Billig storstånka, tips ?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det finns ingen snö i Skåne.
Jag ska ha en DR med motard hjul. Så ryckytjämnare är att föredra, jag är lat oxå så jag vill nog ha den där Elmotorn oxå... :)

Har funderat på en XR dock, men jag har 6 mil att pendla... Lite hårt kanske... :crash

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
PutteLiten skrev:
Det finns ingen snö i Skåne.
Jag ska ha en DR med motard hjul. Så ryckytjämnare är att föredra, jag är lat oxå så jag vill nog ha den där Elmotorn oxå... :)

Har funderat på en XR dock, men jag har 6 mil att pendla... Lite hårt kanske... :crash

Putteliten, jag pendlade till Malmö med en XT600 -89 i nästan ett år, visst inte varje dag men väldigt ofta.
:hördu Så en XT skall du.
Fungerar perfekt upp till 120-140 på motorvägen med enduro däck.
Fungerar ganska hyfsat på grusvägar också, men definitivt inte som XR:en.
Sedan kan du nästan göra vad du vill med motorn.
DEN HÅLLER.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Låter ju kanon!
Funderade lite på om amn verkligen kunde pendla till malmö (det är där jag jobbar efter nyår) med en Offroadare. :)

Få se vad som finns tillgängligt när jag fått sålt Bullen.

:)

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
jag har en XR 600 -87, den e asrolig i backen o på grus!! även kul att ta en runda på vägen med, har nog kört 10 mil i sträck med den som längst, med MT21 or. går skitbra om man inte har för bråttom, min e rätt lågt drevad.

lyssna efter ventilknack, kammarna kan gå ner sig, det kan bli kost o arbetssamt. kolla oxå att växlarna ligger i, under hård acc.

annars tycker jag valet är enkelt, vill man kunna inte bara KÖRA på grusväg, utan HA ROLIGT på grusväg, långa breställ, lätta över krönen osv, så är en cykel i stil med XR MYCKET roligare än XT o liknande. om du lägger den (händer i snitt 3ggr per körtillfälle för mig) är det bara att sparka igång den igen o åka, inget går sönder.. lägger du en XT ser den för jävlig ut...

så tänk efter på hur den ska nyttjas... XT o liknade tycker jag man kan jämföra med volvo XC 90 osv.. ser ut som jeepar, är bättre att köra på typ grusvägar med... men går inte att
behandla som en riktig offroadbil..

du fattar vad jag menar =)

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
HenRRik, tack för det, nyttig info.
Hur står sig en DR i jämförelse med XR och XT? Nånstans mittemellan eller?

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Jo, man kan säga att DR:en är mellan XR och XT, men jag skulle vilja påstå att den ligger närmare XT:n än åt andra hållet. Iaf den nyare modellen med elstart.

Men som bland annat HenRRik säger, XR är brutal på grusväg, helt sanslös (tycker iaf jag :D), medan XT och DR inte hänger med på långa vägar. MEN, har man ordentliga däck på en XT så kan man hålla rätt bra tempo ändå, en XR med slätare mer landsvägsbetonade däck och en XT med ordentliga endurodäck är nog jämförbara i grusvägsegenskaper... Har tyvärr aldrig testat endurodäcksförsedd DR650, men skulle tro att det är samma sak där. Däcken gör mycket mer än man kanske först tror.

Så, att ha en XT med halvgrova däck (som Metzeler Enduro2) är nog en rätt bra kompromiss. Själv tycker jag dock att det blir för lite fäste på asfalt med dessa däck, släpper rätt bra då man lägger ned hyfsat och det är kallt/fuktigt ute. Eftersom jag är fegis som kör minst 90% asfalt så har jag Enduro4 på. Nästa gång blir det Michelin Anakee... ännu mer asfalt :D

Till vintern kommer det dock bli dubbade crossdäck. Då blir det nog en hel del grusåkande de dagar det inte är snö ute.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag har kollat på DR650R (inte Se, som är för ny och dyr...)

Hur står den sig då, ni sa att den nyare var lite som XT?

76an

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
Suzuki Dr800 Big
Dr 800

Tjingeling.

Har en DR800 på gång. En 92:a i hyggligt skick som gått ca 1500mil för
25 000:-

Kan det vara ett klipp? Frågan är väl egenligen hur mycket mätaren är skruvad.. Vad ska man kolla på när man köper hoj?

:yoparty

3mut

Kött å brö´ e korv!
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
XR600
Klart du ska ha en XR!!! :tummenupp

Från 91 har du skivbroms bak, vad man nu ska med den till..? Helst ska man väl försöka undvika trimmade maskiner då hållbarheten tydligen kan försämras en smula... :huvet

För specifikationer kan du kolla www.mcpoolen.se (Klicka Motorcyklar - Nya till salu...)

Lycka till!

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
tks skrev:
Som andra påpekat, pendlande med en XR600 är lite drygt. Dessutom - elstart är ruskigt skönt. Fanns inget värre än att få stopp på XR:en på olämpliga ställen, då den kan vara riktigt jäklig att få igång då den är varm. Ska dock vara bättre på nya modeller, frågan är bara hur mycket bättre...
Den stora fördelen med XR är att det är mycket bättre drag i den än övriga konkurrenter, samt att den är väldigt smidig utan att kännas det minsta tung. Den stora nackdelen är att den inte alls är anpassad för vardagligt bruk.

J-Benet.

Hur går det, funderar du fortfarande på en Offroad/Motard??

En XR650 är busenkel att starta, varm som kall. :fakta
Lyckas man sura den så är man duktig (har stålmanskondition), alt lagt den ner...
Sur hoj == Fikapause... :p

Dock, så precis som alla andra nya offroadare så är XR650 inte precis pendlings vänlig. Mest pga av 100 mils servie intervall. Men om man fixar servicen själv så är den kanon! Och även om den kanske inte är superbekväm så är 15min pendling inget att bry sig om. Motorväg är dock inte en XRs favorit ställe... (XRen kanske trivs men inte föraren...)

Fast, du lär ju inte hitta en XR650 för 25k... :p

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Har hemma en Suzuki Dr 800 Dual sport som jag kør lite med (Den tilhør en kompis) 92'ans mod tror jag. Huj vad den går for at vara en stånka, funkar hyffsat efter vag(Det står på gat liknande offroad dack) men den ar hemskt tung på grusvagarna, men det går val battre efter lite mera øvning.en kul motor cykel iof men inte helt min gata.. :tummenupp :tummenupp

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
dr 750 big

en skit bra hoj! tar grus och asfalt man sitter bekvämt och det är riktigt bra ljud i den! har varit på den till gottland ett par gånger och pendlat till hoppklubben i blg från avesta ca 6 mil.

så köp min finns på forumet priset kan vi komma överns om sen!
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=5697

HanneZ

Guest
Jag vet inte va ni har för super däck, men när jag kör med mina nabbade däck på asfalt så sliter dom ner sig fort som faan. Så att köra med riktiga däck på asfalt suger helt enormt då dom slits löjligt snabbt. Jag körde ner mitt bakdäck på 100 mil förra sommaren!

/ Hannes

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...