billig olja ?

Dr.Bike

Guest
majoon skrev:
mm verkar märkligt....

....det råd jag fått av professorn är att inte använda biltemas oljor ty de har för lite tillsatsämnen....då är det betydligt bättre att köra på t.ex. statoils mineralolja istället...

Ok. Men då sågar han alltså Statoil så som kunnig leverantör av smörjmedel?
Intressant iaf hur olika även sakkunniga personer kan tycka, och där står vi "vanliga dödliga" och bara vrider på huvudet som i en tennismatch!

Kollade på Insider igår om hur insyltade vissa soc.käringar i Uppsala är i Livets ord, och såsom sakkunniga myndighetspersoner utövar sina uppfattningar gentemot vanligt folk och barn.
Ord står mot ord och det är svårt att bilda sig en uippfattning om vem man egentligen kan lita på här i världen...
 

speedhunter

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Skövde/Värnamo
Hoj
Suzuki GSX600F -01
Mickez77 skrev:
hittade kostnad, upp till 50 kg ser det ut att kunna få väga

Kein Mindestbestellwert, einheitliche Versandkostenpauschale € 3,95 bis volle 50 kg Paketgewicht
(ggf. zzgl. € 4,20 Nachnahmegebühr und € 2,00 Zahlkartengebühr der Post)

http://www.louis.de/?partner=katpdf&topic=versandkosten


DID såg jag har en ny kedja X2

http://www.didchain.com/xring1.htm

hur vet man om kedja kommer hel eller med kedjelås :va

de monterar lös svingen här

http://pdfkatalog.louis.de/pdf/772.pdf

kedjerengörings uppfinning

http://pdfkatalog.louis.de/pdf/775.pdf


Jo du har fattat de hela rätt, du får beställa upp till 50 kg för 180 kr i frakt. Gå ihop ett gäng och gör en storbeställning så blir ju frakten nästintill obefintlig. Kan även säga att leveranstiden är relativt kort, ca 5 dagar!

Kedjorna levereras hela därifrån, lite mer tidskrävande montering genom att behöva tabort svingen, men däremot så slipper du oroa dig för ett kedjelås som kan lossna. :)
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
Dr.Bike skrev:
Ok. Men då sågar han alltså Statoil så som kunnig leverantör av smörjmedel?
Intressant iaf hur olika även sakkunniga personer kan tycka, och där står vi "vanliga dödliga" och bara vrider på huvudet som i en tennismatch!

på vilket sätt?

i biltemas olja har man tillsatt minimigränsen av tillsatsmedel...detta gör att oljan klarar testerna...men är ingen bra lösning för långvarighet...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
majoon skrev:
på vilket sätt?

i biltemas olja har man tillsatt minimigränsen av tillsatsmedel...detta gör att oljan klarar testerna...men är ingen bra lösning för långvarighet...
Enligt oljetrådarna är Biltemas olja samma som Statoils (möjligvis fjolårets batch). Menar han att Biltemas inte är samma, eller att både ligger på minimigränsen?
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
Bearing skrev:
Enligt oljetrådarna är Biltemas olja samma som Statoils (möjligvis fjolårets batch). Menar han att Biltemas inte är samma, eller att både ligger på minimigränsen?

vet jag faktiskt inte...

...summa summarum...biltemas olja kommer aldrig nära min hoj....
 

Dr.Bike

Guest
"Minimigräns för tillsatser..."
Intressant formulering.

Den får det nästan att låta som att "ju mer tillsatser desto bättre"

Vilket ju inte bara är helt FEL det är ett ur tribologiskt perspektiv dessutom motsägande påstående.

Det vet väl du majoon, att det inte är TILLSATSERNA som smörjer?
Det borde iaf din professor veta.
Jag förutsätter att vi talar om mc-motorer här och iom det fullfilmssmörjning?

Det ligger nämligen till så här: Huvuddelen av alla additiv (tillsatsmedlen) i oljan är passiva åskådare i smörjprocessen.
Vissa tar hand om skiten, vissa ser till att lösa upp den, vissa ser till att få viskositeten att ta krumsprång beroende på temperatur
Osv osv.

Endast ett mycket LITET fåtal av additiverna finns där i något som helst friktionshänseende.
Och inte ens då, i fullfilmsfallet (dvs vi har en stabil oljefilm som åtskiljer lagerytorna) så kommer dessa i spel.
(detta står det om i oljetrådarna, men jag repeterar)

Endast då oljefilmen BRISTER (och det gör inte moderna oljor i vardagslag) så kommer dessa in vid metall-metallkontakt.
De additiverna är olika metalltvålar som s.a.s ska lägga sig mellan de friktionsytor som då uppstår, och s.a.s "ta smällen"

Mne låt oss konstatera: Oavsett olja, mineral, delsyntet eller fullsyntet så är det inte dessa additiver som avgör hur bra oljan smörjer.
Aldrig.

Det är basoljans kvalite´och det är DEN som bildar oljefilmen.

För att uppröra lite ytterligare:

Jag frågade MIN professor (skratt) ungefär följande: Hur mycket förlänger jag motorns livslängd med en mkt bra olja gentemot en ordinär? (fullfilm antas i bägge fallen, och regelbundna oljebyten).

Svaret blev:
Om du har full film i bägge fallen så blir nog skillnaden marginell! Jag tror att skillnaden uppstår i förmågan att ge skydd då du inte har full film. Vid full film har du ju i princip ingen nötning. Och som sagt så kan en sämre olja tidigare bli nedbruten kemiskt och mekaniskt och därmed får du mer nötning när så sker.

Jahaja, vad betyder då detta? Jo att även om du hade MOSADE BANANER i smörjsystemet skulle ingen motorförslitning ske, så länge du har fullfilm mellan lagerytorna.

Detta har jag oxå redogjort för, med redogörelser om dels bärigheten hos oljefilmen för olika oljetyper, och även att bärigheten går ner sig vartefter oljan slits, så att med täta intervaller på bytena KAN man klara sig lika bra som med annan olja, MEN icke att förglömma, oftast med en sämre bärighet på oljefilmen för den sämre oljan under hela sin livscykel.
Därför slutsatsen: Helsyntet då den är överlägsen i alla viktiga avseenden.
Motorcyklister övervårdar dessutom sina hojar och byter olja så ofta att det ALDRIG kommer till den punkt där oljan dukar under av ren förslitning. Detta oavsett kvalite´. VIlket på ett ännu mera tydligt sätt visar att de additiver du åberopar aldrig behövs i "verkliga livet" Men du har rätt i att VISSA additiver KAN behövas då och då, men de additiverna FINNS i Bbiltemas olja. Det kan du vara HELT säker på.
I RÄTT mängd oxå. Inte maximal.

Troligen (högst sannolikt) är inte DIN professor en dumskalle, snarare en av sveriges vassaste, och jag "tror" inte att han heller uttryckt sig SÅ, att det skulle betyda att en motors livslängd skulle vara beroende av additivpaketen så länge en fullfilmssmörjning finns för handen.
Vilka dessa additiver än må vara. Miniminivå eller inte.

Núff said
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Dr.Bike skrev:
Jahaja, vad betyder då detta? Jo att även om du hade MOSADE BANANER i smörjsystemet skulle ingen motorförslitning ske, så länge du har fullfilm mellan lagerytorna.
Såg ett TV-program om en jordenruntresa i Citroen 2CV. I afrikas djungel läckte oljan ut, och "efter ett tag stannade motorn" berättade äventyraren. Ingen olja gick att få tag i, men en påhittig afrikan mosade ner bananer i tråget - och motorn började fungera!
Mosade bananer fungerar alltså, t.om. på en motor som nypit. Tar det som att Dr. Bike kan sin sak.
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
självklart är det så att om man har fullfilmssmörjning så spelar det ingen roll vilken olja man har och dess kvalite eftersom OLJAN håller delarna åtskilda och man då EJ har metallisk kontakt (vilket ger slitage).

men frågan är om alla oljor ger fullfilmssmörjning..OCH i de lägen då man ej får fullfilmssmörjning ska tillsatserna rycka in...

har man då som i biltemas fall för lite tillsatser så får man ökat slitage NÄR man ej har fullfilmssmörjning....

självklart så är det så att "ju mer desto bättre" inte är fallet...
som någon tidigare sa...man behöver rätt mängd jäst (inte för mycket o inte för lite) om det ska bli en bra deg!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
majoon skrev:
har man då som i biltemas fall för lite tillsatser


Jag är nyfiken; vad har du för bevis för detta?

När andra, med insikt i branchen, säger att biltemas olja är samma som statoils.
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
xyx skrev:
Jag är nyfiken; vad har du för bevis för detta?

När andra, med insikt i branchen, säger att biltemas olja är samma som statoils.

som tidigare sagt...professorn i tribologi på lth....
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Kan man inte göra så här....

Alla som har använt Biltemas olja i sin/sina hojar kan väl redogöra för hur det har funkat.

Hur många säsonger? Har motorn skurit? Ryker de ovanligt mycket? Luktar det illa om avgaserna? Osv.

Finns det inte nått race team som kör med Biltemas oljor, varför vore man i så fall så korkad att göra detta om den inte smörjer ordentligt? :confused:

Har själv hält i 3l av Biltemas Racing olja nu när jag ställde in den för vintern. Tanken är att köra med samma typ av olja under nästa säsong, blir mao min första med den oljan.
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
slutar som vanligt med att ord står mot ord....

vad hjälper det om teorin för alla är samma...när det som skiljer ens tankar åt är huruvida biltemas olja fyller sitt syfte eller inte...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
majoon skrev:
självklart är det så att om man har fullfilmssmörjning så spelar det ingen roll vilken olja man har och dess kvalite eftersom OLJAN håller delarna åtskilda och man då EJ har metallisk kontakt (vilket ger slitage).

men frågan är om alla oljor ger fullfilmssmörjning..OCH i de lägen då man ej får fullfilmssmörjning ska tillsatserna rycka in...

Är det inte bara när man får lågt oljetryck som det inte är fullfilmssmörjning?
 

Dr.Bike

Guest
LocDog skrev:
Kan man inte göra så här....

Alla som har använt Biltemas olja i sin/sina hojar kan väl redogöra för hur det har funkat.

Hur många säsonger? Har motorn skurit? Ryker de ovanligt mycket? Luktar det illa om avgaserna? Osv.

Finns det inte nått race team som kör med Biltemas oljor, varför vore man i så fall så korkad att göra detta om den inte smörjer ordentligt? :confused:

Har själv hält i 3l av Biltemas Racing olja nu när jag ställde in den för vintern. Tanken är att köra med samma typ av olja under nästa säsong, blir mao min första med den oljan.

Jorrå, det finns redan i en tråd nånstans där väldigt många redovisar sina egna erfarenheter av Biltemas Racingolja. (90% av alla är positiva)
Och jodå det finns en kille (minns inte namnet) som är sponsrad av Biltema.
I cross tror jag det är.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Inte för att jag vill vara sådan, men dels under uppstart så saknas ju oljetryck/oljefilm. Dessutom våra kära puckon som hjular såpass högt/långt att oljepumpen suger torrt..
 

Dr.Bike

Guest
Bearing skrev:
Är det inte bara när man får lågt oljetryck som det inte är fullfilmssmörjning?

Knappt ens då. Det är nämligen lagret självt som bygger upp det enorma tryck på uppåt 300 Bar i sig genom rotationen, detta tryck har INGET att göra med aktuellt tryck från pumpen, utan så länge det finns olja i den takt lagret suger i sig, så länge kommer fullfilm att finnas.
Det behöver således inte vara så högt pumptryck på utgående. Däremot är ett högt FLÖDE viktigt.
Byt därför t.ex filter vid varje oljebyte.

zilog skrev:
Inte för att jag vill vara sådan, men dels under uppstart så saknas ju oljetryck/oljefilm. Dessutom våra kära puckon som hjular såpass högt/långt att oljepumpen suger torrt..

Japp, och i dessa lägen är det problem.
Uppstarten är lugn, det finns olja i lagren, men wheelande brukar sluta i kronras på ramlager två eller tre (beroende på vilket lager som kommer först i distrubutionskedjan på respektive märke och modell i main oil galley, den kanal som ligger bakom cylinderfoten i blocket.)
Luft är INGET bra smörjmedel har en del wheelare fått erfara...
Därav ombyggnationer av oljepickupen.
 
Last edited:

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R eller Motard ?
Bearing skrev:
fullfilmssmörjning?

Experterna talar novisen frågar, vad är fullfilmssmörjning för nåt?

Skillnad mellan mineral och helsyntet?, kör mineral i traktorn(XTZ 750) men fattat(tror) att helsyntet är bra för R1 mfl., en snubbe muttra något om att dagens ungdomarna hajar inte att det funka lika bra köra mineral i nya R1 osv. och något om varmkörning

vad är det våtkopplings snacket om, passar inte alla oljor till det :va hur vet man om man har våtkoppling?

Ringde ava-mc förut. du jag behöver olja till min traktor! men vet inte vilken visko det är i nu!

svar: Motul e bra, går att blanda oljor nuförtiden, köp den här!

jag hällde glatt i, kopplingen blev konstig efter ett tag :lol, bytte hela skiten lite senare till mineral(quaker) och det blev bra igen

OT? vad är viktigt att tänka på kring olja när man kör i typ -15 eller -25 grader, fyrtaktskoter och MC

finns det någon bra MC firma som fixar oljebyte i Stockholm, kostar?
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Dr.Bike skrev:
Jorrå, det finns redan i en tråd nånstans där väldigt många redovisar sina egna erfarenheter av Biltemas Racingolja. (90% av alla är positiva)
Och jodå det finns en kille (minns inte namnet) som är sponsrad av Biltema.
I cross tror jag det är.
Ah just de hade oxå för mig det.

Uppenbarligen finns det alltså belägg för att det funkar med Biltemas olja i hojen :fakta
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Mickez77 skrev:
Experterna talar novisen frågar, vad är fullfilmssmörjning för nåt?

vad är det våtkopplings snacket om, passar inte alla oljor till det :va hur vet man om man har våtkoppling?

Ringde ava-mc förut. du jag behöver olja till min traktor! men vet inte vilken visko det är i nu!

svar: Motul e bra, går att blanda oljor nuförtiden, köp den här!

jag hällde glatt i, kopplingen blev konstig efter ett tag :lol, bytte hela skiten lite senare till mineral(quaker) och det blev bra igen

OT? vad är viktigt att tänka på kring olja när man kör i typ -15 eller -25 grader, fyrtaktskoter och MC

finns det någon bra MC firma som fixar oljebyte i Stockholm, kostar?

Som du säger traktorer kör med kombioljor, som fungerar till motor, växellåda och hydraulik. Ofta är det halvautomatiska växellådor med lamellpaket som ska koppla ihop växlarna. Ibland är även bromsarna inbyggda i växellådan. Det påminner faktiskt väldigt mycket om en MC-motor.
I skotern är det väl inga kompromisser vad det gäller växellådor och sådant skit. Då är det solklart en motorolja för kyla du ska ha.
 

Dr.Bike

Guest
Mickez77 skrev:
Experterna talar novisen frågar, vad är fullfilmssmörjning för nåt?

Skillnad mellan mineral och helsyntet?, kör mineral i traktorn(XTZ 750) men fattat(tror) att helsyntet är bra för R1 mfl., en snubbe muttra något om att dagens ungdomarna hajar inte att det funka lika bra köra mineral i nya R1 osv. och något om varmkörning

vad är det våtkopplings snacket om, passar inte alla oljor till det :va hur vet man om man har våtkoppling?

Ringde ava-mc förut. du jag behöver olja till min traktor! men vet inte vilken visko det är i nu!

svar: Motul e bra, går att blanda oljor nuförtiden, köp den här!

jag hällde glatt i, kopplingen blev konstig efter ett tag :lol, bytte hela skiten lite senare till mineral(quaker) och det blev bra igen

OT? vad är viktigt att tänka på kring olja när man kör i typ -15 eller -25 grader, fyrtaktskoter och MC

finns det någon bra MC firma som fixar oljebyte i Stockholm, kostar?


Hej Micke!
Jag svarar inte här, utan ber dig läsa oljetrådarna 1&2, men flera frågor du har besvaras även i denna tråden om du läser alla inlägg från mig.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top