Billig smidig 4-takt för lek hemmavid.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Köpte mig en suka dr350-95,hyfsat lätthanterlig och smidig,gav bara 7000 men då var den bara E-reggad.

Helt ok för pengarna,inget effektmonster men rolig ändå.

Henrik

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
XR650R SM (Såld)
Med en modern större 2t enduro så behöver man absolut inte hetsa på varvet, håller man sig på låga varv så är dom riktigt trevliga att åka på och svåra att köra motorstopp med. Funkar utmärkt på gata också. Tycker som rasorblade att du ska ha en kåtte 300. :tummenupp

Kanske är på det viset, har som sagt inte så stor erfarenhet av dessa maskiner så.
Har bara kört äldre 2-taktare 85-250cc och dessa har allt varit bra slöa på lägre varv o sen sparkar ketchupeffekten in, inget jag tycker är så smidigt om man skulle vara i skogen och fara.

Om jag nu ska kolla på ktm 300, vad för årsmodeller är det som gäller då? något man ska akta sig för eller kolla extra noga på?

Eller likaså gasgas, gur gammal får den vara?

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Kanske är på det viset, har som sagt inte så stor erfarenhet av dessa maskiner så.
Har bara kört äldre 2-taktare 85-250cc och dessa har allt varit bra slöa på lägre varv o sen sparkar ketchupeffekten in, inget jag tycker är så smidigt om man skulle vara i skogen och fara.

Om jag nu ska kolla på ktm 300, vad för årsmodeller är det som gäller då? något man ska akta sig för eller kolla extra noga på?

Tycker definitivt att du ska köpa en 300, helt perfekt för det du ska ha den till.

98-02 är samma modell, sen blev dom uppgraderade 03 tro jag.
Jag känner inte till något speciellt man ska se upp för när man köper en 300.

Köp en, du kommer definitivt inte bli missnöjd!

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
XR650R SM (Såld)
Satt nu o sökte lite o hittade husa 400FE -00:a
Kan det vara något att klippa till på kanske?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT

Nu har jag iof inte jättestor koll på KTM 300:an. Skrev mest den för att det är lätt med delar och så, men jag antar att den är bra med tanke på hur populär den är i skogen.

Hade själv en gasgas 300 04:a och den var helt vansinnigt smidig att åka på. Bra reservdelspriser, skottsäker motor, hydraulkoppling mm.

Nackdelar: Lite för låg för mig (1,86), iof går det att fixa med högsadel mm. Billiga lösningar här och där men som ändå funkar. Kan få vänta på delar vilket kan vara rätt enerverande. Bränsleförbrukningen.

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
XR650R SM (Såld)
D va ta mig f*n inte lätt att hitta något i denna pengaklassen. 15-20lök får det stanna på det är bestämmt nu.

Hittar man något så är det redan sålt eller så skriker polarna NEJ NEJ ingen sån!!

Ska imorgon åka från mariestad till västerås, och på lördag samma resa fast åt andra hållet då givetvis :)

Är det någon som vet någon bra cykel på den sträckan så är det bara att hojja till här.
Har kärra och pengar med mig för snabb o smidig affär!!

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
Yamahas wr modeller grymmt smidiga i skogen och sköna på gatan.
Jag hade en Wr426 2001 sjukt nöjd med den ända tills jag vart bestulen på den.
Men helt klart en Wr400/426/450, INTE en 250 fyrtakt....sjukt trötta....kanske smidiga i skogen men vafan då funkar en 250 fiddy lika bra....så nee satsa på 400serien....

DRZ är lite klumpig i skogen tycker ja....och ganska trött......
CRF 450 är billiga, men dock bara som cross........och cross är de ända man kan ha den hojjen till......för i skogen är dom hel värdelösa.....stora klumpiga och på tok för hetsiga...

bästa hojjen är självklart en KTM exc modell.....om du hittar en sån billigt.

Lycka till!

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
XR650R SM (Såld)
Yamahas wr modeller grymmt smidiga i skogen och sköna på gatan.
Jag hade en Wr426 2001 sjukt nöjd med den ända tills jag vart bestulen på den.
Men helt klart en Wr400/426/450, INTE en 250 fyrtakt....sjukt trötta....kanske smidiga i skogen men vafan då funkar en 250 fiddy lika bra....så nee satsa på 400serien....

DRZ är lite klumpig i skogen tycker ja....och ganska trött......
CRF 450 är billiga, men dock bara som cross........och cross är de ända man kan ha den hojjen till......för i skogen är dom hel värdelösa.....stora klumpiga och på tok för hetsiga...

bästa hojjen är självklart en KTM exc modell.....om du hittar en sån billigt.

Lycka till!

Har faktiskt spanat och ringt på 2 st wr400 båda -01:eek:r så vem vet, kanske kommer jag hem den en sådan imorgon.

426an är väl bra mycket dyrare än 400an va, och även mer sällsynt på annonser verkar det som iaf.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

Nja, nu vet jag inte...jag tycker möjligheten med den snälla botten en tvåtaktare ger är överlägsen i skogen, 4-taktarna driver på betydligt mer, lite traktor-tuggande som tröttar ut, och har en stygg tendens att slå stopp i motorn utan förvarning på låga varv (det är direkt svårt att göra det med 2-takt).

Effekten styrs med motorvarvet, det är ju bara att låta bli att varva upp, så är den elakaste crosshoj mjuk och lugn (jag kör en standard CR250R -01 med endurofjädring i skogen, och har betydligt roligare med den, än med tidigare Husa 450, KTM 450).

Titta på stökiga endurotävlingar (erzberg, romaniacs, etc), där är 2-takt extremt vanligt.

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Ska imorgon åka från mariestad till västerås, och på lördag samma resa fast åt andra hållet då givetvis :)

Är det någon som vet någon bra cykel på den sträckan så är det bara att hojja till här.
Har kärra och pengar med mig för snabb o smidig affär!!

Honda CRF450 -02?
Är bara en avstickare på ca 1.5-2mil ifrån E20 :tummenupp
17.000:-.

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
XR650R SM (Såld)
Nja, nu vet jag inte...jag tycker möjligheten med den snälla botten en tvåtaktare ger är överlägsen i skogen, 4-taktarna driver på betydligt mer, lite traktor-tuggande som tröttar ut, och har en stygg tendens att slå stopp i motorn utan förvarning på låga varv (det är direkt svårt att göra det med 2-takt).

Effekten styrs med motorvarvet, det är ju bara att låta bli att varva upp, så är den elakaste crosshoj mjuk och lugn (jag kör en standard CR250R -01 med endurofjädring i skogen, och har betydligt roligare med den, än med tidigare Husa 450, KTM 450).

Titta på stökiga endurotävlingar (erzberg, romaniacs, etc), där är 2-takt extremt vanligt.

Ja du kan ha mycket rätt i detta, jag vet som sagt inte då jag bara kört gamla sketna 2-taktare, misstänker att det bör hänt en hel del dom senaste 10 åren :va

Får helt enkelt se hur det verkar men imorgon så ska jag iaf åka o kolla på en WR400 01:a så får jag se hur den verkar.
Jag ska som sagt bara ha något som stillar mitt leksug, har inga vm-titlar i sikte.
Sen kan jag ju faktiskt erkänna att en liten del av valet mellan 2 och 4-takt är ju givetvis ljudet, och ja behöver väl inte säga vilket av dessa 2 jag föredrar :yoparty

Honda CRF450 -02?
Är bara en avstickare på ca 1.5-2mil ifrån E20 :tummenupp
17.000:-.

Nja, söker helst en endurohoj som sagt. Men ifall att, vart utmed E20?

Last edited:

liggan

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Hoj
yamaha tzr 125*2 honda cbr 600f ,suzuki gs75x,yamaha rd125
Skittråkig hoj, men den funkar till nöjeskörning![/QUOTE]

Tja dubbemoralen:va

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Får helt enkelt se hur det verkar men imorgon så ska jag iaf åka o kolla på en WR400 01:a så får jag se hur den verkar.
Jag ska som sagt bara ha något som stillar mitt leksug, har inga vm-titlar i sikte.
Sen kan jag ju faktiskt erkänna att en liten del av valet mellan 2 och 4-takt är ju givetvis ljudet, och ja behöver väl inte säga vilket av dessa 2 jag föredrar :yoparty

Nja, söker helst en endurohoj som sagt. Men ifall att, vart utmed E20?

Men med lite otur så åker du på en renovering som kostar lika mycket som hela hojen gör.

Köp ingen gammal ''racefyrtaktare''.
Kollade själv på en massa hojjar i liknande klass som du gör, och en lite större 2t är det absolut bästa för dej, tro mej.

Vet iofs inte hur yamahas 400 series service intervaller är, men om den ska vara någorlunda roliga så borde dom vara som andra race 4t.

• Gilla
Reaktioner: SGM

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
XR650R SM (Såld)
Fan, fick nån form av ångest när jag var o kollade på WR400:an
Det kanske inte är helt rätt maskin, vet inte varför men jag fick en konstig känsla.

Nu när jag kom hem så snackade polaren om en Suzuki RM 250 01:a här i stan för ungefär samma pengar.
Frågan är om man inte skulle ta en titt på den, kommer ju få bli 2st cyklar sen vad det verkar. Är ju inte helt lätt att få in mina krav i en cykel för dessa pengar :)

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
XR650R SM (Såld)
Fick reda på att killen jag köpte XR:en av nu skulle sälja sin RMZ 250 -07:a för en vettig penning, lutar starkt mot den då jag vet precis vad som är gjort med den sedan den var ny.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Fick reda på att killen jag köpte XR:en av nu skulle sälja sin RMZ 250 -07:a för en vettig penning, lutar starkt mot den då jag vet precis vad som är gjort med den sedan den var ny.

En 250 cross har ju faktiskt inget av det du letar efter.
Slö, dåligt vrid, tråkig på grusväg och värdelös i skogen.

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
XR650R SM (Såld)
En 250 cross har ju faktiskt inget av det du letar efter.
Slö, dåligt vrid, tråkig på grusväg och värdelös i skogen.

Det är ju en 4-takt iaf :gnissla

Nja det kan hända att du har delvis rätt men som sagt så har jag ingen vana av att puttra i skog eller liknande så vad som skulle vara en bra början.
Och denna är det väldigt rätt pris på för tillfället, nästan omöjligt att förlora på affären även om jag har den kvar i 1-2år skulle jag tro.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj

Det är ju en 4-takt iaf :gnissla

Nja det kan hända att du har delvis rätt men som sagt så har jag ingen vana av att puttra i skog eller liknande så vad som skulle vara en bra början.
Och denna är det väldigt rätt pris på för tillfället, nästan omöjligt att förlora på affären även om jag har den kvar i 1-2år skulle jag tro.

Ja, känns det rätt för dej så ska du ju självklart handla.
Men sök upp och läs på dej riktigt om 250 4t innan du handlar bara.

Ska man köra själv i skogen spelar det inte så stor roll hur snabb man är heller, det viktigaste är ju att ha roligt.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!