Billig simpel laptimer, hit or shit?

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Med två smågrabbar vore det nog ingen dum idé...
"Pappa pappa pappa pappa... vad skall vi gööööööra?"
"Spring några varv runt huset så ser vi vem som är snabbast vet ja" :tummenupp

Nej, men det följer med en lika simpel sändare för dessa 323:- som slutnotan hamnade på. :)

Jag testade 3st olika varianter på iPhone i höstas på Gelleråsen med luren dels i en "pouch" hängandes runt halsen och även liggandes i kutsen... det funkade skit. Visst, fick några tider men när jag kollade mätpunkterna så missade den ca 30-200m på start/målrakan.

Vad jag förstått så är Iphones GPS uppdatering alldeles för långsam för oss "gubbar", därför behöver man komplettera med en extern gps puck som kopplas i hop med blåtand.

//Björn

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Yes, jag har också tänkt på det men att vattenskydda lite elektronik är inte så svårt och att löda loss och sätta IR-ögat på en 50cm sladd är inte heller så svårt... men först skall den testas som den är innan jag börjar modda den. :)

Tack för all input, jag kommer lägga en beställning och utvärdera hur den funkar. :tummenupp

Läser man vidare lite finns följande:
"It is a complete set of Ultrared Lap Timer that is exactly the same system as UltraLap Mini but with completely new design and workmanship"

Mini Ultra-Lap Timer har inbyggd IR på båda sidor, där man väljer med knapptryckning vilken sida som ska användas...så håll tummarna att du slipper meka dit en kabel!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
De har mer grejer inte bara laptimer.
Vad dryg du är.

Kollade feedbacken såg ingen som köpt laptimern.

Visst, mitt svar var kanske i vassaste laget men jag har sökt på ebay, kollat länkarna (alltså tillverkarens site, tyckte jag framkom lite i mitt första inlägg). Jag har inte hittat några omdömen någonstans på nätet så jag ställde frågan här...

och nej, jag är inte särskilt intresserad av deras andra produkter... :rolleyes:

Faktiskt så är jag intresserad av vad andra kan tänkas tycka om denna produkt... och då tycker i alla fall jag att ett inlägg med enbart en länk till tillverkaren (som säger absolut inget mer än det jag redan länkat till) är ett ganska värdelöst inlägg. :glömdet

Men tack ni andra som kommit med tankar och funderingar, återkommer som sagt i tråden med feedback om produkten.

Läser man vidare lite finns följande:
"It is a complete set of Ultrared Lap Timer that is exactly the same system as UltraLap Mini but with completely new design and workmanship"

Mini Ultra-Lap Timer har inbyggd IR på båda sidor, där man väljer med knapptryckning vilken sida som ska användas...så håll tummarna att du slipper meka dit en kabel!

Ja det låter ju toppen, fast jag kommer nog kolla om det inte går att sätta IRögat på kabel ändå så kan jag placeras displayen på styrkronan och sen ögat på annat bättre ställe. :)
Men absolut, bra info. :tummenupp

Last edited:

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Hoj
Modifijerad Xjr
Jag kör cross å vi hade samma diskusitioner, sen köpte jag en hjälm kammera å vips så var problemet löst. Ser var jag kör å ser mina varv tider

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag kör cross å vi hade samma diskusitioner, sen köpte jag en hjälm kammera å vips så var problemet löst. Ser var jag kör å ser mina varv tider

Har funderat på samma sak men känner att jag vill ha lite mer omgående återkoppling än på kvällen när jag sätter mig och kollar på filmen.

Knugis

Best of two worlds; R3 or V4?
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
R1 '07 SBK, 1/3 R1 '07 REC Räser
Mmmm, laddade ner en app till min mobil (HTC Desire) som heter GPS Lap Timer Lite. På den lägger man in banans längd och sen är det bara att köra, såvitt jag förstår. Ska testa om det går att ha den i innerfickan på skinnstället (kan det funka tro?) i sommar. Jag e ingen rejsputte men kan vara kul att se om det går att göra som man tänkt sig.

Testade denna app till min HTC Desire som hastigast i höstas --> http://trackmaster.trackaroo.com/welcome

Funkade helt OK även om luren låg i innerfickan...

Nu verkar den ha stöd för en extern GPS mottagare också -->
http://trackmaster.trackaroo.com/forums/-/message_boards/message/18381

Tror det kan bli j*ligt bra med en extern mottagare :tummenupp

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Jag tycker det verkar lite halvskumt att samma säljare har likadana laptimers för:
$45 "Buy it now"
$199 "Buy it now"
$299 "Buy it now"

Vad jag kan se så finns det heller inga omdömen dom senaste 12 månaderna.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag tycker det verkar lite halvskumt att samma säljare har likadana laptimers för:
$45 "Buy it now"
$199 "Buy it now"
$299 "Buy it now"

Vad jag kan se så finns det heller inga omdömen dom senaste 12 månaderna.

Det priset är för 1st / 5st / 10st.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Testade denna app till min HTC Desire som hastigast i höstas --> http://trackmaster.trackaroo.com/welcome

Med extern gpspuck så lär det bli bättre, men samtidigt måste man tänka på att det kan bli dyrt om man går ikull.

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Med extern gpspuck så lär det bli bättre, men samtidigt måste man tänka på att det kan bli dyrt om man går ikull.

Det blir riktigt bra när man använder en 5/10hz extern gps. Vill man inte riskera sin nya telefon så gräv i lådan med gamla grejor. Hittar man en symbian eller windows mobile så fungerar Racechrono (.com) hur bra som helst. Fördelen jmf med vanlig laptimer är att du ser vart på banan du varit och vilka sektioner man förbättrat. Behöver man inte titta när man kör och har plats i kutsen så blir ett hårt fodral där nästan osårbart -tror jag ;-) .

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det blir riktigt bra när man använder en 5/10hz extern gps. Vill man inte riskera sin nya telefon så gräv i lådan med gamla grejor. Hittar man en symbian eller windows mobile så fungerar Racechrono (.com) hur bra som helst. Fördelen jmf med vanlig laptimer är att du ser vart på banan du varit och vilka sektioner man förbättrat. Behöver man inte titta när man kör och har plats i kutsen så blir ett hårt fodral där nästan osårbart -tror jag ;-) .

Jo, känner ett gäng folk som kör med det i bilen när de kör på bana och det funkar bra.
Mitt problem är att jag inte samlar på gammal elektronik (kasta/sälja is the shit), så skulle jag kirra en sån uppsättning så blir det ändå en massa pengar initialt som jag inte har möjlighet att lägga ut just nu.
Men för de som sitter på en massa gamla lurar (Nokia/Ericsson) så är Racechrono absolut ett vettigt alternativ.

Argh !!
Hur kunde jag missa det då. Sorry

hehehe, lugnt. Blev också konfunderad när jag först såg det... sen såg jag att det handlade om hur många man köpte. :)

Last edited:
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
är det någon som har provat den "exklusiva" laptimern?
fungera den som den skulle eller var det som det tyvärr oftast är att man får vad man betalar för?

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07

Kört med trackmaster till min desire hd i sommar,
telefonen i vadderad låda under cutsen, ingen racehoj då iofs.

Funkat bra hela tiden, visas efteråt som en "bansträckning" där du
tex, kan kolla kurvhastigheter, inbromsningar, gaspådrag mm.

Såg att du beställt en laptimer men ngn annan kanske är intresserad
av att veta om trackmaster är skräp eller inte.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Android 'GPS Laps' funkade klart över förväntan för att vara en gratisapp :tummenupp
Jag litar på tiderna då den loggade 1500+ punkter på 12 varv runt Anderstorp.

Kopia av mitt inlägg i annan tråd:
Här är ett tips till er som kör på Anderstorp (och andra banor men endast Atorp är förinlagd. Man kan skapa de andra själv) och har Android telefon. Jag testade denna gratis-app och den funkade över förväntan. Anderstorpsbanan fanns förinlagd men Timern använder fortfarande gamla start/mål som start/stopp.

Kul grej för oss vanliga dödliga som inte vill köpa värsta/dyraste Lap-timern eller är ute efter att slå några banrekord.

https://market.android.com/details?id=jp.krtk.laps_free
eller sök i Market efter GPS Laps

Senaste varvet visas i de stora siffrorna
GPSLaps1.jpg

Alla varv loggas (kräver ev att man slår på loggningen)
GPSLaps3.jpg

och kan analyseras i telefonen jämfört med ditt bästa
GPSLaps2.jpg

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2