Billiga styrdämpare!?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Någon som vet var man kan hitta billiga styrdämpare? Passformen ska vara till en Yamaha V-Max. Men är man lite händig så kan man ju ordna det själv med lite svetsande och tålamod. Bara inte sugen att lägga 3000-4000 kr på det hela.:död

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
EBAY finns en massa gamla originalstyrdämpare. Kan vara i nyskick då folk bytt till exempelvis öhlins ganska omgående. en 800:- bör du finna en för i gott skick. Försök ta från en så ny hoj så möjligt så ökar risken att den är i gott skick.

Är man händig så får man det mesta att passa och fungera bättre än ingen vart fall.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Iof är en vmax ändå ett järnstaket att köra så det kan kanske kvitta men de flesta original styrdämpare är skrot. Just därför säljs de ofta avplockade nya då¨folk byter till Öhlins och liknande riktiga märken....

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Jag gav 700kr för en beg. Öhlins. Det är ju billigare än många nya no-name dämpare och Öhlins är ju fullt renoveringsbara osv.

Knegoff

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Hoj
Yamaha Fazer 1000 -02
http://nccr.se

Dom har till v-max verkar det som.

Funderar själv på att köpa till fazern. Hur kvaliteten är på grejorna vet jag inte, men priset är ju hyfsat bra.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På min BMW R60 jag hade på 60-talet var styrdämparen mekanisk. Typ 5st+5st rektangulara 1mm plåtar 10cm x 6 cm med rejält avrundade hörn. 5st fastsatta i undre gaffelkronan nära gaffelbenet. 5st fastsatta i ramen precis bakom gaffellagerröret(?). Genom centrum på gaffelaxeln (ihålig) gick en gängad stång med handtag över den övre gaffelkronan och stången fortsatte ner genom de 10st plåtarna under undre gaffelkronan. På den understa var en mutter. Genom att vrida på handtaget pressades plåtarna ihop och friktionen mellan plåtarna blev styrbromsen. Funkade helt OK. Drogs bromsen åt försvann wooblet men det blev tyngre styra. Så jag tog en skrotad Lambrettascooter bakdämpare, plockade sönder den. Tog bort alla brickor med mera. Återstod kolv med några hål och kolvstång. Fyllde den med växellåds olja. Och monterade den mellan undre gaffelkronan nära ena gaffelbenet och nått fäste jag svetsade på ramen. Ersatte utan problem den mekaniska styrbromsen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln