG :D

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Hoj
GSXR 1000 K7
Är inte riktigt samma sak kan jag tycka.. Har haft många cross/endurohojar i mina dagar.. Är betydligt lättare på en sådan enligt mig.. Såvida du inte provar en gammal Husqvarna 480 2takt,den va lynnig :) Men har du aldrig åkt bakhjul så börja med en 4takts enduro,cross.. Sen tar du steget upp till sport :)
Fick nålen precis på 220km/h på min 99a Gsxr 750..
Tog upp den på 2:an i ca 70,3:an i ca 150 o 4:an runt 190..
O du,däck av bra kvalité är att föredra,ska ju greppa och börja rotera när man släpper ned gaffeln...:)

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
om man lär sig slanga med en fiddy/cross/enduro samt balanspunkt. hur nära är man att överföra detta till en sporthoj då?
Grunden är precis samma, dock är motard/sporthoj jävligt olika första gångerna man skickar upp den på ett hjul eller kör över lag.
Äldre cbr 600 (91-98) går att hitta billigt och ska vara sköna att köra. Exempelvis dr600/650 och ttr 600 är två offoad hojar som är billiga med och riktigt sköna att köra med. (Det går att sätta cirklar med en original drevad suzuki dr..)

Skulle också säga att hojtypen (eller ja, drevning/annan utrustning spelar också stor roll) beror på vad du vill lära dig, typ att slanga fort eller ligga på balanspunkten i lägre farter

oso_08streets

STOCKHOLM STREETS
Gick med
13 Nov 2011
Hoj
Zx6r
Jag började lära mig på en fz6:a. Powerwheelie->Koppla upp på 1:an->Koppla upp på 2:an->Koppla upp på 1:an nästan stilla ståendes. Därefter gick jag över till en zx6r och tycker att alla dessa moment som jag beskrev tidigare är betydligt lättare på sporthojen. Streetfightern kändes i jämförelse mycket tyngre och slöare.

Jag tror att risken är stor, om du börjar med motard, att du kommer uppfatta sporthojen som tung och jobbig jämfört med om du börjar lära dig på en streetfighter eller äldre sporthoj.
Däremot om du först blir wheeliekung på sporthoj/streetfighter och sedan byter till motard så kommer motarden typ kännas som en cykel vilket lär leda till brutala wheelies :tuttar

Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Honda xr600r, går att få för mellan 8 och 14, perfekt att lära sig slanga på, enkelt att få delar, få prylar som kan gå sönder. Bara att köpa.

Går o sälja för samma pengar sen då du är klar också.

I låga prisklassen får du inget mer prisvänligt som håller och reser sig så pass lätt.

Frågar du snällt kanske jag har ett par isdäck till en sådan liggande du kan få för ett bra pris så det kan bli bakhjul o ligistkörning året runt.

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Riktigt schysst forumsdel. Här är det inget ordbajseri som andra delar av sporthoj. Jag kommer ta alla tips och råd i beaktande :tummenupp

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Du har ju en s1000rr? Det är väll bara att gasa med den tills du når önskad höjd? :yoparty

Jag försökte lära mig på min gamla r1a. Powerwheelie på 1an gick bra och sedan i med 2an. Men oftast körde jag på 2an i ca 90-100 km/h och petade till kopplingen. Men eftersom du säkert har 50hk mer än min gamla knarr så kan du säkert ligga i !~140 km/h och toucha kopplingen lite lätt.

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Du har ju en s1000rr? Det är väll bara att gasa med den tills du når önskad höjd? :yoparty

Jag försökte lära mig på min gamla r1a. Powerwheelie på 1an gick bra och sedan i med 2an. Men oftast körde jag på 2an i ca 90-100 km/h och petade till kopplingen. Men eftersom du säkert har 50hk mer än min gamla knarr så kan du säkert ligga i !~140 km/h och toucha kopplingen lite lätt.
Du har helt rätt:). Men vill nog ha något man kan välta några ggr utan att bli för deprimerad:)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA