Bilprovningen vs däck med dåligt mönster på sidorna

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Har ett däck på hojen som har 3-4mm i mitten men är lite slitet ut på kanterna. Är det tvärkört på besiktningen eller bryr dom sig mest om mönstret mitt på? Som ni ser är yttersta delarna av mönstret borta på vänstersidan.

15.JPG

turmere

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
GSXR 750 -88
På bilar ska 75% av däckets yta ha godkänt mönsterdjup. Vad som gäller för
motorcyklar vet jag dock inte.

/Johan

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Har ett däck på hojen som har 3-4mm i mitten men är lite slitet ut på kanterna. Är det tvärkört på besiktningen eller bryr dom sig mest om mönstret mitt på? Som ni ser är yttersta delarna av mönstret borta på vänstersidan.

Typ sådär såg mitt bakdäck ut när jag belv stannad av en trafikpolis, han var inte nöjd med det och anklagade mig för att köra som en dåre när man sliter där ute.
Men jag fick inte böter på det däcket, han nöjde sig med att sno mitt körkort :gnissla
Men jag skulle utan tvekan besiktiga med ett sånt däck. Det blir ju bara en anmärkning som värst och det behöver man inte ha en återkontroll för.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Sånna däck har jag fått ombesiktning för...
Beställt ny tid med samma däck o då gick dem rätt igenom

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Jag har besiktat med rennsportdäck både fram och bak. De är väl gatgodkända så det ska egentligen inte vara nåt problem väl??

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Det är väl ombes om du inte har rätt mönsterdjup?

Anledningen att jag inte vill byta just nu är att jag kommer åka landsvägsmil nu i början på säsongen och vill göra av med mina 3-4mm i mitten på detta däck. Sen när det är dags för bana lägger jag på ett nytt.

Jag däremot har besiktat med rennsportdäck både fram och bak. De är väl gatgodkända så det ska egentligen inte vara nåt problem väl??

Nej det är inga problem med däcken när det är mönster på dom. Mitt mönster saknas delvis på vänstersidan. Undrar hur kinkiga dom är på bes ang detta. Gott om mönster i mitten. 3-4mm

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
SKall man hårddra det så skall du ha minst 1,0mm mönsterdjup på det mest slitna stället och då har du ju inte en chans i helvete. Hoppas på förstående besiktningsman eller lägg om.

EDIT: Fel faktauppgift 1,0mm är rätt

Last edited:

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Jag besiktigade min r1:a förra året med ett bakdäck som var ganska likt ditt, lite mer ruggat i kanterna bara. Det blev inte godkänt men de sa att jag fick fixa till det själv,behövde inte komma in på en ombesiktning.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250

15.JPG

Gör en fuling och justera spårdjupet längst åt vänster med en vinkelkap (om du inte har en däckskärare) och kör några kilometer innan besiktning så det inte ser hemmaskuret ut.

Skär du inte för djupt och bara vill rulla lite vidare är det lugnt.

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Jag bes. min med slut bakdäck förra veckan. Mönsterdjup låg under ägaransvar sa han så jag behövde inte komma tillbaks på ombes men fick en notering i pappret.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Gör en fuling och justera spårdjupet längst åt vänster med en vinkelkap (om du inte har en däckskärare) och kör några kilometer innan besiktning så det inte ser hemmaskuret ut.

Skär du inte för djupt och bara vill rulla lite vidare är det lugnt.

Detta däck är för dåligt för det ute i kanterna tror jag.
Vill inte riskera något med för mcket hemmapul heller.
Explotion av däck i 300km/h kan jag vara utan:näsblod

Jag bes. min med slut bakdäck förra veckan. Mönsterdjup låg under ägaransvar sa han så jag behövde inte komma tillbaks på ombes men fick en notering i pappret.

:tummenupp
Så ska det låta. Hoppas att det inte bara var en trevlig besiktningsman utan det är så reglerna är. Jag rullar väl in med detta och hoppas det går bra. Gör det inte det kommer det bli en elda upp däck burnis utanför hallen :yoparty

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Åk o besikta bara e nog ingen fara jag va inne me min förra där det inte va långt kvar tills corden va framme o det gnällde han lite på men skyllde på förseningar på leverantören hadde beställt från Dyskland o han var vänlig o släppte det.
(va faktiskt inte ngn lögn den gången heller =P)

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Den gick igenom.
Två gubbar kikade på bakdäcket och den ena påpekade att delar av mönstret var borta på vänster sida. Gubbe nr 2 räddade då och sa att det var jämnt slitet och då var det ok. Nybes utan anmärkning :yoparty

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024