Billiga Xenon-kits

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Well, de antar väl att det skall installeras till bil, varför de kallar kablaget för ett st.

Jag har själv köpt från dom och för att det skall gå att montera så krävs det en "sladd" / lampa och det fick jag också.

Jag lovar, du kommer få vad du behöver. Det går inte att göra en harness för två lampor, utan man får en / lampa.

Var inte så förbannat ängslig nu utan besäll istället :yoparty

Du har/hade FEL!

Beställde kittet, betalade på måndag, var hemma på torsdag=nice!
Men i kittet fanns bara en kabelsats, som hade kablar för 2 lampor, alltså för en bil, så det är nog svårt att splitta på satsen, finns endast en relä etc etc.

Om du sen int har räknat med att det ena "kittet" ska modifieras med reläer från biltema el. dyl....

Single beam går kanske att splitta, men inte dual beam, inte sådär bara iaf...

Oberoende så är 70€ inte farligt för att få Xenon, men nu sitter jag onödigt på en lamppa + ballast, resten är fast i hojjen.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Well. Jag pratade singlebeam vilket jag gjort hela tiden i den här tråden.

Och självklart har jag rätt i det fallet eftersom jag ju fått hem ett antal satser nu där allt har vartit i sin ordning.

Du har/hade FEL!

Beställde kittet, betalade på måndag, var hemma på torsdag=nice!
Men i kittet fanns bara en kabelsats, som hade kablar för 2 lampor, alltså för en bil, så det är nog svårt att splitta på satsen, finns endast en relä etc etc.

Om du sen int har räknat med att det ena "kittet" ska modifieras med reläer från biltema el. dyl....

Single beam går kanske att splitta, men inte dual beam, inte sådär bara iaf...

Oberoende så är 70€ inte farligt för att få Xenon, men nu sitter jag onödigt på en lamppa + ballast, resten är fast i hojjen.
 

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
somewhere@home
Hoj
Honda CB1000RA -16
Well. Jag pratade singlebeam vilket jag gjort hela tiden i den här tråden.

Och självklart har jag rätt i det fallet eftersom jag ju fått hem ett antal satser nu där allt har vartit i sin ordning.

Alltså nu börjar det bli lite rörigt :va

Vad är det som behövs för att göra om EN Hoj med Två Lyktor till Xenon på båda lyktorna.

Behövs det 2 kit, då blir det alltså 2 lampor, 2 ballaster och 2 ballasthållare över.

Eller räcker det med 1 Kit och 2 olika lampor t.ex. H9 och H11.

I mitt fall skickar De nu iväg ett ersättnings kit. Gick iväg idag, skall bli spännande och se vad man får den här gången. Är det så att jag får ett helt nytt kit så blir det att jag har 2 kabelstammar och 2 relän. Eftersom jag bara fick en kabelstam och ett relä förra gången.

Så ni som gjort det hela kan väl klargöra en gång för alla vad som gäller.
 

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
Det beror på.

Jag har två lyktor, en h7 och en h1. Jag beställde ett kit (2 ballaster och två lampor av samma sort, H1) samtidigt beställde jag en omgång "extra"lampor, H7.
Se mitt tidigare inlägg, sidan 9, med bild. Så gjorde jag.

Så nu har jag en "glödis" av varje över, men jag använde båda ballasterna.

Mitt gick på runt 70 euro.
 

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
somewhere@home
Hoj
Honda CB1000RA -16
Det beror på.

Jag har två lyktor, en h7 och en h1. Jag beställde ett kit (2 ballaster och två lampor av samma sort, H1) samtidigt beställde jag en omgång "extra"lampor, H7.
Se mitt tidigare inlägg, sidan 9, med bild. Så gjorde jag.

Så nu har jag en "glödis" av varje över, men jag använde båda ballasterna.

Mitt gick på runt 70 euro.

Men då har jag gjort rätt som jag förstår det...
Jag beställde 1 Kit med 2 olika lampor, en H9 och en H11, det borde ju stämma...
H9 för helljus och H11 för halvljus
 

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Kawa er6 -06
Jag är rätt jäkla onöjd med xenonkittet som jag fick.
Inte nog med att den första lampan som jag testade blinkade till och gick sönder när jag satte 12V på anslutningarna.
Lampa nummer två fungerar IBLAND när man kopplar det direkt mot ett batteri.
Får man vad man betalar för? JA.
Skitprylar imo.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag är rätt jäkla onöjd med xenonkittet som jag fick.
Inte nog med att den första lampan som jag testade blinkade till och gick sönder när jag satte 12V på anslutningarna.
Lampa nummer två fungerar IBLAND när man kopplar det direkt mot ett batteri.
Får man vad man betalar för? JA.
Skitprylar imo.

Synd att du fått ett måndagsexemplar.
Mitt lys aeger iaf. komppisens Z750, åtm TOTALT vid helljus. Bilden på kortljusen är lite difus, men kanske lamppan sitter lite snett.
För mig tog installationen ca 4h.
Detta pga svårt att få ballasten gömd, själva kopplingen när allt var på plats var ju 1+1, och kopplingarna var av GK kvalitet.
 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
Fattar inte :huvet :huvet

Jag har en H4 (med hel/halv) och en H3(?) (helljus) i min. Ska jag då byta H4 mot
"HID Conversion Kits - Bi-Xenon Model (Dual Beam Xenon)" med "size H4-3"
och H3 mot en "HID Conversion Kits - Single Beam Model" size H3 eller H3C?? :va
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fattar inte :huvet :huvet

Jag har en H4 (med hel/halv) och en H3(?) (helljus) i min. Ska jag då byta H4 mot
"HID Conversion Kits - Bi-Xenon Model (Dual Beam Xenon)" med "size H4-3"
och H3 mot en "HID Conversion Kits - Single Beam Model" size H3 eller H3C?? :va

Shit asså vilka komplicerade setups ni har. Jag har H7/H7 på mina lampor (hel/halv). Jag köpte ETT kit (2, lampor, två kablar, två ballaster) och monterade det på under 2h. Plug and play lixom.

Har man nu som du Pegaso en H4 och en H3 varav den ena är BiXenon (hel/halv på samma lampa) så blir det lite knepigare. Inte nödvändigtvis svårare att installera men att beställa. Jag antar att din hoj har två strålkastare med halvljus varav den ena också har helljus?

Någon här ovan hade fått ETT kablage till två lampor när han köpte Dual. Jag vet inte hur det ser ut/hänger ihop, för jag har inte köpt något sånt själv.
 

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
somewhere@home
Hoj
Honda CB1000RA -16
Shit asså vilka komplicerade setups ni har. Jag har H7/H7 på mina lampor (hel/halv). Jag köpte ETT kit (2, lampor, två kablar, två ballaster) och monterade det på under 2h. Plug and play lixom.

Har man nu som du Pegaso en H4 och en H3 varav den ena är BiXenon (hel/halv på samma lampa) så blir det lite knepigare. Inte nödvändigtvis svårare att installera men att beställa. Jag antar att din hoj har två strålkastare med halvljus varav den ena också har helljus?

Någon här ovan hade fått ETT kablage till två lampor när han köpte Dual. Jag vet inte hur det ser ut/hänger ihop, för jag har inte köpt något sånt själv.

Vad jaf förstått så följer det bara med EN kabel stam med i ETT kit, enligt vad det står skall ingå i kitet...

HID Conversion Kits - Single Beam Model


Xenon bulbs 2 pcs
Ballast 2 pcs
Cabling 1 set
Ballast holders 2 pcs
Installation instruction 1 set

Eller har du fått någon specialvariant, fast du kanske menar att man behöver 2 kablar om man har två lykthus :va
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad jaf förstått så följer det bara med EN kabel stam med i ETT kit, enligt vad det står skall ingå i kitet...

HID Conversion Kits - Single Beam Model


Xenon bulbs 2 pcs
Ballast 2 pcs
Cabling 1 set
Ballast holders 2 pcs
Installation instruction 1 set

Eller har du fått någon specialvariant, fast du kanske menar att man behöver 2 kablar om man har två lykthus :va

Jag fick två av allt, och jag har köpt därifrån 2 ggr. Hur ser den där kabelhärvan ut egentligen? För två ballaster och två lampor?

Jag har fått ett kabelset/lampa/ballast. Har ni fått nåt annat så förstår jag om ni är konfunderade.
 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
Shit asså vilka komplicerade setups ni har. Jag har H7/H7 på mina lampor (hel/halv). Jag köpte ETT kit (2, lampor, två kablar, två ballaster) och monterade det på under 2h. Plug and play lixom.

Har man nu som du Pegaso en H4 och en H3 varav den ena är BiXenon (hel/halv på samma lampa) så blir det lite knepigare. Inte nödvändigtvis svårare att installera men att beställa. Jag antar att din hoj har två strålkastare med halvljus varav den ena också har helljus?

Någon här ovan hade fått ETT kablage till två lampor när han köpte Dual. Jag vet inte hur det ser ut/hänger ihop, för jag har inte köpt något sånt själv.

Knepigt var ordet... :huvet
Jag har halvljus på en strålkastare och helljus på två.

Jag har nog inga problem att bli av med eventuellt överblivet material, alltid känner man väl nån som vill ha. Det var ju inte så väldans dyrt heller. Dvs, om jag kommer fram till vad jag ska beställa så man slipper göra det flera gånger för att det blir fel :näsblod

Aja... får väl ringa Xenonkungen annars. För NU VILL JU JAG OCKSÅ HA!!!!
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Har beställt och sitter och funderar på hur bra det funkar att ljus-tuta med bi-xenon kittet som det kommer sitta i min hoj? Någon som testat?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Knepigt var ordet... :huvet
Jag har halvljus på en strålkastare och helljus på två.

Jag har nog inga problem att bli av med eventuellt överblivet material, alltid känner man väl nån som vill ha. Det var ju inte så väldans dyrt heller. Dvs, om jag kommer fram till vad jag ska beställa så man slipper göra det flera gånger för att det blir fel :näsblod

Aja... får väl ringa Xenonkungen annars. För NU VILL JU JAG OCKSÅ HA!!!!

Du ska ha en lampa med "vanlig" xenon för helljuset och en med Bi-Xenon för ditt hel/halvljus. (Möjligt att det går med 2x Bi-Xenon också, för halvljuset kanske inte funkar på det helljus som "bara" skall vara helljus). Vet inte riktigt hur styrningen på de där Bi-Xenon lamporna fungerar.

Är det ingen här som köpt Bi-Xenon som kan göra en skiss av kablaget ser ut så att vi kan få svar en gång för alla!?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Original H4 kontakten styr relät som skickar ström till ballasten och tänder lampan. Originalkontakten styr även lampans teleskop-funktion som drar lampan fram och tillbaka som ger hel resp. halvljusbild, dvs. lampan släcks aldrig utan ändrar bara position i reflektorn. Hel/halvljusbilden skapas av reflektorns/glasets form tillsammans med avbländningsplåten runt lampan.
 

Bifogat

  • h4fix.jpg
    h4fix.jpg
    72.9 KB · Visningar: 155

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Original H4 kontakten styr relät som skickar ström till ballasten och tänder lampan. Originalkontakten styr även lampans teleskop-funktion som drar lampan fram och tillbaka som ger hel resp. halvljusbild, dvs. lampan släcks aldrig utan ändrar bara position i reflektorn. Hel/halvljusbilden skapas av reflektorns/glasets form tillsammans med avbländningsplåten runt lampan.

Ok, men DerClown ovan hade bara fått EN harness till två lampor, och det är ju inte så bra om man bara vill ha en lampa på hojen. Frågan är om den kabeln klarar sig med bara en lampa inkopplad. Det borde den väl göra?
 

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter...

beställde ett H.I.D kit i torsdags o fick det nu igår -kanon tänkte jag o öppnade paketet...

då hade jag fått 9006 lampsockel och 6000k när jag egentligen skulle ha en vanlig H7 med 8000k... så nog är dom snabba men hur läser dom egentligen!?


Så någon som vill köpa ?
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter...

beställde ett H.I.D kit i torsdags o fick det nu igår -kanon tänkte jag o öppnade paketet...

då hade jag fått 9006 lampsockel och 6000k när jag egentligen skulle ha en vanlig H7 med 8000k... så nog är dom snabba men hur läser dom egentligen!?


Så någon som vill köpa ?


Man vill inte läsa sånt här när man nyligen beställt, hoppas man får rätt :galen

EDIT: Tack för skissen, lampan tänds och släcks alltså inte utan flyttas bara. Då borde hel-ljus tuta fungera med andra ord.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top