Bilpedanten - Duktig uppfräschning KawaZX6R -95

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Hehe, ja det beror på hur man ser det. Trodde det skulle bli mera silverkrom, men tydligen inte.

Fick lackprov på kromet från lackleverantörens tekniker idag.

Tror nu att jag inte kan få bättre än vad jag fått. Möjligen något bättre om jag lägger ner lite mer tid på poleringen innan kromet.

Här kommer några bilder och jämförelse:
Här är teknikerns lackprov.
DSC_0068-1.jpg

Här jämförelse med provet och ramen. denna sidan la jag klarlack direkt på kromet.
DSC_0069.jpg

Och på denna sida ramen la jag transparent vattenbas och sedan klarlack på vattenbasen.
DSC_0070-1.jpg

Samma sida, foto från sidan.
DSC_0071-1.jpg

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Idag på lunchen så åkte jag iväg och pressade in däcket. Så man får in färg bakom däacket vid lackeringen. Ville inte kränga av däcket p.g.a risken för problem vid påläggningen.

Så imorgon ska jag beställa mera kromfärg, som ska användas till ramen, svingen och fälgarna i första hand.

Ska lackera lösa delar som ska bli svarta i veckan. Så ska passa på att fylla boxen med mina delar samtidigt :tummenupp

Sedan måste klarlacken härda nån vecka innan man kan lackera kromet.

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Åkt på en snygg förkylning, och ni grabbar vet hur det är när en kille är ritkigt förkyld.

Så bara orkat jobba igenom dagarna på jobbet + lite övertid. Men har dock orkat skicka iväg hälften av alla skruvar, muttrar och brickor till guldgalvanisering. Får dom om nån vecka. Ville inte skicka allting nu på en gång. Man ska få ihop skruvarna på rätt plats också :va

Tanken var att vila helgen, men måste åka till jobbet och lackera klart dom sista delarna till bilarna inför Elmia. Så ska se om man orkar slänga in några av mc-delarna samtidigt.

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Tänkte uppdatera med lite fler bilder. På måndag tänkte jag lackera mkt svart, då man ska till Elmia imorgon och titta in en stund.

Oken isärskruvade inför lackering. Ska lackeras svart solid med klarlack. Sedan guldkrom:
DSC_0081.jpg

Sedan var det en fälg som var kantstött:
DSC_0075-1.jpg

Det slipades till och spacklades:
DSC_0080.jpg

Likadant med ena stötdämparen, kantstött:
DSC_0078.jpg

Slipades till och spacklades här också:
DSC_0079.jpg

Ska försöka jobba hårdare och uppdatera mera. Ska snart anställa en kille till på jobbet, så då kan det bli mer tid och ork över till kvällshobbyn.
Säsongen är nära nu :gnissla

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Ser ju seriöst snyggt ut! kromlacken ser faktiskt bra ut på bilderna men verkligheten kanske är annat. Vore ju intressant att se den live när du fått till den.

Har en del saker som skall lackas framöver, blir kanske till att åka över till dig med dem när jag kommer så långt, du verkar ha bra koll på det.

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Ser ju seriöst snyggt ut! kromlacken ser faktiskt bra ut på bilderna men verkligheten kanske är annat. Vore ju intressant att se den live när du fått till den.

Har en del saker som skall lackas framöver, blir kanske till att åka över till dig med dem när jag kommer så långt, du verkar ha bra koll på det.

Ser du mig på vägarna i sommar så får du väl stoppa mig och syna hojen:)

Du är varmt välkommen med dina delar!

Har sjukt svårt faktist, att bedömma kromlacken. Ser man den livè så ser den sådär ut. Har ni sett Volvo V50:s nyare modeller, som har silvriga ytterspeglar? Dom är kromlackerade från fabrik.
Fick se det igår som först faktist. En kund kom in med sina speglar från sina nya Volvo som blev levererad till Alvesta igår.
Han bad att få dom lackerade i bilens kulör, då han tyckte speglarna såg fula ut.

Antingen lackerar jag hojens ram i kromlack, baksvingen och fälgarna.
Eller i röd pearl-mica. Blev så pass besviken att jag har stor beslutsångest.

Någon som kan hjälpa mig med photoshop? Och göra en bild med kromlack på ramen, svingen och fälgarna. Sedan bromsoken och fjäderbenen i guldkrom.

Och andra bilden med ramen, svingen och fälgarna i röd, mörk pearl.
Och alla kåpor med tank, bromsoken och fjäderbenen i svart.

Skulle vara väldigt snällt om någon kunde hjälpa mig med det :Bugar

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Tackar så hjärtligt DSL-FZR! :D
Hjälpte mig mkt!

Det såg mkt bättre ut med ramen och resterande i rött istället :) Bara fördelar också, med tanke på den hyffsat lama effekten av kromfärgen, och väntetiden under lackeringsprocessen.
Så jag kör på DSL-FZR:s photobild.

Mvh Tobbe

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Kul att man kunde hjälpa till :) Lycka till med bygget! Ser fram emot slutresultatet :tummenupp

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
RD 350
Snygg cykel :) Tycker att du ska lämna framfälgen svart Om du nu kör det rödsvarta alternativet, .Framhjulet har ingen anknytning till det resterande röda och stör lite om den blir röd,, Bara mitt tycke då,:)
Maroonröd? är det så?

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Jo, kan hålla med om att framfälgen blir för röd kanske. Men svart, så känns det också som allt blir för mörkt i fronten.

Är man riktigt snäll nu, så kanske DSL-FZR ville färga framfälgen svart åt mig? :tuttar

Kulörerna blir som jag lackerade min bil, släpet, brevlådan på jobbet och ytterskylten på jobbet.
Såhär ser kulörerna ut:
P2271432.jpg

Det svarta är svart mica, och det röda är Velocity röd pearl.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
... eller så lackar du både gaffel och framhjul rött. Då har du fortfarande ett sammanhang med ramen och framänden blir inte så mörk ;)

scorpion

IDioT
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
1997 Honda CBR600F
Hur får man orken??

Jag sitter jämt och lusar igenom byggtrådar och jag gapar mer o mer för varje bild som dyker in, och för varje bild undrar jag om jag skulle klara att göra så på min båge?

Bara att plocka ramen ren måste ju ta en vecka känns det som.
Sen som du gör att experimentera med lack för flera tusen, jag skulle få dåndimpen om jag skulle grundat torkat lackat sen såg det ut som skit, du bara provar nåt nytt! mycket beundransvärt.

Gäller alla er som bygger det i gör, beundransvärt.

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Tack än en gång DSL-FZR :tummenupp
Blev lite för mörkt för min smak.. Är ju guld värt när man kan se det på bild framför sig :)

Blir nog att lackera som du sa, Jåke. Framgaffeln och antagligen fram och bakoken.
Sedan har jag hittat en röd kedja, måste bara inhandlas när man kommit så långt. Har dock inte hittat några röda drev än. Så i värsta fall får man lackera dom man har och helt enkelt maskera anläggningsytan för kedjan bara.

Hittade en närbild på den röda kulören, om ni är nyfikna på hur den ser ut i direkt starkljus:
PB200981.jpg

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Jag sitter jämt och lusar igenom byggtrådar och jag gapar mer o mer för varje bild som dyker in, och för varje bild undrar jag om jag skulle klara att göra så på min båge?

Bara att plocka ramen ren måste ju ta en vecka känns det som.
Sen som du gör att experimentera med lack för flera tusen, jag skulle få dåndimpen om jag skulle grundat torkat lackat sen såg det ut som skit, du bara provar nåt nytt! mycket beundransvärt.

Gäller alla er som bygger det i gör, beundransvärt.

Tack! Att plocka ner hela hojen gick fort. Frågan är hur lång tid det tar att montera den igen!? Hehe.

Sen bör man kanske ha i tanken att detta är mitt leverbröd och hobby samtidigt. Så det kan vara lite fusk att ha dom rätta verktygen. Då är det inte så farligt att lackera om något. Än en som står hemma i garaget.
Förrutom pengarna som gått åt i material på ramen och svingen. Men sånt får man se som läropengar :)

Kullen

brum, brum!
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
sukka gixxer 3/4 liters nolletta
keep up the good work! väntar med spänning på slutresultatet! :)

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Någon som har en kedjelänk i rött liggandes? Lär väl ändå bara finnas en nyans röd till mc-kedjor!? Räcker med en länk om ni har det.
Skulle behöva det för att jämföra ev. nyansskillnad mot min röda pearl och mot kedjan.
Blir det för stor diff, så ser det bara illa ut, och gör det det, så köper jag svart istället.

Den jag hittat, men som jag tror tyvärr blir förstor nyansskillnad mot ramen och svingen:
Rdkedja.jpg

Så, någon som har och vill skicka per brev? :) Kan betala för frakten och någon spänn för länken.

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Jobbade idag, så passade på att matta ner ramen och svingen. Så nu är dom klara för lack och väntar på lackstativen.
Och när jag ändå la slipgrund på kundbilarna, så la jag på framfälgen jag lackerade, och på ena framgaffeln som spacklades.

Gjorde även en lackspec igår på det mesta som ska lackeras.

Köpte miniblinkers och minibakljus inköptes på Biltema under Elmiahelgen:
DSC_0141.jpg

Trodde inte nya bakljuset skulle vara så litet. Så får se om man använder detta, eller köper nytt. Känns som det blir för litet bakljus, om jag inte bygger om bakre plasten och svetsar om plasten längst bak med att smala av mot bakljuset:
DSC_0142.jpg

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...