Bilmotorn kommer inte upp i temperatur(?).

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
samma här, skall tydligen vara överjävligt att byta.
Billig var den inte heller om man jämför med en till Volvo.
Autopartner i Växjö ville ha 3300kr totalt, medan Autoexperten tar 1700kr totalt, med originalreservdelar. Svårt val :)
 

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockolm/Tullinge
Hoj
på gång
jag har hållit på mycket med M50 motorn, luftning har aldrig varit nå problem för min del, har fyllt på med vatten och glykol tills det rinner över, satt på locket, och låtit motorn nå upp i temp med. Jag har alla värmekranar på max värme med avstängd fläkt, sen har jag bara luftat som det behövts, kört runt med bilen en del så vattnet får cirkulera ordentligt (ta med mejsel) om den skulle dra iväg i temp ordentligt så kan du fixa det på plats, kläm övre slangen lite hela tiden så du får in vattnet och runt det i systemet.

http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=71 där har du även en bra guide för luftning och lite andra tips och lycka till.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
jag har hållit på mycket med M50 motorn, luftning har aldrig varit nå problem för min del, har fyllt på med vatten och glykol tills det rinner över, satt på locket, och låtit motorn nå upp i temp med. Jag har alla värmekranar på max värme med avstängd fläkt, sen har jag bara luftat som det behövts, kört runt med bilen en del så vattnet får cirkulera ordentligt (ta med mejsel) om den skulle dra iväg i temp ordentligt så kan du fixa det på plats, kläm övre slangen lite hela tiden så du får in vattnet och runt det i systemet.

http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=71 där har du även en bra guide för luftning och lite andra tips och lycka till.

Har luftat min ett tiotal gånger iaf.
Bytte kyklare på både hoj och bil ifjol, att byta hårdvaran i bilen tog väl en 10min, lite på en timme i hojjen, lufta tog kanske en tio femton min i hojjen, om det, bmw:n tog en tre timmar iaf. :D
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Är inte det där en myt som hänger kvar sen gamla tiders termostater (sommar och vintertermostat)
Jag har inte varit med om att behöva täcka för kylaren för att nå arbetstemperatur på någon bil jag haft.
Bor iofs i Skåne så vintrarna är normalt inte så kalla som längre norrut.



Kan väl testa den genom att slänga den i en gryta med kallt vatten som man sen ställer på spisen. När den kommer upp i en viss temperatur ska den öppna fullt utan att hacka. Om det nu sitter en gammal hederlig bimetalltermostat vill säga :)

Ska inte behöva köra en bil hårt för att få upp temperaturen. Tar bara längre tid att nå upp till den. Min V70 hann precis upp till normal temperatur på runt 1.5 mil när det var ca -20 ute.

Vaxtermostat brukar det vara
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Autopartner i Växjö ville ha 3300kr totalt, medan Autoexperten tar 1700kr totalt, med originalreservdelar. Svårt val :)

Ja jämför man med Volvo :) Min 850 som jag köpte (medan audijäveln stod på verkstad och väntade på delar senast) bytte jag termostat på. Och passade på att byta kylarvätska. Och olja, oljefilter, batteri, tändstift, luftfilter. Tror det gick på under 2000:- totalt...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Se där. Man lär sig något nytt varje dag :tummenupp

Inte lätt att veta eftersom man sällan skruvar isär biltermostater.:D

Det fungerar ungefär som en hydraulcylinder fylld med vax istället för olja.

När detta vax hettas upp expanderar det och termostaten öppnas.

Om vaxet läcker ut slutar den fungera = stängd. Om det kärvar så slutar den fungera = öppen
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Inte lätt att veta eftersom man sällan skruvar isär biltermostater.:D

Det fungerar ungefär som en hydraulcylinder fylld med vax istället för olja.

När detta vax hettas upp expanderar det och termostaten öppnas.

Om vaxet läcker ut slutar den fungera = stängd. Om det kärvar så slutar den fungera = öppen

Det är väl inte varje dag man skruvar sönder just det. Annars brukar jag vara ganska duktig på att skruva sönder saker. Måste ju veta hur sakerna funkar...eller funkade :gnissla
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top