Bilnyckel ur funktion! (ELektronik snubbar se hit)

  • Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Röstar fortfarande på en bullpåse och ett stopp på Volvoverkstan!
 

Dominator-Rocks

Guest
Röstar fortfarande på en bullpåse och ett stopp på Volvoverkstan!

Om man skall glida in med en bullpåse måste man reka lite innan, vem gillar bullar, vem bestämmer osv... bullpåsen kanske skall bytas ut mot fyra starköl eller en hundralapp under skrivbordet...

Men att bränna om en prom/koda om ett chip lär ju inte ta mer en ett par minuter och kan därmed inte vara så jäkla dyrt.

Tack för infon allihopa :Bugar
 

Dominator-Rocks

Guest
Sportbike försökte hjälpa mig men det löste tyvärr inte problemet, men ett stor tack Sportbike för att du försökte!!

Så jag ringde till Volvo här i stan och fick snacka med en kille på verkstaden, jag beskrev hela scenariot, tappade, en annan har provat på sin bil, jag fick tillbaks den funkade inte, bytte batteri, funkade inte..........


Då sa han prova med nyckeln närmare mottagaren :näsblod OK, gjorde som han sa vilket resulterade i en 0 procentig sucess.

Han sa även att nycklarna är kan vara känsliga för stötar :va jag tappade den från min jeansficka ner på backen och jag är inte så hög över havet dessutom som redan nämnst så har min sambo kört sin nyckel i tvättmaskin utan att den gick sönder.

Jag frågade snubben om jag kunde komma ner och koda om nyckeln, då sa han näh, men att man bara kunde byta själva sändningsanordningen men den skulle kosta 1500:- plus programmering så räkna med 2000 sa han.

Är snubben på verkstaden :dummer eller har han rätt i det han säger?
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
haft samma problem, skulle kosta en bit över 2000:- Så jag lämnade in den till en kille som var hemma på lödning och han gick igenom nyckeln och hittade ett glapp som han lödade ihop. Tror att jag betalade 200 spänn men det hade nog gått lika bra med fyra starköl.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vet du va de e , har du tappat den kan en styrkristall suckat i fjärren - billigt och enkelt om du knallar till en tv reparatör.

Alternativt raggar du upp ett lokalt snille på www.elektronikforumet.com så hanteras det säkert billigt.

Komponenten ligger på några tior i pris.
 

Dominator-Rocks

Guest
Vet du va de e , har du tappat den kan en styrkristall suckat i fjärren - billigt och enkelt om du knallar till en tv reparatör.

Alternativt raggar du upp ett lokalt snille på www.elektronikforumet.com så hanteras det säkert billigt.

Komponenten ligger på några tior i pris.

Jag skall få ytterligare hjälp från Sportbike idag om den inte löser sig då så är det nog rätt väg att gå!

Tack allihopa :Bugar
 

Dominator-Rocks

Guest
Såhär ser krestkortet ut.

Vilken komponent är det som är trasig om ni elktronikare får dra en gissning?
(Med hjälp av er erfarenhet i felsökning)

Dioden blinkar på dosan när jag trycker precis som den skall det går att starta bilen med den, men den skickar inte signal till fjärröpningen.
 
Last edited:

ZX6R20007

Storfiskare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
sverige
Hoj
ZX6R-07 gånger 2,GSXR 1000-02,.
Är det inte smidigare att du byter bil om nyckeln är trasig? :hihi

Hade samma problem med en nyckel till en bil jag hade, gjorde som en tidigare talare. Gick till en tv reparatör och han fixade det medans jag väntade. Betalade honom 100kr. Minns inte vad volvo skulle ha, men det var runt dom summorna du snackar om.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om nyckeln kan starta bilen så är det inget problem med transpondern som låser upp startspärren. Och det är dessutom säkert att det är din nyckel.
Problemet är troligen att sändaren i din nyckel och mottagaren i bilen kommit ur synk (Det är rullande koder som byts varje gång).
Vissa fabrikat på fjärrstyrningar har inte problemet och vissa har det. En del bilmärken har man ett eller två tryck på sig om man bytt batteriet. Dvs om du byter batteri och sen trycker två gånger på knappen utan att vara vid bilen så kommer dom ur synk och du kan inte öppna bilen utan att synka ihop nyckel och bil igen.
Om dioden blinkar så är det troligen inget fel i nyckeln utan bara synkningen som sagt. Det borde dom kunna hjälpa dig med för nästan inga pengar alls.
Måste dom byta ut kretskortet så kostar det troligen ca 1500 kr (Det brukar ofta kosta 700-800 att koda in en sändare till bilens lås och antagligen lika mycket till för att köpa kretskortet med sändaren)

Åk du till verkstaden och se till att få någon som hjälper dig.
Men först ska du naturligtvis prova en gång till att para ihop nyckel och bil enligt instruktionerna i manualen. (Även om manualer är för fegisar)
 

Dominator-Rocks

Guest
Om nyckeln kan starta bilen så är det inget problem med transpondern som låser upp startspärren. Och det är dessutom säkert att det är din nyckel.
Problemet är troligen att sändaren i din nyckel och mottagaren i bilen kommit ur synk (Det är rullande koder som byts varje gång).
Vissa fabrikat på fjärrstyrningar har inte problemet och vissa har det. En del bilmärken har man ett eller två tryck på sig om man bytt batteriet. Dvs om du byter batteri och sen trycker två gånger på knappen utan att vara vid bilen så kommer dom ur synk och du kan inte öppna bilen utan att synka ihop nyckel och bil igen.
Om dioden blinkar så är det troligen inget fel i nyckeln utan bara synkningen som sagt. Det borde dom kunna hjälpa dig med för nästan inga pengar alls.
Måste dom byta ut kretskortet så kostar det troligen ca 1500 kr (Det brukar ofta kosta 700-800 att koda in en sändare till bilens lås och antagligen lika mycket till för att köpa kretskortet med sändaren)

Åk du till verkstaden och se till att få någon som hjälper dig.
Men först ska du naturligtvis prova en gång till att para ihop nyckel och bil enligt instruktionerna i manualen. (Även om manualer är för fegisar)

Jag har försökt med manualen, och en vänlig herre här på forumet har skickat papper till mig med infon om hur man skall synka.... men jag har inte lyckats :(
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har försökt med manualen, och en vänlig herre här på forumet har skickat papper till mig med infon om hur man skall synka.... men jag har inte lyckats :(

Då är det nog enklast att uppsöka verkstaden om du vill kunna använda fjärren. Det måste nästan vara något med synkningen mellan nyckel och bil som felar. Sannolikheten för att dioden skall blinka utan att nyckeln sänder är ganska liten.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top