Billig svets på jula, nått att ha?

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Det absolut billigaste är att köpa en gammal släckare och köra co2. Flaska brukar gå att hitta för nån tusenlapp och en fyllning några hundra. Vänd dig till någon firma som utför service på brandsläckare.

Men då är det ju inte direkt billigare än Mison från AGA, 5-liters köpetub
http://www.blocket.se/stockholm/Aga_5l_mig_gastub_mison_svetstub_35615322.htm
Att fylla/byta den kostar ca600 och med en pulsreglerande regulator så räcker den länge för privatbruk.
Jag som pysslat en del med veteranbilar brukar kunna renovera 2-3 bilar (och då är det mycket svetsande) på en flaska.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kom och tänkta på min Flusstrådsvets som bara har två effektlägen är att på MIN läget är att den går att svetsa jäkligt tunn plåt med, vilket är rätt ovanligt.

Mitt tips är att ska man svetsa lite, typ någon gång per år.
Köp en flusstrådssvets, och köp en bra tråd.

Ska du svetsa ofta och mycket.
Köp en begagnad Mig/mag, för ett par tusen.
Gärna en gammal industrimaskin på flera 100A

Farsan Esab som antagligen var billig har ALDRIG funkat som den ska.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Men då är det ju inte direkt billigare än Mison från AGA, 5-liters köpetub
http://www.blocket.se/stockholm/Aga_5l_mig_gastub_mison_svetstub_35615322.htm
Att fylla/byta den kostar ca600 och med en pulsreglerande regulator så räcker den länge för privatbruk.
Jag som pysslat en del med veteranbilar brukar kunna renovera 2-3 bilar (och då är det mycket svetsande) på en flaska.

I mitt fall betalade jag en femhundring för en jättetub med i princip gratis fyllning. En sådan regulator är nog inget sällansvetsaren lägger några tusen på skulle jag tro.

Visst, inte jättestor skillnad, men vänder man kronor och ören:tummenupp

Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
För att få upp bultbiten som sitter kvar såklart..

Jag är kanske lite yrkesskadad men gamla ESAB svetsar är som årgångsviner, ju äldre och större ju bättre, moderna skitsvetsar där dom kompenserar för riktiga grejor med en massa elektronik funkar inte i praktiken speciellt inte i tunnplåt!
Jag har inte kört Kemppi men dom som gjort det lovordar den.
Får man tag i en sådan gammal svets som inte är utsliten i trådmatningen så har man en vän för livet, dom går aldrig sönder och svetsar som en dröm (speciellt viktigt för nybörjare då man blir kung över en dag).

Är det bultar som sitter i bottenhål eftersom du inte kan knacka ut dem?

Inverter funkar lika bra till tunnplåt som gamla likströmsaggregat :eek:)
Eftersom jag jobbat som svetsare/grovplåtslagare i ca 12 år en gång i tiden så har även jag dragit några sömmar med förekommande svetsmetoder.

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Apropå flusstråden jag nämnde tidigare i tråden så heter den Thyssen T0 15

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Intressant Jörgen. Vad kostar regulatorn?...

Jag köpte min på svetsmaskinservice här i Sthlm, det verkar vara i stort sett samma pris då som nu, 1796:-
http://www.svetsmaskinservice.e-butiken.se/?cat_id=59&head_id=58

Jag kör en vanlig regulator till rotgasen eftersom jag har ett T-rör på flaskan. Det är ju ändå inga puffar i rotgasflödet de ggr man använder det. Men har man inget T-rör och använder rotgas ibland, så kan det ju vara idé att köpa en Optimator med dubbla uttag, ty T-rören från AGA är rätt dyra. Tror jag gav runt 1000-lappen för mitt.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Lånar tråden en aning. Jag skulle vilja komplettera min ESAB Mig med en TIG för vettiga pengar. Gärna som klarar av att svetsa ALU. Har fn. inte tillgång till 3-fas hemma.
Finns det några vettiga alternativ om man inte har tillgång till 3-fas, eller är det bara att bita i det sura äpplet och dra in det?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Lånar tråden en aning. Jag skulle vilja komplettera min ESAB Mig med en TIG för vettiga pengar. Gärna som klarar av att svetsa ALU. Har fn. inte tillgång till 3-fas hemma.
Finns det några vettiga alternativ om man inte har tillgång till 3-fas, eller är det bara att bita i det sura äpplet och dra in det?

Varför inte bara köra alu med MIG'en ?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

WSME-200 funkar bra till båda och är enfas. Kolla med Scandtig, deras sida har legat nere en tid, men det borde ju gå att ringa dem.
Se även denna tråd som föregick bla mitt köp.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=165533

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
WSME-200 funkar bra till båda och är enfas. Kolla med Scandtig, deras sida har legat nere en tid, men det borde ju gå att ringa dem.
Se även denna tråd som föregick bla mitt köp.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=165533

Jag har också en sån. Prisvärd, möjligen lite marig att svetsa riktigt tunt med, men det kan lika gärna bero på han som svetsar:)

Orkar bortåt 5mm alu om man lägger lite energi på att förbereda fogen och värmer ordentligt. Brännaren som följer med ser billig ut men tål en hel del spö. Jag brukar kyla med tryckluft emellanåt om det ska mosas på med mycket ström.

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Jag köpte min på svetsmaskinservice här i Sthlm, det verkar vara i stort sett samma pris då som nu, 1796:-
http://www.svetsmaskinservice.e-butiken.se/?cat_id=59&head_id=58

Jag kör en vanlig regulator till rotgasen eftersom jag har ett T-rör på flaskan. Det är ju ändå inga puffar i rotgasflödet de ggr man använder det. Men har man inget T-rör och använder rotgas ibland, så kan det ju vara idé att köpa en Optimator med dubbla uttag, ty T-rören från AGA är rätt dyra. Tror jag gav runt 1000-lappen för mitt.

Tack.
Det är kostnaden för ca 3,5 flaskor argon ... får fundera lite :)

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Svetsa BROMS-handtag???? För tusan elwe, du kör väl såpass fort att du borde ha riktiga grejor???

När du tappar eller välter en hoj så går som regel handtaget av vid brottsanvisningen ca 30 mm in från kulan.
Brottsanvisningen finns där för att undvika att oljekoppen, som är betydligt dyrare, går sönder.
Normalt så lägger du din broms- eller kopplingskraft betydligt längre in på handtaget och det är på sin höjd lillfingret som hamnar utanför brottsanvisningen.

Beroende på svetsens kvalitet kan man välja att bara slipa svetsen plan och sedan nöja sig med det, eller att fila upp en ny brottsanvisning.
Jag gör alltid det senare. :)

Är det en dålig svets blir det ju annars en brottsanvisning automatiskt.

Denna lagning är helt riskfri ur säkerhetssynpunkt och med lite grundfärg och Multona 0813 sprayfärg så blir handtaget som nytt :tummenupp

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Denna lagning är helt riskfri ur säkerhetssynpunkt och med lite grundfärg och Multona 0813 sprayfärg så blir handtaget som nytt :tummenupp

Nja, förutsatt att man vet legeringen i aluminiumet man sätter svetsen i. Värme kan ställa till det en del med hållfastheten som du troligen redan vet.

Personligen skulle jag låta bli att förbehållslöst rekommendera folk att svetsa sina bromshandtag.

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Aluminium som ska tåla påkänningar ska ju bakas i ugn för att få bort HAZ-zonen runt svetsfogen? Fast det är ju viktigare med ramar. Blir rejäl försprödning i godset vid lokal uppvärmning. Kolla radiografering av svetsfogar.

Nja, man kan teoretisera ihjäl sig med värmebehandling, men eftersom det var ett broms/kopplingshandtag vi talade om så finns det ingen nämnvärd kyleffekt eftersom energin från smältvärmen med råge värmer hela handtaget.
Därför får man ingen accentuerad HAZ som ger sådana spänningar som kan uppstå när man svetsar tunt gods mot en tjockare detalj.
Al leder värme utmärkt och om man tillför tillräckligt med värme så blir hela biten varm och det uppstår inga problem motsvarande dem i stål där man med lite otur t o m kan få martensitbildning i HAZ:en.

Det står vem som helst fritt att måla fan på väggen, men jag har svetsat ganska många handtag nu och inget av dem har visat upp några svagheter. Därför sover jag fortsatt gott om nätterna :)

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Nja, man kan teoretisera ihjäl sig med värmebehandling, men eftersom det var ett broms/kopplingshandtag vi talade om så finns det ingen nämnvärd kyleffekt eftersom energin från smältvärmen med råge värmer hela handtaget.
Därför får man ingen accentuerad HAZ som ger sådana spänningar som kan uppstå när man svetsar tunt gods mot en tjockare detalj.
Al leder värme utmärkt och om man tillför tillräckligt med värme så blir hela biten varm och det uppstår inga problem motsvarande dem i stål där man med lite otur t o m kan få martensitbildning i HAZ:en.

Det står vem som helst fritt att måla fan på väggen, men jag har svetsat ganska många handtag nu och inget av dem har visat upp några svagheter. Därför sover jag fortsatt gott om nätterna :)

Tack.
Skönt med någon som faktiskt tänker ett steg längre och sedan testar istället för att stirra sej blint i böcker och lyssna på vad alla andra förståsejpåare har att säga.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag hade också garanterat testat om jag haft en ac maskin :) bromshandtag är ju inga bärande delar.. Och herrn har också haft näsan i nån karlebo lunta hör jag :)

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Tack.
Skönt med någon som faktiskt tänker ett steg längre och sedan testar istället för att stirra sej blint i böcker och lyssna på vad alla andra förståsejpåare har att säga.

:)
Eftersom jag skruvat med hojar, moppar och bilar sedan början på 60-talet, är utbildad verkstadsmekaniker, har jobbat som svetsare och grovplåtslagare i 12 år och varit MScME i snart 30 år så har det varit oundvikligt att ett och annat trillat över en :tummenupp

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping