Billigt ryggskydd = livsfara???

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Har en liten fundering angående ryggskydd. De säljs relativt billigt hos ex: Flying Eagle (ca 500:)... men är dessa något att ha? Vad skiljer de billiga ryggskydden ifrån de dyrare?

...Likaså...sitter de billiga lika bra? Det är inte så att det kan fara upp rakt in i nacken om det vill sig illa? Dvs...är ett billigt ryggskydd bättre än inget alls...eller är det rent utav livsfarligt? :va

//KaliZ

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ufo har "skalman" skydd. Kostar runt 600:- www.dasilvaracing.se

Funkar riktigt bra, har kört med ett sådant sen -01 när jag åker cross..

Har skrotat ordentligt ett par gånger & jag lever ju fortfarande.

Rekomenderas starkt..Prisvärt som bara den.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Det viktigast är nog inte priset utan att det verkligen sitter ordentligt, dvs att det absolut inte finns någon risk för att det åker upp i nacken..så prova en del olika tills du är helt nöjd..

Har ett Dainese, mycket nöjd med detta, blir inte varmt att ha på sig och har rörliga plattor. Gav 1300 (minus 15%)

Bifogat

• BackSpace_rt.jpg
    BackSpace_rt.jpg
    25.4 KB · Visningar: 539
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
skiljer väl en del på de olika. Ventilation osv. Hur de sitter. Sen att många billigare ryggskydd även går böja bakåt. aj aj

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Det är inte priset utan funktionen som är viktig...(Märket för den delen.)

Visst kan det vara så att man får vad man betalar för!
Men sitter det dyra ryggskyddet som skit och kan röra sig hit å dit så kan ju det billigare vara bättre om det sitter där det ska.

Sen beror det ju på modellen.

Det säljs väl inda tidiga 90 tals modeller av ryggskydd längre i form av utskuret liggunderlag.
Eller den klassiska plastskenan i jackan! (har sett en hemmabyggd variant i tunnplåt på en licenskurs! :skrämd )

Nä prova grejjorna och känn hur det sitter.
Ta med en kompis som kollar och drar i grejjorna när det sitter på.
Kolla hur det är uppbyggt och tänk dig vad det ska klara av.
Det ska kunna fördela ut kraften från en punktbelastning ut över hela ryggen.

Kolla en vurpsekvens från nått rejs på tv när föraren far runt som en docka längst banan och tänk dig att: nu ska ryggskyddet fortfarande sitta kvar!

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
KaliZ skrev:
Tjenna!

Har en liten fundering angående ryggskydd. De säljs relativt billigt hos ex: Flying Eagle (ca 500:)... men är dessa något att ha? Vad skiljer de billiga ryggskydden ifrån de dyrare?

...Likaså...sitter de billiga lika bra? Det är inte så att det kan fara upp rakt in i nacken om det vill sig illa? Dvs...är ett billigt ryggskydd bättre än inget alls...eller är det rent utav livsfarligt? :va

//KaliZ

Hade ett flying-eagle ryggskydd när jag kraschade zx9:an... o är glad att jag hade det ! Det fördelade ut smällen så att skulderbladet sprack istället för ryggraden. Man kan ju givetvis aldrig veta vad som skulle hänt utan ryggskydd , men tror ändå att det räddade mycket. Kanske lite skör plast i det , för det satt plastbitar i axeln efter skyddet.... Har en dainese safetywest nu o den plasten känns "segare"...

Men det är säkert ett prisvärt skydd... Man tar gärna plast i axeln istället för stenar mellan ryggkotorna !

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Folkezx9r skrev:
Hade ett flying-eagle ryggskydd när jag kraschade zx9:an... o är glad att jag hade det ! Det fördelade ut smällen så att skulderbladet sprack istället för ryggraden. Man kan ju givetvis aldrig veta vad som skulle hänt utan ryggskydd , men tror ändå att det räddade mycket. Kanske lite skör plast i det , för det satt plastbitar i axeln efter skyddet.... Har en dainese safetywest nu o den plasten känns "segare"...

Men det är säkert ett prisvärt skydd... Man tar gärna plast i axeln istället för stenar mellan ryggkotorna !

Låter som att ett billigt är bättre än inget alls med andra ord. Tur att det gick så bra för dig grabben. Hoppas jag aldrig behöver utnyttja utrustiningens säkerhetsförmåga.

Flying Eagles ryggskena är ju nästan identisk med Daineses som 2Fast4Hjo lade upp en bild på. :va Har precis tjackat ett dyrt skinnställ o hoppades återhämta ekonomin en smula, med att köpa ett billigare ryggskydd (just nu har jag inget alls så att säga).

//KaliZ

Seger

www.midlandoil.se
Gick med
2 May 2005
Hoj
R6 #94
Det är viktigt att det skyddar så gott det går mot bakåtböjning.
Det blir en stor påfrestning på kotorna om ryggen böjs för mycket bakåt, du kan tom bryta av ryggen på det sättet. Inte skönt.
Jag önskar att jag hade ett bättre ryggskydd när jag krashade. Då hade jag fått åka lite mer hoj den här sommaren.

En annan sak är att skinnstället skall sitta ganska tight så att även det hjälper till att föhindra böjning bakåt.

Tyvärr verkar det inte finnas några bra test på olika ryggskydd men om ni vet nåt så posta det gärna här.

Efter att ett ryggskydd fått sig en rejäl smäll ska det kasseras, precis som en hjälm.

Ps köp det bästa ni hittar, det är det värt, det är skillnaden mellan att gå och sitta i rullstol.

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Har själv ett "Dainese Wave" och det sitter bra när kan knatar men efter en liten stund ihopkrupen på hojjen vill det gärna krypa upp i nacken.

Man får trycka ned det med hjälmens baksida genom att trycka huvudet bakåt med jänma mellanrum! :tummenner

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
2fast4hjo skrev:
Det viktigast är nog inte priset utan att det verkligen sitter ordentligt, dvs att det absolut inte finns någon risk för att det åker upp i nacken..så prova en del olika tills du är helt nöjd..

Har ett Dainese, mycket nöjd med detta, blir inte varmt att ha på sig och har rörliga plattor. Gav 1300 (minus 15%)

Jag kör med detta, är mycket nöjd sitter fint och kostar 495:-
9009s.jpg

Ser likadant ut som dainese.. Lägger hellre den tusingen extra på bensin.

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Lucius skrev:
Har själv ett "Dainese Wave" och det sitter bra när kan knatar men efter en liten stund ihopkrupen på hojjen vill det gärna krypa upp i nacken.

Man får trycka ned det med hjälmens baksida genom att trycka huvudet bakåt med jänma mellanrum! :tummenner

Hur lång är du och vilken storlek har du :va ...sambon hade samma problem, provade mitt som är en storlek mindre, mycket nöjd och ska därav nu byta. Han är 175 cm (10 cm längre än mig) och kommer att ha storlek 1 (dvs den minsta)

Ps...vi har precis köpt därav bytet så han har inte åkt en längre tid med "fel".

Kan tillägga att jag tycker att ryggskenan är bekväm som tusan, både på motorcykeln och när man går och strossar omkring.

Ett tips som vänner har sagt är att man kan ändra axelremmarna så åker den inte upp :tummenupp

Last edited:

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
Det här med bakåtböjning. Halvarsson hade en testvinnare (i Bike har jag för mig) för ett par år sedan. Det hade dåligt penetrationsskydd, men var annars bäst skydd. Det ska tilläggas att det går att böja bakåt.

Till frågan så tror jag att ett skydd är bättre än inget skydd, förutsatt att skyddet fungerar som det är planerat.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ryggskyddet skall gå ända upp i nacken och hela vägen ner till svanskotan. Det ska inte va direkt bekvämt när du står upp, då är det för kort i min mening.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
det finns två ryggskydd som kan klassas som världens bästa

1: det du alltid har på dig.

2: Dainese Wave.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
R2 skrev:
det finns två ryggskydd som kan klassas som världens bästa

1: det du alltid har på dig.

2: Dainese Wave.

Klockrent svar tycker jag! Hur eller hur, så blev det ett för 495:- sitter helt okaj tycker jag. Hoppas nu det gör lite nytta om/när man väl ligger där.

//KaliZ

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
KaliZ skrev:
Klockrent svar tycker jag! Hur eller hur, så blev det ett för 495:- sitter helt okaj tycker jag. Hoppas nu det gör lite nytta om/när man väl ligger där.

//KaliZ

det säkraste är alltså att alltid ha ett Dainese Wave på sig, så är det med det!

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag har ett Alpinestars Tech series (tror jag det hette). Känns väldigt bra iaf.
Kostar 130€

Bifogat

• 34311-2218011.jpg
    34311-2218011.jpg
    13.9 KB · Visningar: 182
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...