Billiga och bra däck till bilen

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har bestämt mig för NS-20 nu typ, kanske :D
Nu är bara frågan om jag ska välja XL eller inte, samma pris.
Alltså förstärkta för o klara högre last.
Är det helt onödigt o bara jobbigare att kränga på eller vore de vettigt, inbillar mig att de blir lite bättre stabilitet men det kanske är nån nackdel som väger tyngre?

Tror inte du behöver köpa XL till din bil. Hade satsat på det på en bil med stora fartresurser och prestanda som väger en del. Men inte en standardbil.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
XL-däcken är väl ngt tyngre pga stadigare stomme...
Varför skulle du inte köpa XL ?

Det är det jag undrar, någon nackdel måste det väl finnas med ett XL däck?
Faaaan på alla dessa olika jävla beteckningar o skit.
Det finns massa olika 89W V X Y bla bla bla men alla kostar lika mkt, varför inte bara göra ett däck med högsta klassningen oså nöja sig där, då funkar de ju till alla bilar o torde va jävla mkt billigare tillverkning.
Eller så är det så att ett XL däck inte alls lämpar sig att sätta på en vanlig personbil?!
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Lyckas du hitta goodyear eagle f1 till bra pris så handla!

Sjukaste däck jag haft, grepp överallt hela tiden.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Lyckas du hitta goodyear eagle f1 till bra pris så handla!

Sjukaste däck jag haft, grepp överallt hela tiden.


Som sagt, det är fortfarande däck till en ford focus vi pratar om inte en mercedes McLaren:hihi
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ja va faan! En jävla diesel Focus, jag åker vääääldigt sällan över 150 ens o jag är sällan på strippen o försöker ta rekord på konbanan. Jag vill bara inte åka åt helvete 40 mil hemifrån när vi är ute o semestrar med familjen o dyker på dessa fina åskoväder, TYP!
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Låter som att du ska ha Michelin. Eller nåt annat Pk komfortdäck.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja va faan! En jävla diesel Focus, jag åker vääääldigt sällan över 150 ens o jag är sällan på strippen o försöker ta rekord på konbanan. Jag vill bara inte åka åt helvete 40 mil hemifrån när vi är ute o semestrar med familjen o dyker på dessa fina åskoväder, TYP!

Det finns ju även sportigare däck som har hårdare stommar utan att för den delen ha XL stämpel. XL stämpeln är nog främst för SUV eller tyngre prestanda bilar. Det är inget att satsa på på familjebilen.

Tycker det låter som du vill ha ett bra däck med bra våtegenskaper. Satsa då på premiumdäck från Michelin eller Continental eller dylikt. Det finns tester ute i motortidningarna för tillfället. Bara att läsa på och se om det är något som faller i smaken.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är det jag undrar, någon nackdel måste det väl finnas med ett XL däck?
Faaaan på alla dessa olika jävla beteckningar o skit.
Det finns massa olika 89W V X Y bla bla bla men alla kostar lika mkt, varför inte bara göra ett däck med högsta klassningen oså nöja sig där, då funkar de ju till alla bilar o torde va jävla mkt billigare tillverkning.
Eller så är det så att ett XL däck inte alls lämpar sig att sätta på en vanlig personbil?!

XL är bra om du har en tung bil som kanske dessutom har lite mer fartresurser. Det är stabilare stommar som gör att däcken inte deformeras lite så den går stabilare med hög belastning. På en lättare bil så är det en viss skillnad men inte så mycket.
Nackdelen är att du får högre vägljud och lite stötigare gång över små ojämnheter samt troligen en marginellt ökad bränsleförbrukning.

Jag kör XL på min Audi S6 men då är den såpass tung att den med last hamnar precis på gränsen för vad däcken är klassade för enligt lastindex för däck i den dimension jag vill ha. För att inte ligga så nära gränsen så tar jag då XL. Men för en Focus torde det vara totalt onödigt.

Vad gäller siffror och tecken så är det ju så att ett högt lastindex talar för att det är en stomme som tål högre belaastning. Ta en som klarar din bil med lite marginal så är det lugnt. En Focus är så lätt att det ska inte vara någon faktor att bekymra sig om.

Vad gäller bokstäverna så är det onödigt att ta högre än man ska ha. Däcken ska klara minst den hastighet som bilen har som toppfart enligt svenska regler. (Dom kan ju inte veta huruvida du kommer att åka till tyskland och börna autobahn).
Högre hastighetsklasser klarar av högre fart innan däcken börjar överhetta men för att åstadkomma det så får man göra lite avkall på livslängd i många fall.

Däck är alltid lite av en kompromiss. Ett däck med fenomenalt grepp håller inte så länge. Ett däck som håller länge har dåligt grepp. Ett stabilt däck ger mycket däckljud och lite sämre komfort och ekonomi osv.

Dvs kolla på vilket lastindex och vilken hastighetskod du ska ha. Inte onödigt högt.
Detta om du är ute efter att ha så mycket ekonomi i det som du kan.
vill du ha häftiga däck så är det ju bara att ta dom allra värsta men jag fick intrycket att det inte var det du var ute efter.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ja jag köpte inte en focus för att börna däck o bränna pengar direkt :p

Jag vill ha ett bra däck men jag vill inte ha ett däck som är 20% bättre för 200% av priset om man säger så.
Har 86U klassning i regbeviset tror jag, kör väl på 89W då som fanns i NS20
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top