Billiga kläder som gör farsan glad

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Hoj
ingen
hej
jo, funderar på att sälja sommarbilen och byta mot hoj. fyller 21 i år så blir a2 och övninsköra med far min. tänker att jag redan nu börjar hålla utkik efter beg kläder, är 180 lång å 73kg, har kikat lite tidigare och allt på beg marknaden är för knubbisar känns de som. ska pendla till sommarjobb så vill ha gore tex typ, men ändå nåt man inte behöver skämmas över att ha på sig, tänker mig nåt sånt här https://www.xlmoto.se/mc-utrustning...ring-quebec-gtx-mc-jacka-svart_pid-PM-4911442 eller https://www.xlmoto.se/mc-utrustning..._pid-PM-0096478?nosto=is-pdp-brand-cross-sale

bering känns som rätt bra grejer men ändå "billigt"?

så vissa jackor har inbyggda ryggskydd? vissa får man köra med löst i? vissa har inbyggd axel å armbåge, vissa får man köra en hel kevlar till under som jag förstår det? vad är bäst och vad gör min far mest glad? :D

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Begagnat så skulle jag hålla koll efter Lindstrands. Generellt bra kvalitet och passform.

Ja, egentligen allt utom hjälm skulle jag kunna tänka mig köpa begagnat.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Köp hos Nilssons i Hbg. Nedan ställ. Sedan investerar du i ett bra regnställ från Scott som är både stretch och ventilerande. Bättre att köra något välventilerat och i så fall dra på sig regnkläder vid behov. =)

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Hoj
ingen
Begagnat så skulle jag hålla koll efter Lindstrands. Generellt bra kvalitet och passform.

Ja, egentligen allt utom hjälm skulle jag kunna tänka mig köpa begagnat.
självklart blir de ny hjälm. det är bara helt omöjligt att hitta beg i min storlek
Köp hos Nilssons i Hbg. Nedan ställ. Sedan investerar du i ett bra regnställ från Scott som är både stretch och ventilerande. Bättre att köra något välventilerat och i så fall dra på sig regnkläder vid behov. =)

billigt, men då är det inget skydd i jackan som jag förstår de?

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jodå. Där är skydd i jackan. Du får handla ett ryggskydd bara. Kostar runt 1000-1500. =)

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Tänk på att prova om du har rätt storlek när du sitter på en mc. Knä och armbågsskydd bygger en del. Om det är lagom långt när du står upp blir det för litet när du sitter på en mc. Så blev det för mig i alla fall och fick byta till en storlek större.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag skulle gissa att TS skulle kunna ha stl 50/m om det är svenska storlekar, så att säga. Jag har Lindstrands respektive Knox i garderoben och drar de storlekarna. Ligger på 178/76 för närvarande och kläderna har passat med litet högre likväl lägre vikt.

Tyg förlåter ju litet mer än skinn...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Bike Trollhättan brukar ju ha rejäla reapriser på kläder då och då.
Annars finns ju Handelsboden, en del där är bra.

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Vill TS ha ett Lindstrands skinnställ så har jag ett som jag tror skulle passa.
Strl M/50.
Ligger uppe här bland annonserna.??

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tänk på att prova om du har rätt storlek när du sitter på en mc. Knä och armbågsskydd bygger en del. Om det är lagom långt när du står upp blir det för litet när du sitter på en mc. Så blev det för mig i alla fall och fick byta till en storlek större.
...och vips blev stället för stort på omkretsen istället :huvet

Det viktiga är ju inte att stället räcker ner till golvet som ett par jeans, man vill bara inte ha några glipor mellan ställ och stövlar och ställ och handskar, helst lite lagom överlapp. Precis som med alla andra kläder så har olika tillverkare olika mallar, så prova runt tills du hittar ett som sitter bra, det är det värt.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Det viktiga är ju inte att stället räcker ner till golvet som ett par jeans, man vill bara inte ha några glipor mellan ställ och stövlar och ställ och handskar, helst lite lagom överlapp. Precis som med alla andra kläder så har olika tillverkare olika mallar, så prova runt tills du hittar ett som sitter bra, det är det värt.
Håller med. Innan jag hittade rätt spenderade jag nog 4 timmar i samma butik med att prova. Personalen var underbart hjälpsam och ville inte släppa iväg mig innan jag hittat rätt både i storlek och pris som passade mig.

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Hoj
ingen
Touringjacka - är dom sämre skyddande än typ allväder? Är man dum om man kör med ryggskydd som sitter i jackan? Känns ju iallafall sjukt mycket smidigare och då vet man ju att man alltid får med sig det också tänker jag?

jag lägger iallafall ett slag för denna https://www.xlmoto.se/mc-utrustning...mica-air-d-dry-jacka-svart-rod_pid-PM-4707219 ser ut att ha hyffsat med skydd och mer påkostad jämfört med tex denna https://www.xlmoto.se/mc-utrustning...rproof-mc-jacka-svart-rod-fluo_pid-PM-4903283 för halva ordinarie priset

båda dom där ser ju hyffsat bra ut också, det är ju viktigt ;)

Tillsammans med byxor med hängslen, för det är väl bäst?

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Touringjacka - är dom sämre skyddande än typ allväder? Är man dum om man kör med ryggskydd som sitter i jackan? Känns ju iallafall sjukt mycket smidigare och då vet man ju att man alltid får med sig det också tänker jag?

jag lägger iallafall ett slag för denna https://www.xlmoto.se/mc-utrustning...mica-air-d-dry-jacka-svart-rod_pid-PM-4707219 ser ut att ha hyffsat med skydd och mer påkostad jämfört med tex denna https://www.xlmoto.se/mc-utrustning...rproof-mc-jacka-svart-rod-fluo_pid-PM-4903283 för halva ordinarie priset

Touring eller allväder är lite sak samma, kärt barn har många namn. Jag har ett skinnställ i alla väder, även när jag tourar ;) Det handlar snarare om att det du köper har bra kvalitet, sitter bra och har rätt skydd, än vad det heter.

Skydd i jackan är bättre än inget skydd alls, men det bästa är ett löst skydd som sitter ordentligt på just dig. Och så förbannat svårt att komma ihåg ryggskyddet är det inte. Dom som glömmer det, går dom ofta iväg utan kalsingar eller strumpor? Kanske kliver in på jobbet utan skor ibland? :va

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj

Både Dainese och Astars gör bra kläder, du får fundra på om du vill ha vattenmembranet fast i jackan eller i foderjackan.
Fördel med membranet i jackan är att du slipper den värmande innerjackan, men då måste det finnas ventilation i jackan som kan öppnas enkelt.

Byxor, höga byxor är bra men blir ofta varma. Finns det inga i samma serie som jackorna som kan kopplas ihop med jackan?
Stövlar, vad har du för storlek? Såg ett par Sidi på FB för småpengar beg som är det säkraste du kan ha.
Handskar, du lär behöva 2 par, sommar och lite mer robusta, men båda paren måste ha glidytor i handen och bra skydd på knogarna. mina sommarhandskar har inte hårda knogskydd, men alla mina andra har det.

Last edited:

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Hoj
ingen
Både Dainese och Astars gör bra kläder, du får fundra på om du vill ha vattenmembranet fast i jackan eller i foderjackan.
Fördel med membranet i jackan är att du slipper den värmande innerjackan, men då måste det finnas ventilation i jackan som kan öppnas enkelt.

Byxor, höga byxor är bra men blir ofta varma. Finns det inga i samma serie som jackorna som kan kopplas ihop med jackan?
Stövlar, vad har du för storlek? Såg ett par Sidi på FB för småpengar beg som är det säkraste du kan ha.
Handskar, du lär behöva 2 par, sommar och lite mer robusta, men båda paren måste ha glidytor i handen och bra skydd på knogarna. mina sommarhandskar har inte hårda knogskydd, men alla mina andra har det.
Det är nog dainese alstars och bering jag funderar mest mellan. Inte svindyrt och ser schysst ut. När jag körde moppe hade jag nån kevlarhoodie, den va lite vattenavvisande, tillräckligt för att typ klara sig i alla väder iaf. Jag kör 2 mil enkel väg varje dag. Tyckte inte att det blev alldeles för varmt med den

skor har jag 43/44 men dom brukar skilja sig i storlek en del. Känns som en svår grej att köpa dom beg om man inte kan prova dom men man kanske kan chansa om dom är billiga och sälja vidare om de skiter sig

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
SIDI.PNG

Det är inte mina, men det är en väldigt bra modell.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är nog dainese alstars och bering jag funderar mest mellan. Inte svindyrt och ser schysst ut. När jag körde moppe hade jag nån kevlarhoodie, den va lite vattenavvisande, tillräckligt för att typ klara sig i alla väder iaf. Jag kör 2 mil enkel väg varje dag. Tyckte inte att det blev alldeles för varmt med den
Det är stor skillnad på att puttra i 45 på moppe och att ligga i 120 med en motorcykel, du får rejält mycket mer kyleffekt i högre hastighet och vatten pressas in i kläderna på ett helt annat sätt. Och ska du in till Sandviken så lär du ju knappast ligga i moppetempo med en motorcykel.

Ta en sväng in till Lingvalls och Biketown i Gävle (ligger granne med varandra på Kryddstigen) och Handelsboden (Södra Kungsgatan) eller ner till Lelles i Uppsala och prova igenom utbudet så får du mer koll på vad du vill ha.

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Hoj
ingen
Det är stor skillnad på att puttra i 45 på moppe och att ligga i 120 med en motorcykel, du får rejält mycket mer kyleffekt i högre hastighet och vatten pressas in i kläderna på ett helt annat sätt. Och ska du in till Sandviken så lär du ju knappast ligga i moppetempo med en motorcykel.

Ta en sväng in till Lingvalls och Biketown i Gävle (ligger granne med varandra på Kryddstigen) och Handelsboden (Södra Kungsgatan) eller ner till Lelles i Uppsala och prova igenom utbudet så får du mer koll på vad du vill ha.
Mjo, tänkte mer på att den nog inte var speciellt ventilerande men att jag inte tycker det blev för varmt, även fast det var låga hastigheter :D Men en riktig jacka är säkert tjockare och ännu varmare. den gjorde en hyfsad bit över 45 dock. Jag får nog göra så. Tidigare tycker jag Lindvalls haft rätt lite kläder när jag varit där, men det var nog iofs innan dom byggde nya anläggningen

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Instämmer med Hoztic. Ser att det skrivs ord som "mesh" och "hoodie". Vi bor i Sverige...

Jag har själv ett par meshjackor och de är oanvändbara under +25. Man fryser sig blå. Närmre 25-30 grader däremot är de sköna på kortare turer.

Hoodie är kanske lite bättre, om fodret är rejält, och kan funka som en komplement-jacka varma dagar. Men tänk på alla andra dagar, de dagarna med +15 och mulet. Eller +10 och lite småregnigt.

Så köp en rejäl (inte för simpel) allvädersjacka av ett kvalitetsmärke. Sedan kan du shoppa loss på lite andra grejor om du vill.

Jag har tex löjligt många jackor.... Lite korkat av mig, men kul. ;)

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14

Problemet var inte att ärmar och ben var för korta utan att arbågs och knäskydd hamnade inte på rätt ställe. Riktigt oskönt att ha det så. Storleksmässigt är jag mycket nöjd.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati