"Billigare vid snabb affär"

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Jag tycker det är roligt det här uttrycket "billigare vid snabb affär" ... Typ i 9 av 10 annonser skriver annonsören detta..... :va
Vad menar man egentligen med snabb affär... Alltså man kommer och kollar på en hoj t ex, och sen bestämmer man ju sig, jag vill ha den, eller inte. Vad avgör då.. om man kikat på den i 5min så kostar den 60 000, men om man bestämt sig efter 2min, då kan man få den för 58000, hahaha!
Iaf, vet att det finns många pratkvarnar och däckssparkare som aldrig köper något också men dessa undviker man ju inte bara för att man drar till med standardrepliken? Skriver man billigare vid snabb affär, så kommer ALLA intressenter kräva att få den billigare, oavsett hur lång tid det tar för dom att bestämma sig.

En annan rolig replik är när köparen ringer och säger, "ja tar den för 58' och då får du pengarna direkt/eller kontant.?
Haha, hur ska man annars få pengarna, ngn privat avbetalning eller? mohaha!

(Har hänt att jag själv använt dessa roliga "lines")
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Roligaste/konstigaste jag varit med om är att få ett SMS där det står "Jag tar hojen för 50kkr" Killen hade inte ens sett hojen eller ring och frågat nått och ville ändå pruta över 10000kr. :kocko
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Snabba affär=

Man vet vad man som köpare vill ha och ställer inte så höga krav samt kontant betalning.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Kanske för att säljaren har satt ett medvetet överpris där köparen "får tro att han prutar".
Köparen blir nöjd för att han får pruta ett par 50-lappar och säljaren blir glad för att han kanske får en förväntad summa för bajken/bilen/mojängen.

Men jag håller med dig, det är ett relativt begrepp... :rolleyes:
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Brukar det inte vara tvärtom att när hojen varit till salu länge så sjunker priset eftersom säljaren upptäcker att han är tvungen att sälja billigare om han skall få sälja alls ?
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Så kan det vara.Man kan ju medvetet sätta ett högre pris och skriva "nilligare vid snabb affär" sen slår man bort en 5 tusing direkt när tjommen kommer och kollar.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
twinner skrev:
Snabba affär=

Man vet vad man som köpare vill ha och ställer inte så höga krav samt kontant betalning.

Kontant betalning'!? hur betalar man annars då ? Postväxel är ju också kontant i mina ögon...
En "vanlig" affär är, i min värld, ett samtal till säljaren där man presenterar att man är intresserad och vill kika på hojen. Man bestämmer en tid, och kommer och tittar på den. Ser hojen ut som man hoppats på och man vill ha den så försöker man pruta ngn tusenlapp och sen köper man den, antingen har man pengar med sig (postväxel eller kontanter) eller så åker man till en bank och fixar det å så tar man med sig hojen hem.
Hur en affär kan gå snabbare än så vet jag inte ?
Man ställer ju inte lägre krav för att det ska gå snabbt? Man vet ju själv vilket skick man vill ha på den hoj man köper. :va
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
bissmark skrev:
Kanske för att säljaren har satt ett medvetet överpris där köparen "får tro att han prutar".
Köparen blir nöjd för att han får pruta ett par 50-lappar och säljaren blir glad för att han kanske får en förväntad summa för bajken/bilen/mojängen.

Men jag håller med dig, det är ett relativt begrepp... :rolleyes:

Precis så tror jag det är i många fall... :tummenupp

Det roliga är att hur lågt pris man än sätter från början så vill folkl pruta ytterligare.
Sålde en fireblade i vintras, en 00, uttagen 01 i mkt fint skick med splitternya sulor. Förra året låg priserna på dessa från 60-75000. Jag satte ut den för 55000 ! Ändå ringer en del som inte ens sett hojen, och vill ha den för 50 vid en snabb affär!? :huvet
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
fezt skrev:
Jag tycker det är roligt det här uttrycket "billigare vid snabb affär" ...

Jag tycker "Snabb affär" är rimligt att skriva. För mig betyder det:

"- du kan få pruta lite OM du kommer SAMMA dag som du ringer på annonsen OCH har med dig betalningsmedel OCH köper objektet om det är så bra som jag utgett det för att vara. "

Snabb affär är alltså en affär man gör vid första besöket och INTE:
"- jag måste bara sova på saken"
"- jag återkommer i veckan om jag fått loss pengar!"
"- Kan du hålla den till mig så kommer jag i morgon!?"


....Snabb affär är även när man säger till redan innan man dyker upp att man är beredd att köpa objektet om det inte visar sig finnas en massa skavanker å elände som inte framkom i annonsen.

Jag tycker det är rimligt att pruta en aning redan på förhand för att få dit en köpare som har pengar i handen och är beredd att göra affär direkt om min objektsbeskrvning är någorlunda sann.... Snackare, däcksparkare och testpiloter är ett djävla elände och jag prutar gärna någon tusenlapp för att slippa dem.....
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
korvgubbe skrev:
Snabb affär är alltså en affär man gör vid första besöket och INTE:
"- jag måste bara sova på saken"
"- jag återkommer i veckan om jag fått loss pengar!"
"- Kan du hålla den till mig så kommer jag i morgon!?"

....
Visst förstår ja de du säger, jag har själv använt mig av detta säljmedel. :) Ja vill bara framföra att det är lite småknäppt...
Om du har satt ut din hoj för 65000 och sagt billigare vid snabb affär, och ingen kommer och kikar på den. Men så ringer jag, kommer å tittar men velar lite och säger att jag ska återkomma, måste tänka på det och se efter om ja har råd... å bla bla..
Sen ringer jag två veckor senare och säger att ja vill kolla igen, ok tänker du, ingen annan har ju varit här så "muppen" får väl en chans till...
Nu vill ja ha hojen, men du har ju givit prutmån, så ja vill ju naturligtvis inte ge mer än 62000. Skulle du inte dra iväg hojen då bara för att jag tagit två veckor på mig att fatta ett beslut.. ?
Poängen med historien är att vi säljer till nästan vilken sölis som helst om ingen annan hinner före. Spelar ingen roll att det inte blir en "snabb affär" bara man får sina pengar av ngn till slut.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
På dessa telefonprutare som bara ringer eller mail eller sms med ett skambud brukar jag svara. Kul och se att du vågar bjuda xx kronor på något du inte sett och kan lika gärna vara ett vrak.


Alltid får man ett svar. Där personen vill komma och kika. Jag tycker pruta gärna men pruta på vettiga saker och hellst inte över telefon(om möjligt).
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
fezt skrev:
Precis så tror jag det är i många fall... :tummenupp

Det roliga är att hur lågt pris man än sätter från början så vill folkl pruta ytterligare.
Sålde en fireblade i vintras, en 00, uttagen 01 i mkt fint skick med splitternya sulor. Förra året låg priserna på dessa från 60-75000. Jag satte ut den för 55000 ! Ändå ringer en del som inte ens sett hojen, och vill ha den för 50 vid en snabb affär!? :huvet

Precis, och oavsett vilket pris man sätter ut annonser för så undrar ofta folk som ringer på en gång "vad är ditt sista bud", "hur långt kan du gå ner". Duh.. prutning är en konst som tyvär alldeles för få svenskar behärskar.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
fezt skrev:
Skulle du inte dra iväg hojen då bara för att jag tagit två veckor på mig att fatta ett beslut.. ?

JO, men då skulle ju prisänkningen bero på att jag upptäckt att efterfrågan på min hoj är skrämmande låg så att det troligen är så att jag får sänka priset eller ha hojen stående i garaget ytterligare en säsong....

Det är ju så att säga motsatsen....

"Billligare vi affär"
....eftersom ingen är beredd att köpa eländet annars....

Men om du säljer ett hyfsat efterfrågat fordon till snittpris så riskerar man ju en jäkla massa spekulanter som ska åka runt å kika på en jäkla massa snarlika objekt... Det är då man kan få en av dem att slå till med att kunna pruta vid snabb affär... Så man slipper stå utanför garaget i duggregn och titta på nån nervös lirare som ska klättra runt å kolla på varje detalj medan hans buttra flickvän står och ser stressad ut och är skitsne för att han ska lägga semesterpengarna på en hoj....
 

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Jag tror man ska undvika att pruta eller låta ngn pruta över telefon om man inte har väldigt långt att åka.

Jag vill ju inte att ngn ska pruta på min skitfina bil/hoj som jag ska sälja när de inte ens sett den.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
cloud79 skrev:
Jag vill ju inte att ngn ska pruta på min skitfina bil/hoj som jag ska sälja när de inte ens sett den.

Alla har väl rätt att pruta?! Och på samma sätt har du rätt att säga:
"- Nej, jag kan inte acceptera ett så lågt bud! Men lycka till i sökandet!"
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
korvgubbe skrev:
Så man slipper stå utanför garaget i duggregn och titta på nån nervös lirare som ska klättra runt å kolla på varje detalj medan hans buttra flickvän står och ser stressad ut och är skitsne för att han ska lägga semesterpengarna på en hoj....


Träffande.. :lol
 

Gabor

Guest
elektronisk dosa

snabb affär...köpte min tl 1000 s snabbt.
prutade från 49 k till ... gav ett bud å han kunde få pengarna direkt, bank på internet, snabb överföring mellan 2 konton, allt klart på 5 minuter.
Inga pengar att släpa på, inget krångel med postväxlar.

dagen efter köpte jag bil på samma sett, privat, internet, han bara garvade..
Enklare kan det inte bli... :tummenupp
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
korvgubbe skrev:
Alla har väl rätt att pruta?! Och på samma sätt har du rätt att säga:
"- Nej, jag kan inte acceptera ett så lågt bud! Men lycka till i sökandet!"

Samt att jag kan fråga dig om det är ok att jag ligger med din flickvän.. tokprutning över telefon/sms/e-post innan en beskådning är precis lika löjligt.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hoztic skrev:
Det är väl mest till för att lura köparen att stressa på med affären och inte kolla så noga på bilen/hojen?

Nej, det är för att få den första spekulanten att slå till direkt så man slipper tio andra spekulanter som ska ta av ens dyrbara tid... Räkna själv efter... Det tar sällan mindre än två timmar när nån djävel ska komma och titta på ett fordon. De ska snacka skit, testköra, kolla serviceböcker, snacka försäkringar, rost, mönsterdjup, bränsleförbrukning, raggningsfaktor, serviceintervaller/kostnader och självklart besikta allt de kan se själva och sparka på däcken..

...och du måste vara där i god tid å stå i givakt...

Kan du då sälja till första spekulanten har du bränt 2 timmar av ditt liv.. KOmmer det däremot 10st och ska testköra så har du nästan ägnat ett dygn av ditt liv till att stå och se trovärdig ut för att tjäna de där sista tusenlapparna.. Inte så bra timpenning i mina ögon iaf...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top