Bilnyckel ur funktion! (ELektronik snubbar se hit)

• Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

Dominator-Rocks

Guest
Endel av er vet ju redan att jag loosade min bilnyckel nu i veckan, den återfanns redan dagen efter av en hygglig städare som lämnade in den på grannföretaget.

Där låg den tills en snubbe som också hade loosat sin Renault nyckel hämtade den och provade den på sin kärra men den funkade ju inte så klart eftersom det var min nyckel, han lämnade tillbaks den.

Dagen efter hämtade jag nyckeln tröck på knappen och dioden flimmrade/blinkade precis som den brukar :tummenupp :) men den öppnar inte dörren :( (Det går att starta bilen med den)

Den låg alltså bara ute en natt i minus grader iofs.

Öppnade den idag och det var inte en tillstymmelse till vare sig vatten eller fukt i den.

Min sambo har tvättat sin nyckel i tvättmaskinen en gång och den tog ingen skada :va

Varför funkar den inte?

Last edited:

Mr.Blazer

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
Blå
Vet inte säkert hyr det är med den modellen.

Men på vissa skall man ”synka” nyckel och bil, kan gå till på det viset att man skall sätta in nyckeln i t-låset -> slå på tändningen -> vänta 5 sec -> trycka på nyckeln 3 ggr, då får man en ”kvittens” genom att alla dörrar låses.

Men som en del brukar säga (RTFM) (Read The Fucking Manual)
Det brukar stå hur man ”synkar” nyckel och övrig elektronik.

Dominator-Rocks

Guest
Vet inte säkert hyr det är med den modellen.

Men på vissa skall man ”synka” nyckel och bil, kan gå till på det viset att man skall sätta in nyckeln i t-låset -> slå på tändningen -> vänta 5 sec -> trycka på nyckeln 3 ggr, då får man en ”kvittens” genom att alla dörrar låses.

Men som en del brukar säga (RTFM) (Read The Fucking Manual)
Det brukar stå hur man ”synkar” nyckel och övrig elektronik.

:Bugar Provar i morgon!

Manualer är för cheyer ;)

Sen funkar den,när batteriet är nästan helt slut,orkar det tända lysdioden,men inte skicka signalen till styrenheten.

Min första tanke,vi får hoppas på det!

Last edited:

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Som nämts tidigare så är det förmodligen batteriet.
En natt ute i minusgrader blev förmodligen för mycket för det lilla batteriet, speciellet om det har varit med ett tag.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
felet måste givetvis vara att det är en Renaultnyckel :hihi

skall du testa att byta batteri så se till att du skyndar dig under bytet. vet ej hur det är på just renault men på många andra bilar så tappar de kodningen när de ligger strömlösa under ett kort litet tag.

i värsta fall får du kontakta auktoriserad verkstad så de kan kolla om det går att koda in nyckeln eller något. har du otur är fjärren trasig.

Dominator-Rocks

Guest
felet måste givetvis vara att det är en Renaultnyckel :hihi

skall du testa att byta batteri så se till att du skyndar dig under bytet. vet ej hur det är på just renault men på många andra bilar så tappar de kodningen när de ligger strömlösa under ett kort litet tag.

i värsta fall får du kontakta auktoriserad verkstad så de kan kolla om det går att koda in nyckeln eller något. har du otur är fjärren trasig.

Köpte nytt batteri idag hjälpte inte, försökte med återställnings proceduren som är beskriven i the fucking manual utan framgång.

Jag får ringa Renault på måndag, en omkodning borde inte kosta många kronor?

sportbike

Guest
Köpte nytt batteri idag hjälpte inte, försökte med återställnings proceduren som är beskriven i the fucking manual utan framgång.

Jag får ringa Renault på måndag, en omkodning borde inte kosta många kronor?

Pm:a regnummer,så kollar jag på måndag.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
På den gamla goda tiden hade man en riktig nyckel som alltid fungerade och inte blev konstig bara för grannen testade den i sin bil :tungan

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Om inta nyckeln har ett Chipp till startspärren! Då måste du koda om/programera om nyckeln när den varit i närhet av ett felaktigt CHIPP TEX grannen som testade på sin bil!
Brukar finnas en programeringsnyckel som öppnar för programering!

Dominator-Rocks

Guest
Om inta nyckeln har ett Chipp till startspärren! Då måste du koda om/programera om nyckeln när den varit i närhet av ett felaktigt CHIPP TEX grannen som testade på sin bil!
Brukar finnas en programeringsnyckel som öppnar för programering!

Så jävla typiskt att den där andra snubben han före och testa på sin då, men jag antog att det var något med det. Fuck :huvet

Det går att starta bilen med nyckeln men inte öppna!

sportbike

Guest
Så jävla typiskt att den där andra snubben han före och testa på sin då, men jag antog att det var något med det. Fuck :huvet

En nyckel består av tre system.
1:den är slipad för att passa i låsen.
2:den har en startspärr i form av ett chip.
3:den har en sändare som öppnar bilen när man trycker på knappen.
Dom är helt oberoende av varandra.

Dominator-Rocks

Guest
En nyckel består av tre system.
1:den är slipad för att passa i låsen.
2:den har en startspärr i form av ett chip.
3:den har en sändare som öppnar bilen när man trycker på knappen.
Dom är helt oberoende av varandra.

Men det vart väll knas för att den andra snubben provade på sin kärra eller?

Jag trodde det kunde inverka, det var därför jag nämnde det i första posten.

sportbike

Guest
Men det vart väll knas för att den andra snubben provade på sin kärra eller?

Jag trodde det kunde inverka, det var därför jag nämnde det i första posten.

Om jag provar en nyckel som går in i ditt tändlås,men inte går att vrida om,så påverkar det ingenting.

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600

Om det går att starta bilen men inte öppna den så är det inte ett Chipp/startspärr!
Då måste du brar programera in den igen!
Sitter det ett larm i bilen så kan dörrsystemet styras av larmet eller larmet av dörrsystemet! Ta reda på märket och goggla så hittar du manualer om hur du programerar nycklarna!
Måste oftast göra alla från börgan går inte att lägga till en!
På tex Cargard larm skall man öppna och stänga förardörren 2ggr, vrida på och av tändningen 3ggr och sedan trycka på knappen till dioden blinkar 2ggr i sekunden sedan vrida av/på tändningen och trycka på nästa knapp!
Tror jag det var! Är inte säker på ordningen!:fyllisar
Åk in och prata med en teckniker på Volvo/renult och ta med en påse bullar! De funkar alltid! :D Lycka till!

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det kan bli problem med rullande koder som skickas via radiochippet om man t.ex nöjestrycker på nyckeln långt från bilen eller som i det här fallet mot fel bil.

Nyckeln och bilen hamnar ur synk och känner inte av varandra sen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år