Billig pendelhoj tips

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
...att motorn är stor gör att de går att ligga på femman i runt 30km/h utan störer hackanden, och i motorvägsfart ligger varvet mellan 4-5k.
Du kan ligga i 6:an i 30 med en FZ6:a och motorn går mjukt. det kan man göra med vilken modern mellanklasshoj som helst.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Du kan ligga i 6:an i 30 med en FZ6:a och motorn går mjukt. det kan man göra med vilken modern mellanklasshoj som helst.
De va som fan :näsblod
Har bara åkt xj900 och körskolans honda fmx:er, hondorna gick de då inte att åka sakta med på hög växel:brinnerup
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
FMX-en e extremt effektsvag, och bara en cylinder. Kan tänka mig att dragkraften inte är nån höjdare heller.
 

intemartin

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2009
Ort
torup
Hoj
2008 Buell 1125R
Har min gamla Xj 400 just som pendlingshoj och den drar sällan över 0.45milen.
visst slö och tradig ibland men smidig och skön sits
sen kan du ju få en fin sån för 6-8tusen och nu är de ju så gamla att de snart inte behöver bes nåttmer.
 
Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Du borde kunna hitta en vettig för 20´i vinter.

Borde få en Triumph TT600 för den summan också, vilket är mycket roligare :D Men då blir det nog svårare med 0,45 l/mil

De är inte så dumma men sen kommer det till just det du sa. kan vara lite svårt att hålla 0,45 :fyllisar

Gpz 500S går på ca 0,38/mil

Hm det låter inte så dumt. men då gäller det att hitta en i bra skick där förgasare är rätt inställda. Fast är inte det en paralleltwin?

sälj bilen o köp en sådandär minibil som drar nada typ? :)

har aldrig haft koll på förbrukning på mc då alla min nöjesfordon bara tankas mens jag ser glad ut :D


haha ja varför inte. Du kan ju sälja en av bubblorna till mig. hade en 66 och pendlade till jobbet för några år sen. låg man i 90 så tog den 0,65 men låg man i över 100 så tog den 1,3.:yoparty

Hm blir nog till att vänta till vintern och se vad som man kan få tag på. jag blev lite förälsad i den CBR600f som en visade. Kanske kan få tag på en sådan i vinter för uinder 20000
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Köpa en till hoj för att tjäna in pengar. Känns som att bita sig själv i arslet? Eller som jag alltid tänker, finns många sätt att lura sig själv att köpa hoj(jo, jag gör så)

Rent bränslemässigt enbart:
Räknar på miniräknaren lite. 7-16 mil om dagen i pendling, dvs 11,5 mil i snitt. 11 månaders arbete(5 dgr/veckan) ger 230 arbetsdagar.

Förtjänst bränsle i liter per dag: 0,61-0,45= 0,16x11,5=1,84
Förtjänst bränsle i pengar per dag: 1,84x13:-=23,92:-
Förtjänst bränsle i pengar per år: 230x23,92:-=5501:-

Antal år för att få tillbaka investerad slant: 20.000:-/5501:-= 3,61 år.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Köpa en till hoj för att tjäna in pengar. Känns som att bita sig själv i arslet? Eller som jag alltid tänker, finns många sätt att lura sig själv att köpa hoj(jo, jag gör så)

Rent bränslemässigt enbart:
Räknar på miniräknaren lite. 7-16 mil om dagen i pendling, dvs 11,5 mil i snitt. 11 månaders arbete(5 dgr/veckan) ger 230 arbetsdagar.

Förtjänst bränsle i liter per dag: 0,61-0,45= 0,16x11,5=1,84
Förtjänst bränsle i pengar per dag: 1,84x13:-=23,92:-
Förtjänst bränsle i pengar per år: 230x23,92:-=5501:-

Antal år för att få tillbaka investerad slant: 20.000:-/5501:-= 3,61 år.
Din beräkning håller nog inte i praktiken, eftersom en bil drar betydligt mer i stadstrafik än en hoj. Finns få vettiga bilar i 20.000kr-klassen som drar så lågt som 0,61 blandat. Flesta bilar ligger runt litern per mil i stadskörning. Nackdelen med hojen är däckslitaget, där det är en något högre kostnad mot bilen, men inte mycket eftersom det är två hjul mot bilens 4 hjul.

Med rätt val finns mycket tid och pengar att tjäna med en hoj mot bil. Allra bästa valet är en nyare 500kubikare, men ska man köra många mil är en yamaha 900 diversion inte alls dum, orkar helt enkelt mer med sina 900 kubik, finns oftast med bra sidoväskor. De flesta såldes med krauser-system orginal. Nackdelen med sidoväskor är när man ska kryssa mellan filerna. Men man kan ha en sådan där väska man spänner uppe på kutsen.

Mitt råd är att köpa en gammal diversion 900, montera handtagsvärmare och kör tills snön ligger på marken. För ska man vara ärlig, så är sällan hojar i 20.000kr klassen varken vackra eller coola, och då kan man lika gärna gå på de som är vettiga.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Din beräkning håller nog inte i praktiken, eftersom en bil drar betydligt mer i stadstrafik än en hoj. Finns få vettiga bilar i 20.000kr-klassen som drar så lågt som 0,61 blandat. Flesta bilar ligger runt litern per mil i stadskörning. Nackdelen med hojen är däckslitaget, där det är en något högre kostnad mot bilen, men inte mycket eftersom det är två hjul mot bilens 4 hjul.

Med rätt val finns mycket tid och pengar att tjäna med en hoj mot bil. Allra bästa valet är en nyare 500kubikare, men ska man köra många mil är en yamaha 900 diversion inte alls dum, orkar helt enkelt mer med sina 900 kubik, finns oftast med bra sidoväskor. De flesta såldes med krauser-system orginal. Nackdelen med sidoväskor är när man ska kryssa mellan filerna. Men man kan ha en sådan där väska man spänner uppe på kutsen.

Mitt råd är att köpa en gammal diversion 900, montera handtagsvärmare och kör tills snön ligger på marken. För ska man vara ärlig, så är sällan hojar i 20.000kr klassen varken vackra eller coola, och då kan man lika gärna gå på de som är vettiga.

Nu kanske du inte läste trådskaparens inlägg. 0,61 förbrukning var på hans Yamaha Mt-01.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Köpa en till hoj för att tjäna in pengar. Känns som att bita sig själv i arslet? Eller som jag alltid tänker, finns många sätt att lura sig själv att köpa hoj(jo, jag gör så)

Rent bränslemässigt enbart:
Räknar på miniräknaren lite. 7-16 mil om dagen i pendling, dvs 11,5 mil i snitt. 11 månaders arbete(5 dgr/veckan) ger 230 arbetsdagar.

Förtjänst bränsle i liter per dag: 0,61-0,45= 0,16x11,5=1,84
Förtjänst bränsle i pengar per dag: 1,84x13:-=23,92:-
Förtjänst bränsle i pengar per år: 230x23,92:-=5501:-

Antal år för att få tillbaka investerad slant: 20.000:-/5501:-= 3,61 år.

Jag är fullt medveten om det du räknade på just nu och jag skulle inte köpa en mc bara för de slantarna.
Jag vill ha en andra hoj sidan om som tex min sambo kan låna också. Sen att den ska vara billig till jobbet är en bonus som jag vill ha så känns det lite bättre. Sen jag är väldigt rädd om mina grejer så förhoppningsvis så kanske jag kan sälja mc sen för ungefär vad jag gav för den.

Denna motorcykelen jag letar efter måste vara riktigt billig i försäkring också. Som du säkert vet är det bland det kostsamma med motorcykel
 
Last edited:
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top