Bilproblem bakrutestorkare

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Farsans 5-serie kombi har lite problem med bakrutestorkaren.

Den hoppar en liten bit bara sen är det som om en säkerhetsspärr stannar den.
Eftersom den inte verkar lina in helt korrekt, där är en tapp som ska in i ett hål.

Känns inte som det mest invecklade att mecka med så om någon har haft
ett liknande problem innan och vet vad det är så får ni gärna hojta till. :gnissla
 

sportbike

Guest
E 34,eller E 39,kan axeln kärva på.
Öppna bara bakrutan och kolla så att torkararmen går lätt.
Ett annat vanligt fel är att kablaget till bakluckan sitter vid höger gångjärn,och ofta går av,med diverse fel som följd.
 

tylox

Ny medlem
Gick med
2 May 2004
Ort
Norrköping
Hoj
98 Yamaha R1
Har samma konstruktion på min 3-serie om jag inte misstar mej och min torkare har rostat ihop i lagret(?) i bakrutan. Den beter sej ungefär likadant bortsett från att den inte rör sej alls, istället glider den lilla piggen ur med ett klick. Kanske kan vara så enkelt att din fars torkare bara kärvar? Har gjort ett ärligt försök att få isär min torkare men lyckades inte få loss muttern som låser den i rutan. Jag vågade helt enkelt inte ta i mer eftersom jag inte hade nån som helst lust att lyckades förvandla min bakruta till splitter. Testa att smörja upp det med nån penetrerande olja kanske?

edit: för långsam i vanlig ordning.. :tungan
 
Last edited:

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
E 34,eller E 39,kan axeln kärva på.
Öppna bara bakrutan och kolla så att torkararmen går lätt.
Ett annat vanligt fel är att kablaget till bakluckan sitter vid höger gångjärn,och ofta går av,med diverse fel som följd.

Det är en E61.

Det är den armen som går från rutan och ska in i ett hål i en cirkel i bakluckan,
den verkar inte riktigt vilja sitta rätt.

Ska jag kolla kablaget även på den sena modellen?

Har samma konstruktion på min 3-serie om jag inte misstar mej och min torkare har rostat ihop i lagret(?) i bakrutan. Den beter sej ungefär likadant bortsett från att den inte rör sej alls, istället glider den lilla piggen ur med ett klick. Kanske kan vara så enkelt att din fars torkare bara kärvar? Har gjort ett ärligt försök att få isär min torkare men lyckades inte få loss muttern som låser den i rutan. Jag vågade helt enkelt inte ta i mer eftersom jag inte hade nån som helst lust att lyckades förvandla min bakruta till splitter. Testa att smörja upp det med nån penetrerande olja kanske?

Ska man kunna röra på armen när rutan är öppen?
För den sitter.

Edit:

Jag går ut och leker rambo med 5-56,
strax tillbaka.
 
Last edited:

sportbike

Guest
Det är en E61.

Det är den armen som går från rutan och ska in i ett hål i en cirkel i bakluckan,
den verkar inte riktigt vilja sitta rätt.

Ska jag kolla kablaget även på den sena modellen?



Nja,E61 är inte tillräckligt gammal för att ha rostat ihop,och kablaget är draget på ett bättre sätt.
Ibland är det nödvändigt att koppla upp den mot diagnos-datorn för att återställa funktionen.
Garanti kvar ?
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Nja,E61 är inte tillräckligt gammal för att ha rostat ihop,och kablaget är draget på ett bättre sätt.
Ibland är det nödvändigt att koppla upp den mot diagnos-datorn för att återställa funktionen.
Garanti kvar ?

Ingen garanti kvar.

Det ÄR lagret som är problemet,
lurade den att rutan var stäng och tryckte på knappen vid ratten,
såg hur cirkeln med hålet rörde sig, hålet i luckan alltså.

Så nu är den nerlusad med WD-40 (hade ingen 5-56 :rolleyes:)
och räcker inte det så får jag försöka lossa muttern som någon skrev var svårt.
 

tylox

Ny medlem
Gick med
2 May 2004
Ort
Norrköping
Hoj
98 Yamaha R1
Ingen garanti kvar.

Det ÄR lagret som är problemet,
lurade den att rutan var stäng och tryckte på knappen vid ratten,
såg hur cirkeln med hålet rörde sig, hålet i luckan alltså.

Så nu är den nerlusad med WD-40 (hade ingen 5-56 :rolleyes:)
och räcker inte det så får jag försöka lossa muttern som någon skrev var svårt.

Lycka till! Akta rutan bara.. :tummenupp
 
Last edited:

sportbike

Guest
Där ser man,saltet dödar det mesta.
Ja muttern kan sitta utav helvete,går det inte med vämepicka,så brukar det vara enklast att kapa muttern med en Dremmel eller dylikt,och skaffa en ny.
Panga inte rutan bara...
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Där ser man,saltet dödar det mesta.
Ja muttern kan sitta utav helvete,går det inte med vämepicka,så brukar det vara enklast att kapa muttern med en Dremmel eller dylikt,och skaffa en ny.
Panga inte rutan bara...

Inte min bil ju så jag behöver inte vara dumsnål :)
Men kan jag fixa skiten så gör jag ju det.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top