Billiga skinnställ.

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag var på väg att måttbeställa därifrån för några år sedan, det blev aldrig så. Men inte för att jag hörde något negativt utan för att jag blev så osäker på måtten.
Jag minns inte exakt hur måtten föll men när jag mätte enligt deras mall så passade jag på att gå in i omvandlingstabellen (som fanns då, vet inte om den fortfarande finns) och då hade jag ben som var XXXS, armar som var XXL, axelpartiet M, bröstet XS och magen XXL.
Jag insåg att jag var formad som en orangutang.:tungan :hihi
Jag ringde dit och frågade men de kunde inte svara på varför måtten blev så. Jag anser mig själv som relativt normalt byggd, men jag vågade aldrig beställa något ställ.
Du får gärna berätta sedan hur det passade om du beställer.

Gick med
7 Jul 2015
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Problemet är att man inte kan returnera om man måttbeställt så för min del blir det nog att beställa en färdig storlek. Vågar inte chansa på måttbeställt helt enkelt.

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Dom ligger nära där min tjej jobbar såg jag, har markbutik i trollhättan, kanske blir en sväng in där om några veckor när jag e hemma i svea riket, så kan man klämma lite på sakerna, som jag förstod det i texten när man måttbeställer kan man välja färger själv på vissa läder delar, verkar ballt

David.

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2016
Hoj
2015 KTM 1190R
Har varit där och köpt riktigt bra byxor. Dock ej måttbeställda.
Bra kvalitet till bra priser. Bra service också.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hur vet man att det är bra kvalitet innan man vurpat med det?

Billiga grejor brukar ju gå sönder i sömmarna, inte bra på ett skinnställ...

Skickat från min G8231 via Tapatalk

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Undrar vem som tillverkar de där?

Det är ju svårt att utvärdera ett skinnställ innan man har vurpat ett par gånger i det. Det är väl hela poängen med att köpa märkesprodukter. Står där Dainese eller Alpinestars på stället är tråden inte budget och skinnet faller inte i bitar.

Med tanke på att ett ställ av "fina" märken av förra årets färg går lös på typ 5000kr så hade jag avstått.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Naturligtvis har du en poäng i det du skriver. Men också är det så att för A och D betalar du extra för märket. Jag är säker på att det finns lika bra (eller tillräckligt bra för oss som inte racar på bana) no-name ställ som är mycket billigare. Men med det sagt gäller det ju att hitta dem och veta att de är tillräckligt bra. Och då kan man ju som du skriver köpa ett år gamla ställ istället av D&A.

Saknar en schysst sajt där slitstyrkan jämförs.

Vurpade i ett par racehandskar från Handelsboden när jag körde minimoto. De sprack längs en söm i handen så att hela handflatan var exponerad mot marken. Skickade tillbaka dem till säljaren och fick ett par nya som vid nästa vurpa gjorde precis samma sak. Felaktigt placerad söm i innerhanden som fick ta all belastning och då sprack skinnet längs perforeringen sömmen orsakar.....

Efter detta är jag lite skeptisk till noname/ownbrand när det kommer till skyddsutrustning där inga oberoende tester görs. Jag är inte kompetent nog att på förhand se om det är någon som vet vad de gör som utformat grejerna. Tyvärr så finns där ju inte heller någon märkning som visar på skyddsnivå. CE kraven för skydd kan man ju uppfylla med hoprullade kinesiska dagstidningar till ryggskydd.

Det finns säkert utmärkta ställ från noname företag men jag har ingen aning om vilka som är farligt kinesiskt skit och vilka som är good shit från nattpasset hos Alpinestars vietnamesiska fabrik.:banana

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Är också sugen men kör för lite lvg just nu. Jag noterade dock efter lite googlande att i England är det krav på att ställen har korrekt skyddsmärkning vid bankörning. Jag kan inte svara på om just dessa ställ skulle uppfylla kraven men det finns säkert ett skäl till att banarrangörer i England har kraven.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
.....Med tanke på att ett ställ av "fina" märken av förra årets färg går lös på typ 5000kr så hade jag avstått.
Håller med dig i sak att man har svårt att avgöra kvalitet själv men det finns ju aldrig "av förra årets färg" om man är hänvisad till måttsydda.

-DrGonzo-

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2017
Hoj
Mv Agusta Brutale Dragster 800RR
Köpte en måttsydd skinnjacka därifrån förra året. Började lossna i sömmarna på ett ställe ganska omgående (utan att ha vurpat i det). Ingen kevlartråd direkt. Jackan kom dessutom i ett paket skickat från Pakistan.

Sharkspeed beställer förmodligen sina kläder från den här pakistanska fabriken: https://www.theholy.biz
Här verkar man kunna hitta det mesta utav Sharkspeeds sortiment.

Jackan ser helt ok ut och funkar att åka till affären med etc, men inget jag skulle köra "inspirerat" med. Litar inte på att det skulle hålla särkilt bra vid en vurpa. Har ett helställ från Alpine för de tillfällena.

Gick med
7 Jul 2015
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Det blev ett IXS-ställ ifrån xlmoto istället. Känns väldigt robust för det priset faktiskt. Gav ca 6000:-

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Hur vet man att det är bra kvalitet innan man vurpat med det?

Billiga grejor brukar ju gå sönder i sömmarna, inte bra på ett skinnställ...

Skickat från min G8231 via Tapatalk

Jag hade ett sådant ställ och small åt helvete med det. Vid närmare beskrivning faktiskt rätt in i ett vägräcke.

Svår öppen underbensfraktur (kan man knappast lasta stället för) annars höll det ypperligt. Problemet kan väl kanske istället vara att kvalitén varierar men det vet jag inget om

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det räcker ju att ett enda ställ faller igenom för att hålla sig borta från dem...

Tvätta är tråkigt, köra är kul.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köpte en måttsydd skinnjacka därifrån förra året. Började lossna i sömmarna på ett ställe ganska omgående (utan att ha vurpat i det). Ingen kevlartråd direkt. Jackan kom dessutom i ett paket skickat från Pakistan.

Sharkspeed beställer förmodligen sina kläder från den här pakistanska fabriken: https://www.theholy.biz
Här verkar man kunna hitta det mesta utav Sharkspeeds sortiment.

Jackan ser helt ok ut och funkar att åka till affären med etc, men inget jag skulle köra "inspirerat" med. Litar inte på att det skulle hålla särkilt bra vid en vurpa. Har ett helställ från Alpine för de tillfällena.

Kevlar (och för den delen polyester) som har låg elastisitet är inget jag skulle vilja ha ett skinnställ sytt med. Orsaken är att med material med låg elastisitet så kommer belastningen att komma på ett enda stygn och då brister endera tråden eller skinnet. Betydligt bättre är nylontråd för nylon är elastiskt.
Dvs nylontråd sträcker sig och det betyder att kraften kommer också på stygnen bredvid. Belastningen fördelas och sömmen har en chans att hålla.
Exempel: I klättring på berg avvänd bandslingor mellan karbiner för minska påverkan från klätterrepet på säkringarna, förr bult, idag i s.k. kilar i sprickor i berget. De här slingorna kan man köpa färdigsydda, knyta med knutar själv eller sy själv. Några hemsydda slingor testades i en dragmaskin på Tekniska gymnasiet i Helsingborg för snart 40 år sedan. De sydda med polyester brast vid några 100kg (1000N) belastning. De sydda med nylontråd brast vid en belastning omkring 1500kg (15000N). Precis som färdigsydda slingor i affären.
Jag får när jag läser ditt inlägg en känsla av att skinnjackan var slarvigt sydd.
Kanske till och med sydd med polyestertråd ! :mad:
Polyester är standardtråden i sybehörsaffären.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...