Billigt villalarm, bygga eget?

i_fieL_good

HBB 2006
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
R6 -06
Efter att ha haft inbrott i villan i helgen så är det dags att köpa larm... :mad:

Men satan vad dyrt det är! Det mest prisvärda jag hittat är detta för 3 000 SEK:
http://www.securitysweden.com/visa.php?kat=hem/01.txt&id=710

Men det är betydligt mer än vad jag behöver. De enda krav jag har är:
- Ska tjuta så in i helvete
- Måste gå att stänga av från 'två håll' så att säga (så man kan ha larmet igång på nedervåningen när man är på ovanvåningen)
- Ska inte gå igång av katter

Larmet behöver alltså inte ringa upp någon, och att ha abonnemang på Securitas eller liknande borde vara som att kasta pengarna rätt i sjön.

Någon som känner till ett enklare larm för mindre pengar?

I värsta fall får man väl bygga ett själv. Man kan ju köpa vägguttag som kan styras med fjärrkontroll. Till dom uttagen kan man sedan koppla rörelsedetektor + siren.

Alla tips är välkomna, för jag lägger hellre pengarna på ett nytt framdäck.

i_fieL_good

HBB 2006
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
R6 -06

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
3000kr för ett larm dyrt?? Vad behöver du exakt? Jag har en halv fabrik med begagnat i källaren! Lite info i övrigt så kostar en LARMCENTRAL "inte Clasolsson" ca 2500+ moms om du skall ha ett riktigt och då ingår inte mycket!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om du bygger slangbellor av innerslangar till MCdäck och monterar dessa riktade mot de olika tänkbara inbrottspunkterna laddade med katter, så får du ett enkelt och billigt larm.
Skrikandet sköter tjyven.

i_fieL_good

HBB 2006
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
R6 -06
3000kr för ett larm dyrt?? Vad behöver du exakt? Jag har en halv fabrik med begagnat i källaren! Lite info i övrigt så kostar en LARMCENTRAL "inte Clasolsson" ca 2500+ moms om du skall ha ett riktigt och då ingår inte mycket!

OK, detta är vad jag måste ha:
- IR (eller rörelse?) detektor i 3st rum
- Det ska låta så in i helvete när larmet går
- Jag måste kunna slå av/på larmet från två olika ställen, så jag kan ha nedervåningen larmad när vi sover på ovanvåningen.
- Helst trådlöst...
- Det ska inte gå igång av katterna

Lite nice bonusfeatures som jag gärna skulle vilja ha (men inte beredd att betala så mycket för):
- Uppringning av ett antal telefonnummer
- Detektor i ytterligare 4st rum

Som sagt, jag lägger hellre pengarna på ett nytt framdäck än ett värstinglarm.

Har du något i källaren som kan passa, för ett bra pris?

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Om du bygger slangbellor av innerslangar till MCdäck och monterar dessa riktade mot de olika tänkbara inbrottspunkterna laddade med katter, så får du ett enkelt och billigt larm.
Skrikandet sköter tjyven.
:tummenupp perfekt stackars tjuv haha:hihi

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Beställa magnetkontakter via nätet, finns billiga i taiwan. Koppla dessa till en central som du också kan köpa billigt på nätet och sirener finns lite överallt. IR-deckare är av ondo om du har djur men det går ju att ha i de rum där djuren inte kommer in. Har du magnetkontakter på alla fönster så måste de krossa glaset istället för att bryta sig in.

Men se det från den ljusa sidan; sannolikheten att de bryter sig in igen är ju rätt så liten. Vad stal de då?

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Inte för att det är ett kostnadsmässigt alternativ i ditt fall men de är jäkligt smidigt med laserscanners som bevakar ytor, sitter själv med flera sådana hemma och duger de åt Louvren så duger de nog åt mig :D

Det är bara i Bond filmer någon lyckas kringgå dessa scanners men de reagerar också på husdjur om de placerats fel. Det roligaste är att man kan bevaka hela fasader och då upptäcka folk som rekar före de gör inbrott då dessa individer ofta kikar in i flera fönster och just detta upptäcks vilket antingen leder till att man slipper få skador vid inbrottsförsök eller så kan man helt enkelt vänta in dem till de kommer efter de rekat.

Tyvärr kostar billigaste scannern ca 25kkr så..:( men tekniskt är det ruggigt bra:tummenupp

Jimmy.F

Gick med
6 Jul 2005
Hoj

Verkar både hyfsat bra och billigt!

Beställa magnetkontakter via nätet, finns billiga i taiwan. Koppla dessa till en central som du också kan köpa billigt på nätet och sirener finns lite överallt. IR-deckare är av ondo om du har djur men det går ju att ha i de rum där djuren inte kommer in. Har du magnetkontakter på alla fönster så måste de krossa glaset istället för att bryta sig in.

Men se det från den ljusa sidan; sannolikheten att de bryter sig in igen är ju rätt så liten. Vad stal de då?

Beror ju på vilka ir du monterar! Vet man hur en ir fungerar och skippar skitgrejer så är det inget problem! Handlar man larm på Clasolsson eller Jula så får man ju skylla sig själv! Man får vad man betalar för!

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Verkar både hyfsat bra och billigt!

Beror ju på vilka ir du monterar! Vet man hur en ir fungerar och skippar skitgrejer så är det inget problem! Handlar man larm på Clasolsson eller Jula så får man ju skylla sig själv! Man får vad man betalar för!

Självklart, men nu snackade vi billiga grejjer :D

Själv skulle jag behöva en högljudd siren kopplad till en ir-deckare och som gör att den tjuter i ca 20 sekunder vid reaktion och sen nollställas igen. Har du någon "billig" lösning på det? Ska bara ha det i carporten för att hålla pundarna undan.

Jimmy.F

Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Självklart, men nu snackade vi billiga grejjer :D

Själv skulle jag behöva en högljudd siren kopplad till en ir-deckare och som gör att den tjuter i ca 20 sekunder vid reaktion och sen nollställas igen. Har du någon "billig" lösning på det? Ska bara ha det i carporten för att hålla pundarna undan.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55537852 driv sedan en ljudkälla!! Tex:http://www.alarmera.se/gasvarnare.htm eller https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog
om det skall låta mycket!!

Eller en sådan!
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp

Billigt är inte bättre!

Last edited:

i_fieL_good

HBB 2006
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
R6 -06
Vad stal de då?

Min gammelmormors vigselring och flickvännens örhängen, det var allt. Dom tog varken tv, dator, verktyg eller kamera fastän det låg framme. Jäkligt trist att gammelmormors ring försvann eftersom vi tänkte ha den när vi gifter oss någon gång i framtiden. Pengamässigt var den nog inte värd så mycket, men affektionsvärdet var stort.

Polisen var här igår och tog fingeravtryck etc. Pratade med dom om larm. Enligt dom är det effektivaste att sätta upp belysning runt huset som går igång när någon går där. "Det är inte kul att göra inbrott när en 500W bygglampa lyser på en" som dom uttryckte det. Ligger ju något i det resonemanget

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
RSV 1000 -01
http://www.homesecuritystore.com/

De har riktiga grejjor, sjukt mycket billigare än här hemma.
Skulle tro att ett pc1616, med dubbla knappsatser och ett gäng magnetkontakter löser dina problem. Du måste dock tråda till knappsatserna

Teletec heter den svenska åf för dscs saker om det kanske är lättare att förstå vad du behöver

//J

Gick med
24 Apr 2007
Hoj
Yamaha Fz600
Ta en funderare om det inte är värt att lägga några kroner på riktiga saker,som är kopplade till en bevakningstjänst..Det kostar bara ca 70 kr i månaden för den tjänsten -och det är värt guld ! !

Googla/Ring ett larmföretag nära dig och be om kostnadsförslag och hör vad dom har att säga,många installerar grattis.

Ett riktigt larm är en av dom bättre saker som jag någonsin köpt ! ! !

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...