Billigast möjliga bil för transport av 1-2mc

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Har suttit nästan hela sommaren och småfunderat över att man kanske ska skaffa en bil så man kan ha den till bandagar, vid inköp av tex möbler eller saker som inte går ner i en väska osv. Jag har i dagsläget inget behov alls av en bil så att köpa en ny och fräsch känns väldigt onödigt då den bara kommer stå. Har precis fått brorsan att ta hojkörkort så han kommer också hänga med på bandagar ibland och då är det trevligt om man kan åka tillsammans. Så det jag är ute efter är en bil som kan ha plats för oss alternativt om man ska köra på bil+släp.

Vad för något ska man kolla på och hur långt ska den max ha gått? Jag bryr mig absolut inget om några extra finesser utan det viktiga är att den bara går. Hur mycket ska man räkna på att det kostar per år att ha en bil?

RellaC

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
Honda CB 750
Det du ska tänka på när du väl hittat den bilmodell du vill ha är att den är välskött. Servad och ompysslad enligt alla konstens regler. Det är mer värt än miltalen. Jag har en 40000+ milare som går och ser bättre ut än en bekants 20000-milare. Åk och titta på många bilar så du lär dig svagheterna hos modellen du letar efter, och kan jämföra pris/skick.
Jag har flera långmilare på gårn som rullar mycket på ett år, jag skruvar själv så länge det bara är möjligt, och jag brukar budgetera ca 10kkr i service/rep på ett år. Sen tillkommer ju försäkring ca 4kkr för mig (jätteolika) skatt (ca 2-3kkr) och soppa. Men den kostnaden är ju rörlig. Så ca 1500kr i månaden kostar en bil för mig, när den bara står. Plus alla soppa sen då.. :)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ska du verkligen snåla så kolla efter en Skoda Pickup diesel. Enklast möjliga bil så inte mycket kan gå sönder, dieselmotorn går LÅNGT och den är bränslesnål.

Den är också bullrig, trött, trång, lätt obekväm och troligen rätt skabbig efter att ha levt ett hårt liv så själv skulle jag gått upp i budget lite men dom är svårslagna vad gäller ekonomi.

De flesta rostar ihjäl före mekaniken dör så kolla plåten.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
WW caddy / skoda pickis 1,9d. (Om det ska vara billigt, inköp, underhåll,mm)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ford Transvestit med förhöjt tak.:fyllisar
:Ogilla!
Transvestiten är förmodligen det sämsta yrkesfordon som finns.

Renault Master är ungefär 3 miljoner gånger bättre, och då är ändå Master ganska sorglig.

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Det blir jääävligt trångt med två hojar, personer och all bandagsutrustning i en Skoda pickup...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Billigt i inköp, driftkostnad eller både och?

Köp dig en Van, astuffa och med riklig komfort och du får lätt plats med två hojar :tummenupp

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Håller med kottson, man vill nog iaf ha en vw transporter. Lagom storlek för två hojar, förare, personlig utrustning, soppadunkar verktyg reservdäck och sånt skit man vill ha med sig till en bandag. Har svårt att se allt det på en liten Skoda pickis

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Billigt i inköp, driftkostnad eller både och?

Köp dig en Van, astuffa och med riklig komfort och du får lätt plats med två hojar :tummenupp

Go big or go home! :hihi

-----------------
Har svårt att tänka mig en mindre pålitlig bil än vw transporter faktiskt, med den erfarenhet jag har av dem skulle jag aldrig våga mig på en billig sådan.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Håller med kottson, man vill nog iaf ha en vw transporter. Lagom storlek för två hojar, förare, personlig utrustning, soppadunkar verktyg reservdäck och sånt skit man vill ha med sig till en bandag. Har svårt att se allt det på en liten Skoda pickis
Precis! I min VW Transporter T4 fick vi lätt in 2 hojar med dubbla fälgar och extra däck, 5 20L-dunkar, däckkrängar, ramp, några verktygslådor, några lådor med grejer, depåtält, kläder, mc-utrustning, micro, depåstöd och allt annat krimskrams man behöver. Och fortfarande fanns det plats över :tummenupp Det är dessutom jävligt gôtt att allt är inomhus och inlåst när man är ute på vift, rätt som det är måste man stanna och käka, det spöregnar osv.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Precis! I min VW Transporter T4 fick vi lätt in 2 hojar med dubbla fälgar och extra däck, 5 20L-dunkar, däckkrängar, ramp, några verktygslådor, några lådor med grejer, depåtält, kläder, mc-utrustning, micro, depåstöd och allt annat krimskrams man behöver. Och fortfarande fanns det plats över :tummenupp Det är dessutom jävligt gôtt att allt är inomhus och inlåst när man är ute på vift, rätt som det är måste man stanna och käka, det spöregnar osv.

Men det låter mer som att åka runt på div bandagar i någorlunda komfort, inte att komma iväg så billigt som möjligt.

TS: Har du redan bil med krok så håll ögonen öppna efter ett gammalt hästsläp, kostar inte många kronor och har gott om plats.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Köper man en VW transporter är det svårt att sälja sen :D

Förbaskat bra bilar till det mesta. Dock lite dyra.

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag hade en Renault Trafic, en -93:a. Den var bullrig, obekväm, högsta "rimliga" hastighet var ca 100 km/h och den drog mycket bensin.

Jag bytte ut den mot en Transporter T4, en -95:a 2,5 bensinare. Bekvämare, tystare, funkar bra upp till 130 km/h och drar mindre bensin än Renaulten.

Renaulten var dock rymligare i motorrummet så den var lättare att meka än Transportern.
Det går dock att fälla fram fronten i Transportern litet så att man kan komma åt att byta
stift mm.

De är ungefär lika rymliga, det får plats två hojar med tillbehör utan problem.

Mvh,
Ingvar

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Men det låter mer som att åka runt på div bandagar i någorlunda komfort, inte att komma iväg så billigt som möjligt.
Tycker du? Med trådtiteln "Billigast möjliga bil för transport av 1-2mc" och meningar som "Jag bryr mig absolut inget om några extra finesser utan det viktiga är att den bara går." så tror jag att han har lite annan fokus än komfort och statussymbol ;)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Tycker du? Med trådtiteln "Billigast möjliga bil för transport av 1-2mc" och meningar som "Jag bryr mig absolut inget om några extra finesser utan det viktiga är att den bara går." så tror jag att han har lite annan fokus än komfort och statussymbol ;)

Ja, och då är ju transportern onödigt lyxig med hög förbrukning, gott om plats och dyrare att äga än en Skoda diesel.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag skulle säga VW Transporter T4 eller Peugeot Expert. Helst med diesel då de går billigt om det är lastbilsreggat. Finns tjogtals av dem på marknaden, dock i varierande skicka. Går att hitta på kvd.se auktioner också. Bättre med täckt skåpbil än pickup oavsett om det är hoj eller möbler! Tänk på svenska vädret, tjuvar/nyfikna och bara enkelheten i att spänn hojen och slå igen dörren.

Jag och min bror delade länge på bil + släp och det är ett bra alternativ om man vill ha något att åka runt med då och då. Släp hyrde vi mycket de första åren, vilket funkar okej om man behöver en vanlig personbil.

Vi kollade på T4 eller T5 Caravelle för att kunna sätta i stolar på vinetrn och kunna ta med sig polarna på roadtrip, men en transporter med plåt funkar också okej. Bensin eller diesel spelar ingen jätteroll om ni kör lite. Kolla skattekostnaden istället.

När vi körde endurance (en hoj plus MASSOR av grejer och 5 pers) så körde vi en äldre Cheva Van med liten v8 och insprutning. Funkade kanon och man åker rejält kungligt i den. Drar soppa, men inte så mycket mer än en 2.5 Transporter med två hojar. Mest när man åker utan last som transportern går billigare. En gammal van går det ledigt in två hojar, alla grejer och en eller två polare förutom din bror.

Peugeot Expert är bra för två bandagshojar med bara mindre grejer i. Fördel att den känns mer som en bil, går kanon med HDi motorn och fungerar i vardagen. Nättare och mer personbilskänsla än en transporter eller van. Lite klumpig att spänna hojarna i om det inte är dubbla skjutdörrar, men det går. Speciellt om man är lite sinnrik i förberedelserna

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...