billig skyddsutrustning till sm..??

Rikter

Jobbar arslet av mig, dröm i sikte!
Gick med
16 Nov 2009
Hoj
siktar på en KTM 660...
Tjenare!

Jag kommer köra ungefär som SuperRetards i västerås kör, fast snällare.
1. Vad för skyddsutrustning bör jag använda?
2. vad använder ni?

Kan inte lägga stora pengar på utrustningen, så begagnat hade varit super. Jag är en vältränad storlek S till M snubbe på 178cm.
Bra handskar och skor som skyddar smalbenen som man kan röra sig i hade varit najjs.

Har en godkänd moppehjälm: Takachi TK-75 och ett everest skidryggskydd :)

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Billigt och åka hoj går inte redigt ihop och skydd är inget du ska snåla på.

Skinnställ
hjälm
handskar
stabila skor

jag själv ska köpa detta nu till bra pris allt går på ca 9-11 000.

Detta året körde jag i goretex och vurpa i ca 50 och stället är sönder överallt, skydden har tillome trillat ur byxor och armbågar.

Så köp ordentliga skydd!

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Kraschar gör man helst i skinnställ...

Lägg några extra kronor på utrustningen och skippa de vadderade cross-byxorna....

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Billig skyddsutrustning och köra aktivt är TVÅ saker som inte hör ihop.
När det skiter sig då är det skönt ha komplett utrustning av bra kvalitet.

Vid aktiv motardkörning är det inte frågan om du går omkull utan NÄR.

Skinnställ är skönt o ha vid vurpor. Alla mina småvurpor (bana) har gott bra tack vare bra skyddsutrustning.

Hjälmen du har är godkänd för mc -körning men är nog en plasthjälm. Det bästa är att köpa en glas- eller kolfiber hjälm vid mc-körning.

Köp gärna begagnade kvalitetsgrejor förutom hjälmen på t.ex Blocket. Det är ofta bättre än att köpa nya lågprisprylar.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Om du säger din budget kan det bli lite lättare att ge tipps med.

Rikter

Gick med
16 Nov 2009
Hoj
siktar på en KTM 660...
Okay, tack så mycket för svar!
Jag har ca 60-65k som budget till allt. Räknar med att hojen kostar typ 40k. Fan :( det är inte kul att räkna... då blir det ca 15k över till kort och utrustning, men sen är det den dumma försäkringen med...

Jag visste i och för sig att det skulle bli svårt att få ihop allt till nästa säsong, blir kanske näst nästa istället då. Om jag skulle börja med att köpa något av "delarna", kortet, hojen eller utrustningen..? Så har man nått att dregla över :)

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Okay, tack så mycket för svar!
Jag har ca 60-65k som budget till allt. Räknar med att hojen kostar typ 40k. Fan :( det är inte kul att räkna... då blir det ca 15k över till kort och utrustning, men sen är det den dumma försäkringen med...

Jag visste i och för sig att det skulle bli svårt att få ihop allt till nästa säsong, blir kanske näst nästa istället då. Om jag skulle börja med att köpa något av "delarna", kortet, hojen eller utrustningen..? Så har man nått att dregla över :)

Börja med utrustning och kort, jag tänkte jag skulle klarat mig på 50k detta året men vipps så kostade kläderna 15 och kortet runt 20.
Så börja med att ta ditt körkort och köp utrustning och köp sedan hoj därefter för det som e kvar av budgeten.

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
kolla på blocket efter beggade skinnställ, finns en uppsjö. hjälm köper du dock helst en ny då det är skönt att veta historia på sin hjälm. sen kollar du blocket efter beggade stövlar.

köpte mitt raceställ beggat för 2800. så är man lite sökande så hittar man bra grejor till en smal budget utan att behöva snåla på säkerheten.

Rikter

Gick med
16 Nov 2009
Hoj
siktar på en KTM 660...
Vvalon, tack för svaret men jag tror jag följer herrarna här unders alternativ istället.

Börja med utrustning och kort, jag tänkte jag skulle klarat mig på 50k detta året men vipps så kostade kläderna 15 och kortet runt 20.
Så börja med att ta ditt körkort och köp utrustning och köp sedan hoj därefter för det som e kvar av budgeten.

mm, de e galet vad allt kostar när man räknar på det...

kolla på blocket efter beggade skinnställ, finns en uppsjö. hjälm köper du dock helst en ny då det är skönt att veta historia på sin hjälm. sen kollar du blocket efter beggade stövlar.

köpte mitt raceställ beggat för 2800. så är man lite sökande så hittar man bra grejor till en smal budget utan att behöva snåla på säkerheten.

Det verkar vettigt.

1. Vad finns det för motardskinställ då? såna som man ändå kan röra sig lite i menar jag.

2. Vad tror ni om ställ med integrerat ryggskydd eller löst ryggskydd?

3. och ska man ha sånt njurskydd och/eller andra skydd också? (förutom såna skor och hjälm)

4. Hur gör man på kalla höst/vårdagar?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Vvalon, tack för svaret men jag tror jag följer herrarna här unders alternativ istället.

mm, de e galet vad allt kostar när man räknar på det...

Det verkar vettigt.

1. Vad finns det för motardskinställ då? såna som man ändå kan röra sig lite i menar jag.

3. och ska man ha sånt njurskydd och/eller andra skydd också? (förutom såna skor och hjälm)

1. Hur mycket tror du man rör sig egentligen? Det behövs inget speciell "motardskinnställ" för en som dig.

2. Löst.

3. Njurskydd? Det har jag aldrig sett.

4. Fryser.

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Har eventuellt ett asrepigt motardställ till salu som passar dig för 2 lök, men det kan vi ta när kortet är i hand, arlen ness-berikställ i grått/svart st 50
Njurbältet är integrerat i ryggskydden även om det sällan behövs på gathoj, mer för crossbana.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Det verkar vettigt.

kolla på www.fc-moto.de mycket bra priset tycker jag

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Kan få köpa mitt skinnställ för en lämplig penning!! Har även ryggplatta och allt annat!!

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Jag kör motard i RR utrustning vilket funkar utmärkt så specielt motardställ ska väl inte vara nödvändigt. Möjligen om man köper ett svintight helställ att de kan vara lite avigt med den upprätta körställningen på en motard.

Jag skulle satsa på ett begagnat skinnställ och ha en hoodie över så syns det inte att man har ett fult skinnställ :)

Stövlar: Biltema? Eller begagnat. Jag kör med crosstövlar i skogen med RR stövlarna på gatan. Tycker det de blir så jäkla dålig känsla med broms och växling när man kör bakhjul med crosstövlar men det skyddar väl bättre, särskilt om man tänker hänga ut med benet i kurvorna o råkar träffa en asfaltsklump med tårna.

Hjälm: Skulle jag inte snåla på. Behöver kanske inte vara en Arai eller Shoie men en fiberhjälm vill iaf jag gärna ha. Köpte min nuvarande HJC Fs-10 på fcmoto.de till mycket förmånligt pris. Men då visste jag att den passade mig eftersom jag hade en likadan innan. (som jag klotade sönder :/)

Angående kalla höst/vår dagar så är ett skinnställ rätt varmt. En tight polotröja och ett par långkalsonger så är de lugnt. Jag kör med skinnstället på isen på vintrarna och fryser inte. Det som man bruka frysa mest om är väl händerna. Ett par handskydd som tar fartvinden och handskar med nåt slags foder i kan vara skönt. Jag kör med ett par Richa handskar som är varma o goa. Lite svettigt på sommarn men de funkar.

Mycket text hoppas de hjälpte något :)

Last edited:

Rikter

Gick med
16 Nov 2009
Hoj
siktar på en KTM 660...
Ooh, tack för alla svar! :) jag tror jag väntar med att leta/köpa utrustning eftersom jag inte har pengar till allt till nästa säsong ändå, men jag kan pma er som erbjudit stuff när jag har stålarna! och tack kasal för att ha gjort allt lite klarare! :)

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Ooh, tack för alla svar! :) jag tror jag väntar med att leta/köpa utrustning eftersom jag inte har pengar till allt till nästa säsong ändå, men jag kan pma er som erbjudit stuff när jag har stålarna! och tack kasal för att ha gjort allt lite klarare! :)

Jag tror du kan klara det med din budget på 60-65, lr jag tror inte jag vet.

Nu vet jag inte hur duktig / lättlärd du är på att köra men.

Kläder 10k
körkort 10-20k
Mc 35-45

Det finns många bra hojar som inte kostar skjortan att varken köpa in eller äga.
Du kanske tex kan nöja dig med en ktm 640 istället som 660 du får endå tänka på att det blir en lärohoj och man behöver inte börja med det värsta :) nu är ju även en bra tid o köpa hoj när priserna är sjukt låga.

Hoppas du fick lite positiv feeling nu iaf =) lycka till med ditt beslut.

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Först skaffar du kortet.

Sen börjar du kolla hoj och kläder samtidigt så du inte köper några kläder som du kanske växer ur av nån anledning... själv har jag gått upp 1 kilo i veckan sista 6 veckorna så inte ett skit kommer passa nästa år... för mycket gymmande kanske :va

Har aldrig gillat skinnbrallor själv men hjärnan säger att det är det bästa att stå på skallen i så det blir väl att köpa det med men varma dagar är det skönt med ett par lindstrands mc-jeans.

Zoraxx

Rastlös och lyckligtvis galen
Gick med
2 Mar 2010
Hoj
Yamaha R6 street/stunt, Yamaha R6 (såld), Yamaha WR 400F motard (såld)
Jag brukar åka me cross stövlar, säkerhetsväst, kevlarshorts och lösa knä och armbågsskydd. Har gått ikull me dem ett par ggr och d brukar gå bra. Blir mest skit av kläderna utanför men har aldrig fått nå skrap på huden.

Men ska du skaffa hoj innan kortet så är det ju för att kunna köra upp me din egen hoj och det kan man just skita i. Skaffa kort så kommer resten rätt snabbt men spara inte på skyddet. Du kan byta hoj fler ggr om du inte slår ihjäl dig på den första ;-)

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Kan ju vara bra att ha något att övningsköra på så man inte behöver pröjsa körskolan för all hojtid. Nyttigt att ha några körtimmar i ryggen så att man verkligen känner sig van och trygg på hojen. Har du möjlighet att låna hoj kan ju de vara ett alternativ också.

Personligen så stack jag till hojaffären på hösten med en stor hög pengar och handlade på mig allt nödvändigt på en gång :D Sen stog hojen o provocerade mig i garaget hela vintern men det var en riktigt go känsla att när man klarat korten, kunna åka hem och sätta sig på sin EGEN hoj o dra iväg!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC