Billig svetsgas

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Svetsgasen till min MAG har tagit slut och jag drar mig för att skaffa ny. Jag har en hyrflaska på 5 liter som kostar närmare 500 kr att fylla på.

Vad finns det för alternativ som är billigare?
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Om du känner någon som hyr en 20l och fylla över, den kostar samma att fylla som en 5l.

Bearing skrev:
Svetsgasen till min MAG har tagit slut och jag drar mig för att skaffa ny. Jag har en hyrflaska på 5 liter som kostar närmare 500 kr att fylla på.

Vad finns det för alternativ som är billigare?
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Finns migtråd som går utan gas, resultatet vet jag dock inget om, nån som vet?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Chii skrev:
Finns migtråd som går utan gas, resultatet vet jag dock inget om, nån som vet?

Bekvämt, men fulare och sämre resultat
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Flussfylld tråd är bra om man ska mig:a ute om det blåser. Gasen ligger inbäddad i tråden o blåser inte bort. Nackdelen är att det blir en massa slagg med flussfylld tråd.

Åk till Brandab o friköp en ombyggd kolsyresläckare. Den blir din för ca 1000:- + moms. Fyllning kostar ca 200:- ( sist jag fyllde ). Resultatet blir lika bra som med vanlig blandgas , med fördelen att du även kan använda den gasen om du ska svetsa rostfritt , vilket inte går med typ Mison.....
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
gsxr1200 skrev:
Om du känner någon som hyr en 20l och fylla över, den kostar samma att fylla som en 5l.
Tyvärr känner jag ingen med 20l. Är det någon startavgift för att börja använda 20liters?

Kom också på att min inte fylls på utan jag lämnar in den och byter mot en påfylld.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Folkezx9r skrev:
Åk till Brandab o friköp en ombyggd kolsyresläckare. Den blir din för ca 1000:- + moms. Fyllning kostar ca 200:- ( sist jag fyllde ). Resultatet blir lika bra som med vanlig blandgas , med fördelen att du även kan använda den gasen om du ska svetsa rostfritt , vilket inte går med typ Mison.....
Går det att bygga om själv om man skulle få tag i en kolsyresläckare billigt?
Brandab, är det en vanlig brandstation?
 

EricPerik

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Svenljunga
Hoj
Ingen
Folkezx9r skrev:
Flussfylld tråd är bra om man ska mig:a ute om det blåser. Gasen ligger inbäddad i tråden o blåser inte bort. Nackdelen är att det blir en massa slagg med flussfylld tråd.

Åk till Brandab o friköp en ombyggd kolsyresläckare. Den blir din för ca 1000:- + moms. Fyllning kostar ca 200:- ( sist jag fyllde ). Resultatet blir lika bra som med vanlig blandgas , med fördelen att du även kan använda den gasen om du ska svetsa rostfritt , vilket inte går med typ Mison.....

Nackdelen när du använder kolsyra är att det yr en massa loppor hela tiden och funkar väldigt bra till att svetsa i rostigt stål och dyligt annars klart det billigaste
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
EricPerik skrev:
Nackdelen när du använder kolsyra är att det yr en massa loppor hela tiden och funkar väldigt bra till att svetsa i rostigt stål och dyligt annars klart det billigaste

Är svetsen riktigt inställd med trådmatning o effekt , så yr det inte speciellt mycket gnistor. Kan däremot hålla med om att det blir känsligare att ställa in....

Inte tillåtet att bygga om själv.... http://www.brandab.com/ ..Kolla med din lokala brandstation var de fyller sina kolsyresläckare.
Flaksan provtrycks vart 5:e år o är den då ok är det bara att använda den i 5 år till. Skulle den inte uppfylla kraven är det bara att köpa en ny. Jag har haft min i 12 år nu o det har funkat klockrent.
 

Dice

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Falun
Hoj
ZX9R
Håller med om kolsyran. Det absolut billigaste alternativet..
Tänk på att du kommer att behöva en annan gänga på gas-klockan. Men Brandab borde kunna hjälpa dig med det.

Är ny på forumet föresten.. Så hej på er :)
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Dice skrev:
Håller med om kolsyran. Det absolut billigaste alternativet..
Tänk på att du kommer att behöva en annan gänga på gas-klockan. Men Brandab borde kunna hjälpa dig med det.

Är ny på forumet föresten.. Så hej på er :)

När man får tuben ifrån Brandab , så följer det med en mutter för att skydda gängan.... Den är bara att borra/svarva ur o använda som anslutning...

Ang. volymen ??...Hmm...Har ingen aning !.. :) Den är högre men lite smalare än en Misonflaska... i alla fall den modellen jag fick. Hur som helst så räcker det en bra stund. Fyller in flaska ca 1 g/vartannat år....
 

Dice

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Falun
Hoj
ZX9R
Nu var det ett tag sedan jag fyllde min kolsyre tub men tror att de fylls på vikt. Har för mig att min fylldes med 8 kg. Men det kanske finns olika fd. brandsläckartuber.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Folkezx9r skrev:
När man får tuben ifrån Brandab , så följer det med en mutter för att skydda gängan.... Den är bara att borra/svarva ur o använda som anslutning...

Ang. volymen ??...Hmm...Har ingen aning !.. :) Den är högre men lite smalare än en Misonflaska... i alla fall den modellen jag fick. Hur som helst så räcker det en bra stund. Fyller in flaska ca 1 g/vartannat år....
Ok, hur mycket svetsar du?
Vet du om de räcker längre än Misontuben?

Jag tycker min tar slut rätt fort iaf. Det brukar synas skillnad på tryckmätaren efter varje gång jag använt den, och då handlar det oftast bara om några decimeter svetsfog.
 

Eyegasm

I`ll RUN you DOWN!!!
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Bygger Motard..
Bearing skrev:
Ok, hur mycket svetsar du?
Vet du om de räcker längre än Misontuben?

Jag tycker min tar slut rätt fort iaf. Det brukar synas skillnad på tryckmätaren efter varje gång jag använt den, och då handlar det oftast bara om några decimeter svetsfog.

Det låter konstigt våra mison tuber på jobbet räcker bra länge... visserlien är våra flaskor ganska stora jag vet inte hur stora "hobby" flaskorna är..:kocko
visserligen tycker jag bäst om att migga eller tigga med MISON Ar när de gäller rostfritt och aluminium..
MISON H2 blir väldigt varmt villket kräver att man e duktig på att svetsa fort för att få ett bra och snyggt resultat.. :brinnerup
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Eyegasm skrev:
Det låter konstigt våra mison tuber på jobbet räcker bra länge... visserlien är våra flaskor ganska stora jag vet inte hur stora "hobby" flaskorna är..:kocko
visserligen tycker jag bäst om att migga eller tigga med MISON Ar när de gäller rostfritt och aluminium..
MISON H2 blir väldigt varmt villket kräver att man e duktig på att svetsa fort för att få ett bra och snyggt resultat.. :brinnerup
Jag misstänker visst mygel med påfyllningen, det har varit olika tryck i tuberna varje gång jag bytt.
Min är ungefär 1 halv meter hög.

H2 är vätgas, då förstår jag att det blir varmt :lol
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Bearing skrev:
Ok, hur mycket svetsar du?
Vet du om de räcker längre än Misontuben?

Jag tycker min tar slut rätt fort iaf. Det brukar synas skillnad på tryckmätaren efter varje gång jag använt den, och då handlar det oftast bara om några decimeter svetsfog.

Jag svetsar en hel del.... i omgångar i alla fall.. :) ...men jag har aldrig upplevt att gasen tar slut fort. Man kan i alla fall inte se ngn skillnad på klockan efter att ha svetsat intensivt en timme eller 2.... Svårt att säga hur länge en flaska skulle räcka med kontinuerlig svetsning , men ett vanligt fel är att använda för mkt gas. Ställ in det rätt så kan du svetsa LÄNGE på en flaska....
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Folkezx9r skrev:
Jag svetsar en hel del.... i omgångar i alla fall.. :) ...men jag har aldrig upplevt att gasen tar slut fort. Man kan i alla fall inte se ngn skillnad på klockan efter att ha svetsat intensivt en timme eller 2.... Svårt att säga hur länge en flaska skulle räcka med kontinuerlig svetsning , men ett vanligt fel är att använda för mkt gas. Ställ in det rätt så kan du svetsa LÄNGE på en flaska....
Jag har använt rekommendationen (8-10 l/timme tror jag). Har eg. inte testat att minska mer eftersom det ibland inte funkar utomhus med den inställningen.

Men om det går att minska mer blir jag glad. :)
 

Insomnia

#76 R1000
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV4, Yamaha Tracer 700
Bearing skrev:
1926008 Svetsgasen till min MAG har tagit slut och jag drar mig för att skaffa ny. Jag har en hyrflaska på 5 liter som kostar närmare 500 kr att fylla på.

Vad finns det för alternativ som är billigare?

Var hyr man 5 litersflaskor? Var på AGA imorse och där kunde man bara hyra 20l. 5l fick man köpa. Känns lite överdrivet att fylla en 20l för att svetsa några smågrejer....
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Insomnia skrev:
2065415 Var hyr man 5 litersflaskor? Var på AGA imorse och där kunde man bara hyra 20l. 5l fick man köpa. Känns lite överdrivet att fylla en 20l för att svetsa några smågrejer....
Då blir jag osäker om min är hyrd eller köpt. Tuben följde med svetsen när jag köpte den begagnad, vilket ju talar för att den är köpt. När jag "fyller på" däremot byts flaskan ut mot en annan, vilket ju talar för att den är hyrd...
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top