Bilmotorn kommer inte upp i temperatur(?).

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Ort
Norröver
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Har en BMW 520 från 1995 som är lite svajig i motortempen. Bilen köptes i höstas så jag vet inte hur den uppför sig på sommaren. Det jag vet är att kylaren är bytt nångång, och att den har röd kylarvätska i systemet.

Problemet: Tycker att den är snål med värme i kupén. Dessutom brukar motortempen sällan visa 1/2 på mätaren utan det varierar lite mellan strax under 1/2 - strax över 1/4. Tänkte ta en koll på värdet på glykolen imorgon. Kan det vara något annat som är värt att undersöka? En förtydling: Motorn går aldrig under 1/4 i värme och den går aldrig över 1/2. Motorn spinner på och låter som den ska.
 

Andreas.J

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Kågeröd
Hoj
-97, Yamaha thundercat
kan vara termostaten och om du ska byta den så tänk på o kolla om termostathuset är i bakelit eller alu, om det är i bakelit ska även huset och packningen bytas...

det kan även vara luft i systemet vilket egentligen låter mer troligt om den beter sig så...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Antagligen är termostaten bortplockad eller trasig (fastnat i öppet läge). Hade inte vart första gången något sådant hänt.

Luft i kylsystemet är också en klassiker då dom är rätt knepiga att lufta ordentligt. Det brukar dock resultera i att motorn går varm. (men är det helt tomt visar tempmätaren mycket lågt då den inte ger samma utslag i luft som i vatten.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Går den upp i temp om du först kör en mil i landsvägsfart och sen stannar och kör på hög tomgång i typ tio min?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
BMW är ju en racebil (särskilt 330), du gasar för lite helt enkelt.
 

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockolm/Tullinge
Hoj
på gång
låter väldigt mycket som termostaten som alla säger, hade det varit luft i systemet så hade tempmätaren stuckit iväg, går tempen upp om du har låg hastighet på kupefläkt och kör?
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Det är nästan ett måste å täcka för grillen i den här kylan för å få upp tempen riktigt i motorn speciellt när du verkar bo i norra sverige. Termostaten måste inte vara trasig alltså. Skiljer mycket från bil till bil men det är enkel å billig åtgärd att börja med.
 
Last edited:

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
kolla termostaten först, men om du ska försöka dig på att lufta systemet (vilket troligtvis INTE är problemet, men ändå..)
sitter det en liten platsskruv på ovansidan kylaren som man skruvar bort innan man fyller på med vatten.
 

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Ort
Norröver
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Kan jag testa termostaten på något vis eller är det bara att slänga in en ny? :)
Eventuellt kan det vara kylan som ställer till det. Jag har aldrig kört bilen riktigt hårt. Mest turer på max 2 mil i lugnt tempo.
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Det är nästan ett måste å täcka för grillen i den här kylan för å få upp tempen riktigt i motorn speciellt när du verkar bo i norra sverige. Termostaten måste inte vara trasig alltså. Skiljer mycket från bil till bil men det är enkel å billig åtgärd att börja med.

Är inte det där en myt som hänger kvar sen gamla tiders termostater (sommar och vintertermostat)
Jag har inte varit med om att behöva täcka för kylaren för att nå arbetstemperatur på någon bil jag haft.
Bor iofs i Skåne så vintrarna är normalt inte så kalla som längre norrut.

Kan jag testa termostaten på något vis eller är det bara att slänga in en ny? :)
Eventuellt kan det vara kylan som ställer till det. Jag har aldrig kört bilen riktigt hårt. Mest turer på max 2 mil i lugnt tempo.

Kan väl testa den genom att slänga den i en gryta med kallt vatten som man sen ställer på spisen. När den kommer upp i en viss temperatur ska den öppna fullt utan att hacka. Om det nu sitter en gammal hederlig bimetalltermostat vill säga :)

Ska inte behöva köra en bil hårt för att få upp temperaturen. Tar bara längre tid att nå upp till den. Min V70 hann precis upp till normal temperatur på runt 1.5 mil när det var ca -20 ute.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Säger som de flesta andra. Termostaten är ett klassiskt BMW-fel. Jag har samma problem med min 330 -02 och ska om någon vecka byta ut min termostat.
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Kolla termostaten.

Täcka kylaren ska väl knappast behövas på bilar från -90 talet?
Jag får då upp rätt arbetstemp i min gamla Volvo 850 -94 iaf trots att vi hade -30 idag.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nu har jag inte läst hela tråden, men......




..har du provat borra eller kollat termostaten? :hihi
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Säger som de flesta andra. Termostaten är ett klassiskt BMW-fel. Jag har samma problem med min 330 -02 och ska om någon vecka byta ut min termostat.
samma här, skall tydligen vara överjävligt att byta.
Billig var den inte heller om man jämför med en till Volvo.
 

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Ort
Norröver
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Termostaten kostar typ 500 nånting till en e34 [med E50 motorn] och ska inte vara så svr att byta. Tur det då jag aldrig gjort det förr. :tungan

Kollade kylarvätskan precis när jag ändå vart ut och skulle undersöka termostathuset. Kylarvätskan är gul. :confused:
Den har samma färg som väldigt utspädd apelsin, eller citronsaft.

Konsistensen vart som saftkoncentrat ungefär, lite segare än vatten. Det är typ -25 ute så jag antar att det inte är så konstigt. :tungan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kolla termostaten.

Täcka kylaren ska väl knappast behövas på bilar från -90 talet?
Jag får då upp rätt arbetstemp i min gamla Volvo 850 -94 iaf trots att vi hade -30 idag.

Förut hade man mycket riktigt sommar och vintertermostater, numera har man en som ligger mitt emellan dessa två värden året runt, så behovet av att maskera kylare har inte minskat.

Det ger snabbare uppvärmning och jämnare temeperaturhysteres i systemet.

Jag maskerar kylarna på mina bilar
beroende på hur lätt åtkomligt det är mellan 25 och 50%.

Alla som åker med mig tycker att jag får upp värmen så snabbt i min bil.

På moderna dieslar får man prova sig fram under belastning så att dom inte går för varma.
 
Last edited:

Andreas.J

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Kågeröd
Hoj
-97, Yamaha thundercat
Termostaten kostar typ 500 nånting till en e34 [med E50 motorn] och ska inte vara så svr att byta. Tur det då jag aldrig gjort det förr. :tungan

termostaten i sig är inte så dyr men huset(bakelit) med packning kostar om jag inte är helt galet på de kring 6-700kr. hade en 323 e36 med m52 motorn och efter att jag spräckte mitt hus bytte jag till alu dvs OM man skulle byta termostat fler ggr så behöver man inte byta huset, sen behöver man inte vara lika försiktig när man spänner det heller...

att byta termostat på sexan är inte som att plocka hallon... ganska knepigt faktiskt
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Skall inte vara svårt i sig att byta termostat på en M50 (men lite händig får man ju gärna vara).
Men som sagt dom är ett helvete att lufta, måste stå högt i fronten för att luften skall leta sig ut, och luftskruven av plast blir ordentligt mjuk när du får upp temperaturen, så den går lätt sönder. Brukar få hålla på att lufta tills man blir gråhårig innan det slutar bubbla. :gnissla

Borde byta min termostat med, men drar mig lite just pga luftningen, kanske i sommar när man har hojjen igång om man har lyckats förtränga eländet man hadde vid kylarbytet...
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top