Billig svets på jula, nått att ha?

PXX

#131 Rookie 1000
Gick med
8 Nov 2010
Hoj
GSXR1000, Street Triple R
Jula har specialpris på en av sina billigare MIG/MAG svetsar. Någon som har koll och vet om det är något att ha eller bara pengar i sjön? :confused:

http://www.jula.se/svets-mig-mag-bimax-132-turbo-210016

Jag är en total novis på svetsning, jag bara testat några gånger. Min tanke var att börja leka med flussfylld tråd för att lära mig och sen gå över till gas.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Beror mest på vad och hur mycke du tänker svetsa.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Rörtråd tycker jag är kass.
Men med skyddsgas och klen tråd, så kan den nog vara smidig.
Men det förutsätter att du har 16 ampere enfas.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
lägg till några kronor och köp en riktig ESAB, så vet du vad du får!
http://www.jula.se/mig-svets-c141-210045

jag köpte en sådan för några år sen och den fungerar riktigt bra!
hade samma tanke som dig och köpte flussfylld tråd, men det var det sämsta jag köpt och bytte snabbt ut den till riktig tråd (SG2, finns på biltema) med gas till.

edit: med den du har länkat till kan du inte reglera strömstyrka på något vettigt sätt? enbart två lägen vad jag kan se..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Rörtråd tycker jag är kass.
Men med skyddsgas och klen tråd, så kan den nog vara smidig.
Men det förutsätter att du har 16 ampere enfas.

I texten står det 10A och jag kan aldrig tro att den behöver mer än en 10A trög, även om den kan dra upp till 15A intermittent...

Jag blev också nyfiken på den, för att bränna ihop två plåtlappar och eventuellt ett plattjärn med ett annat ibland.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Gas och trefas är klart bättre men blir lite dyrare.

Enfas och flusstråd funkar hyfsat om du svetsar i tunnt material och gör ordentligt rent innan samt inte svetsar så mycket.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Jag har en sådan och till de jag använt den till har den fungerat bra. Men jag är ju också en nybörjare utan större krav. Men köp till flaska o använd skyddsgas bättre en flusstråden.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Undvik flusstråd som pesten !
Vettefan varför dom ens kallar det MIG/MAG svets , nä som alla andra sagt satsa på gas och riktig tråd istället .... varför inte skaffa en gammal hederlig gas-svets , går inte lika snabbt , inte lika lätt å lära sig(att göra bra svetsar) men BETYDLIGT billigare i längden samt att du kan både använda den som svets,värma bultar,skära , löda å massa mera

audiultx

Medlem
Gick med
11 Apr 2011
Hoj
Yamaha R1 2003
Du ska få råd från en som testat en motsvarande MIG/MAG svets utan gas från biltema, KÖP INTE!!!

ren skit, det är mycket begränsat vilka material och godstjocklek du kan svetsa i. Fogarna blir skit fula, de släpper då och då. Om du vill börja svetsa, GE DIG SJÄLV EN CHANS!! köp en riktigt svets från början. Det behöver inte vara en svets i 10k klassen och uppåt.
Jag köpte en MIG/MAG 180 Decastar från swedol, för dryg 5 tusen, fungerar ypperligt bra för oss dödliga som ska göra plåtarbete på bil och sånt. eller så kollar du på begangnatmarknaden och köper en av erkänt bra märke.

så lyssna inte på de som rekommenderar dig att köpa en så där billig flusstrådsvets, har svetsa hur mycket som helst med såna och det blir ALDRIG bra. Så om du ej har råd att köpa en riktig, SPARA ihop pengar istället.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Du ska få råd från en som testat en motsvarande MIG/MAG svets utan gas från biltema, KÖP INTE!!!

ren skit, det är mycket begränsat vilka material och godstjocklek du kan svetsa i. Fogarna blir skit fula, de släpper då och då. Om du vill börja svetsa, GE DIG SJÄLV EN CHANS!! köp en riktigt svets från början. Det behöver inte vara en svets i 10k klassen och uppåt.
Jag köpte en MIG/MAG 180 Decastar från swedol, för dryg 5 tusen, fungerar ypperligt bra för oss dödliga som ska göra plåtarbete på bil och sånt. eller så kollar du på begangnatmarknaden och köper en av erkänt bra märke.

så lyssna inte på de som rekommenderar dig att köpa en så där billig flusstrådsvets, har svetsa hur mycket som helst med såna och det blir ALDRIG bra. Så om du ej har råd att köpa en riktig, SPARA ihop pengar istället.

Eller en beggad Kemppi eller Esab från någon konkad bilverkstad .... skitsamma om den e 20 år gammal , funkar endå med friskt slangpaket...

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Eller en beggad Kemppi eller Esab från någon konkad bilverkstad .... skitsamma om den e 20 år gammal , funkar endå med friskt slangpaket...
Bra råd!
Har köpt 2 st beggade ESAB, en likströmpinnsvets (180A) och en MIG.
En "#¤%&/-s skillnad mot billigt BT- och JULA-junk...

PXX

#131 Rookie 1000
Gick med
8 Nov 2010
Hoj
Tack för alla svar. Känns som alla är överens om att flusstråd är skit, bara att glömma alltså.

Frågan som kvarstår är då om svetsen ovan är nått att ha MED gas eller om det är helt omöjligt att att få tag i en ok svets för under 5-6000kr.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Köpte mig en gammal ESAB 1-fas mig när jag började svetsa. Såg ut som en påse nötter, men har tjänat mig mycket bra de senaste 4 åren. Aldrig något problem! De gamla ESAB ångloken tickar på i en evighet ;)

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Du fick ju ett svar längre upp?

Tack för alla svar. Känns som alla är överens om att flusstråd är skit, bara att glömma alltså.

Frågan som kvarstår är då om svetsen ovan är nått att ha MED gas eller om det är helt omöjligt att att få tag i en ok svets för under 5-6000kr.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Japp, det blir verkligen skit med flusstråd :glömdet

dsc03575e.jpg

Nääee, skärpning på er.

Flusstråd kan man visst köra med, och svetsar man inte mycket så är det skönt att slippa köpa tub eller hyrkontrakt.

Kan även tillägga att jag har båda och det blir till 90% flussmaskinen som används, det är sällan jag behöver använda den stora om jag inte ska svetsa massa millimetar plattjärn och dylikt.

Last edited:

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Japp, det blir verkligen skit med flusstråd :glömdet

dsc03575e.jpg

Nääee, skärpning på er.

Flusstråd kan man visst köra med, och svetsar man inte mycket så är det skönt att slippa köpa tub eller hyrkontrakt.

Kan även tillägga att jag har båda och det blir till 90% flussmaskinen som används, det är sällan jag behöver använda den stora om jag inte ska svetsa massa millimetar plattjärn och dylikt.

Håller med, men åas vet jag ju inte vad det är för skit som följer med de där svetsarna, men metallpulverfylld rörtråd är bland det bästa man kan svetsa med

Så otroligt enkelt, slaggar knappt, ska man svetsa lite tjocklek så är det helt perfekt. Och sen blir det riktigt fina svetsar av det också.

Jag har en sån där turbo 130 från stenåldern dock, men nog funkar den. Har fått byta lite drev i växellådan efter, ja vad kan den vara 20 år kanske?, men det får man väl räkna med.. Fungerar till att svetsa 1-4mm plåt, svårt när det är så tunnt som 1mm men det går, lite epigt slangpaket också.

Men det är då klart bättre att köpa en kemppi eller nån esab istället, alla dagar i veckan

PXX

#131 Rookie 1000
Gick med
8 Nov 2010
Hoj
Lite olika åsikter här, ovanligt? :)

Det verkar ju som de två i tråden som faktiskt provat svetsen i fråga är hyffsat nöjda. Googlade lite på modellen och har inte hittat några större klagomål förutom att 50A är lite för mycket ström för tunnare plåt.

Lutar åt att jag kör på ett dyrare märke istället men ska ta en tur till Jula och kolla in den innan jag bestämmer mig. Köper gärna fina/dyra verktyg men eftersom jag mest kommer punkta ihop saker och lämna bort till nån som kan svetsa känns det som man kan göra roligare saker för dom där extra 3 lusingarna..

Vilken gas ska man köpa för "vanligt" stål? hittade denna på blocket: http://www.blocket.se/stockholm/Aga_5l_mig_gastub_mison_svetstub_35615322.htm?ca=11&w=1&last=1

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Lite olika åsikter här, ovanligt? :)

Det verkar ju som de två i tråden som faktiskt provat svetsen i fråga är hyffsat nöjda. Googlade lite på modellen och har inte hittat några större klagomål förutom att 50A är lite för mycket ström för tunnare plåt.

Lutar åt att jag kör på ett dyrare märke istället men ska ta en tur till Jula och kolla in den innan jag bestämmer mig. Köper gärna fina/dyra verktyg men eftersom jag mest kommer punkta ihop saker och lämna bort till nån som kan svetsa känns det som man kan göra roligare saker för dom där extra 3 lusingarna..

Vilken gas ska man köpa för "vanligt" stål? hittade denna på blocket: http://www.blocket.se/stockholm/Aga_5l_mig_gastub_mison_svetstub_35615322.htm?ca=11&w=1&last=1

Mison (aga blandning) eller Atal (air liquid)

Men köp en svets som du kan ställa strömstyrka och trådmatning på, ska du även svetsa tjockare är 3 fas helt klart att föredra men kostar som sagt lite mer.

Punkta och lämna bort? glöm det :D, köp en svets som duger och leta fram lite skräpmetall att svetsa i, MIG är busenkelt så bara kör på :tummenupp

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag köpte en liknande svets på rusta för något år sedan. Funkar kanon till att reparera och bygga egna mc-stöd, laga rost mm. Visst resultatet blir kanske inte topp, men för mig som amatör räcker det gott och väl. Jag tycker flusstråd är kanonsmidigt.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S