Bilmålvakter

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Har genom åren sett ämnet tas upp. Nu är det dags igen. Man kan ju tycka att det borde vara pinsamt för myndigheterna att inget händer som sätter stopp eller åtminstone käppar i hjulen för bilmålvakterna.

Värsta bilmålvakten i Göteborg har härjat ostört sedan minst 2002 då han redan dragit på sig miljonskulder i obetalda skulder på sin verksamhet. Idag är han uppe i 9 000 000 kr och äger enligt bilregistret 1711 bilar. Enligt egen utsago äger han tusen bilar till...

http://gt.expressen.se/kronikorer/1.2550134/jimmy-fredriksson-de-som-gor-ratt-for-sig-far-betala

Sydsvenskan har tagit upp problemet åtskilliga gånger och jag tycker att de förklarar tillvägagångssättet bättre:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1509997/Med-bedrageri-som-affarsidé.html

Som ni ser tjänar bilmålvakterna eller de personer som ligger bakom verksamheten enormt mycket pengar varje månad.

Vad väntar myndigheterna på? Sätt stopp för dem. Så svårt kan det inte vara. Att bara kunna registrera sig på tusentals bilar är ju helt befängt. Det är ju inte så att de är oljeshejkar hela högen :mad:
 
Hur svårt skall det vara... fler än 5 böter = bilen fraktas bort och måste lösas ut. Mer än 10 böter och stora skulder = bilen konfiskeras och säljs för att lösa skulderna..

Hela målvaktsupplägget skulle ju försvinna i samma sekund som man vet att det kan kosta bilen att låta den stå på en målvakt..
 
Hur svårt skall det vara... fler än 5 böter = bilen fraktas bort och måste lösas ut. Mer än 10 böter och stora skulder = bilen konfiskeras och säljs för att lösa skulderna..

Hela målvaktsupplägget skulle ju försvinna i samma sekund som man vet att det kan kosta bilen att låta den stå på en målvakt..

I holland sätter dom ju nåt sorts lås på fälgarna
 
Hur svårt skall det vara... fler än 5 böter = bilen fraktas bort och måste lösas ut. Mer än 10 böter och stora skulder = bilen konfiskeras och säljs för att lösa skulderna..

Hela målvaktsupplägget skulle ju försvinna i samma sekund som man vet att det kan kosta bilen att låta den stå på en målvakt..

Borde inte heller vara möjligt att samla på sig obegränsat med bilar utan särskilda skäl (bilsamlare etc).

I holland sätter dom ju nåt sorts lås på fälgarna

Italien också såg jag nyligen samt att bilarna transporteras bort om de står olämpligt. I Storbritannien låser man fast hjulen också. Man borde göra likadant här. Bilägaren får bekosta bärgningsfirmornas arbete med att forsla bort bilarna. Understiger de värdet och bilen ej löses ut får bärgningsfirman ta skrotpremien. Vi kan inte ha ett sådant uddlöst system som vi har idag där mindre förslagna människor kan leva gott på att utnyttja systemet.
 
Last edited:
Hur svårt skall det vara... fler än 5 böter = bilen fraktas bort och måste lösas ut. Mer än 10 böter och stora skulder = bilen konfiskeras och säljs för att lösa skulderna..

Hela målvaktsupplägget skulle ju försvinna i samma sekund som man vet att det kan kosta bilen att låta den stå på en målvakt..

Dom försökte det i Malmö. Det funkade i början men efter ett tag bytte bilmålvakterna taktik, varje gång myndigheterna plockade en bil så kom en ny "ägare" som gjort ägarbytet nån halvtimme innan bilen togs i beslag. Tror dom tillslut gav upp då det kostade för mycket och man enligt lag inte kunde kräva den nya ägaren på några pengar.
 
Dom försökte det i Malmö. Det funkade i början men efter ett tag bytte bilmålvakterna taktik, varje gång myndigheterna plockade en bil så kom en ny "ägare" som gjort ägarbytet nån halvtimme innan bilen togs i beslag. Tror dom tillslut gav upp då det kostade för mycket och man enligt lag inte kunde kräva den nya ägaren på några pengar.

Hur stor är sannolikheten att även dessa ägare är skuldfria? Skulle du införa en begränsning som säger att du inte får regga dig som ny ägare på mer än 3 bilar om du har skulder och P-böter så kommer de nya målvakterna inte att räcka till. De befintliga målvakterna står ju på tusentals bilar.

Sen borde man kunna låta P-böter följa med bilen. Är ju ett enkelt sätt att motivera att de löses.
 
Hur stor är sannolikheten att även dessa ägare är skuldfria?

Jag kan inte uttala mig om köparna hade skulder, men här har du mer info om hur det gick snett: http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1515553/Bilmalvakterna-har-vunnit.html

(en bit ner, först lite annat harvande om nya lagar som borde införas)

Skulle du införa en begränsning som säger att du inte får regga dig som ny ägare på mer än 3 bilar om du har skulder och P-böter så kommer de nya målvakterna inte att räcka till. De befintliga målvakterna står ju på tusentals bilar.

Sen borde man kunna låta P-böter följa med bilen. Är ju ett enkelt sätt att motivera att de löses.
Fast det blir lite konstigt, någon kommer och köper min bil, vi fyller i lapparna och lägger på lådan. Jag tror att bilen är såld men efter nån vecka får jag en studs att bilen inte alls är såld då nya "ägaren" har för mycket skulder och då äger jag en bil som jag inte vet var den är... fast det kanske redan kan vara problem om köparen falskleggar sig som en person vars persnummer inte finns. :va
 
Last edited:
Dom försökte det i Malmö. Det funkade i början men efter ett tag bytte bilmålvakterna taktik, varje gång myndigheterna plockade en bil så kom en ny "ägare" som gjort ägarbytet nån halvtimme innan bilen togs i beslag. Tror dom tillslut gav upp då det kostade för mycket och man enligt lag inte kunde kräva den nya ägaren på några pengar.

Borde gå att lösas om man som någon av artiklarna i ämnet var inne på, att ägarbyte ej kan ske ifall det finns någon större skuld knuten till bilen.
Vad som måste finnas då är en tjänst som enkelt talar om ifall en viss bil har en skuld knuten till sig (typ en extra rad på transportstyrelsens hemsida vid fordonskontroll).
 
Det är väl bara att klampa bilen, en oanvändbar bil lär ju inte vara så intressant att ha ståendes på nån målvakt.

Vill nån använda bilen så får personen ifråga lösa skulder/böter knutna till bilen.
 
Se till att granska nyttjarna av bilarna samt målvakterna och deras närmsta omgivning. Se till att alla myndigheter som är inblandade på ett eller annat sätt i deras vardag behandlar dem som tredje klassens medborgare. Granska, utred och jävlas med dem. Ge dem t om sämre sjukvård och ställ dem sist i alla sjukvårds, bostads och dagisköer eller vad det än handlar om.

Tyvärr är det väl så att de redan befinner sig på den nivån så att inga sådana åtgärder kommer att nå dem.

Ibland skulle man nästan önska att det fanns en hemlig polisstyrka eller t om maffia som rensar ut dessa oönskade element från samhället utan djupare frågor. De kommer hela tiden att ligga steget före våra myndigheter som inte får några verktyg att jobba med på grund av rädsla att stöta sig med vanligt folk. I själva verket borde det vara rätt enkelt att skriva en generös lagstiftning som utnyttjas på dessa personer och inga andra. Hur svårt kan det vara egentligen? Sätt ett högt tak och ställ inga djupare frågor. Sätt utredningarna sist på högen som oprioriterade de gånger målvakterna eller brukarna undrar vart deras bilar tog vägen tills dess att fallen är preskriberade.

Kan skattemyndigheterna knäcka folk som ligger på gränsen på vad som är lagligt och jaga dem med blåslampa år ut och år in tills dess att advokatkostnaderna och ryktet förstört deras liv totalt borde de kunna vara lika uthärdliga mot folk som verkligen sätter i system att bryta mot gällande regler och förordningar som vi allra flesta accepterar.
 
Borde gå att lösas om man som någon av artiklarna i ämnet var inne på, att ägarbyte ej kan ske ifall det finns någon större skuld knuten till bilen.
Vad som måste finnas då är en tjänst som enkelt talar om ifall en viss bil har en skuld knuten till sig (typ en extra rad på transportstyrelsens hemsida vid fordonskontroll).

Ja, det där borde inte vara omöjligt att lösa.
Ett system där man kan söka på dels bilen så den är skuldfri och dels göra en sökning om köparen är godkänd för köp. Och varför inte ett system där bil försäljaren med e-legimitation fyller i försäljningen och sen köparen inom 24h godkänner köpet. Accepterar inte den nya köparen köpet online inom 24h så ställs bilen av och en notifikation skickas till säljaren.

Ett system där bilen syns som skuldfri kräver ett samarbete med parkeringsbolag, leasingbolag osv men måste vara lösbart. Så fort en bot skrivs borde den gå in i system och sen följa bilen.

Avställda bilar eller bilar med mycket böter beslagtas. I usa ser väll polisen om det finns parkeringsböter på bilen? Liknande borde kunna byggas in polisens nya automatiska system och vid för mycket böter stannas bilen och beslagtas.

Borde inte behöva bli så mycket krångligare om man bara bygger upp ett ordentligt system för det hela.
 
Hur svårt skall det vara... fler än 5 böter = bilen fraktas bort och måste lösas ut. Mer än 10 böter och stora skulder = bilen konfiskeras och säljs för att lösa skulderna..

Hela målvaktsupplägget skulle ju försvinna i samma sekund som man vet att det kan kosta bilen att låta den stå på en målvakt..
Jo, men nu finns det diger forskning som visar på att strängare straff inte minskar brottsligheten... :p



(med gllimten i ögat)
 
mer straff och förbud!

eller så gör man som i belgien och bara slopar parkeringsavgifter helt och hållet, dom som tjänar på parkering är dom privata pissbolagen ändå, ta det staten tjänar på parkering och slå ut det på skatten av alla bilar i sverige och låt folk parkera gratis istället.
 
mer straff och förbud!

eller så gör man som i belgien och bara slopar parkeringsavgifter helt och hållet, dom som tjänar på parkering är dom privata pissbolagen ändå, ta det staten tjänar på parkering och slå ut det på skatten av alla bilar i sverige och låt folk parkera gratis istället.

Och vi får en ännu högre skatt. Hurray! :huvet
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top