Bilrelaterade diskussioner

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hade gått strax under 11 när den köptes. Ingen lådservice efter det iaf. Vet inte om 6000 mil är gjord men är skeptisk. Nu gått 15 500. Förmodligen aldrig bytt. Works like a charm, inga konstigheter. Golf 2014, 7 vxl, bara framkrafs.

Bosch, alltså Bra, har kompis som jobbar där.
Hmm .. jag grävde mer och det visar sig vara mer komplicerat. Det finns tydligen två typer av 7-växlad DSG. En med våtkopplingar som behöver service (Audi och VW bla) och en med torrkopplingar (Skoda) där oljekretsen är sluten och inte skall servas (vilket kan tyckas vara idioti med tanke på att olja slits mekaniskt).

Jag skulle nog i alla fall vilja byta på den med torrkopplingar, för någonstans har det fyllts på olja så helt inkapslad är den inte och man vill åtminstone suga ur och få med sig flis och i med ny olja som har långa nya molekyler och klarar resten av bilens livslängd. Oavsett vad bilfabrikanten säger. Det var ju så de sa om de gamla DSG också, att det var livstidsolja... Men när man hade problem och bytte, så gick lådan helt plötsligt bra igen
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kompis hade automatlådeproblem efter att ha lämnat in sin japanska lyxSUV med V8 till Fina Märkesverkstaden för att byta automatlådeolja.

Han lämnade in den igen och de hade bilen tre månader utan att hitta felet.

Jag frågade honom om han dubbelkollat oljenivån och att rätt procedur gjorts efter bytet. Går inte, finns ingen nivåsticka utan man öppnar plugg osv. 99% säker, Fina Verkstaden sade osv osv.

Jag säger hit med nycklarna, tar bilen en sväng och ja, den klonkar i vid nedväxlingar och mjuk acc, jag tänker låg oljenivå.
Kör igenom lådans lägen som man skall, kollar nivån på den oljesticka som jag anar skall finnas och mycket riktigt finns. Helt torr. Åker och köper några liter ATF. Det går i 2,4 liter innan den är i underkant av ”hot” markeringen på driftsvarm låda.

Gissa om den nu går som den skall? 👍

Betyg till Fina Märkesverkstaden = En överkryssad bajskorv av fem möjliga.
Låter som vad man kan förvänta sig idag av en verkstad, tyvärr. Jag verkligen hatar detta fusk och slarv varvat med en ”computer says no” mentalitet.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hmm .. jag grävde mer och det visar sig vara mer komplicerat. Det finns tydligen två typer av 7-växlad DSG. En med våtkopplingar som behöver service (Audi och VW bla) och en med torrkopplingar (Skoda) där oljekretsen är sluten och inte skall servas (vilket kan tyckas vara idioti med tanke på att olja slits mekaniskt).

Jag skulle nog i alla fall vilja byta på den med torrkopplingar, för någonstans har det fyllts på olja så helt inkapslad är den inte och man vill åtminstone suga ur och få med sig flis och i med ny olja som har långa nya molekyler och klarar resten av bilens livslängd. Oavsett vad bilfabrikanten säger. Det var ju så de sa om de gamla DSG också, att det var livstidsolja... Men när man hade problem och bytte, så gick lådan helt plötsligt bra igen
Tror båda lådorns finns i den utökade familjens bilpark. Vi har ju tidigare snackat om en Q5 med 2.0tdi. Min ömma moder har golfen, en 1.4. Upplever de lådorna helt olika. Ådi kallar väl lådan för något annat.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kompis hade automatlådeproblem efter att ha lämnat in sin japanska lyxSUV med V8 till Fina Märkesverkstaden för att byta automatlådeolja.

Han lämnade in den igen och de hade bilen tre månader utan att hitta felet.

Jag frågade honom om han dubbelkollat oljenivån och att rätt procedur gjorts efter bytet. Går inte, finns ingen nivåsticka utan man öppnar plugg osv. 99% säker, Fina Verkstaden sade osv osv.

Jag säger hit med nycklarna, tar bilen en sväng och ja, den klonkar i vid nedväxlingar och mjuk acc, jag tänker låg oljenivå.
Kör igenom lådans lägen som man skall, kollar nivån på den oljesticka som jag anar skall finnas och mycket riktigt finns. Helt torr. Åker och köper några liter ATF. Det går i 2,4 liter innan den är i underkant av ”hot” markeringen på driftsvarm låda.

Gissa om den nu går som den skall? 👍

Betyg till Fina Märkesverkstaden = En överkryssad bajskorv av fem möjliga.
Betyg till Brooklyn Bildoktorn blir dock fem av fem möjliga oljestickor!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är inte icke märkesbundna verkstäder mycket bättre?
Det tas nog lika mycket genvägar där och de kan sakna vana vid att skruva med udda konstruktioner som en märkesverkstad gör dagligen.
Jag har råkat ut för att en fristående verkstad monterade ett hjullager åt fel håll. De hade inte koll på att det innehöll givare till ABS och behövde kontrolleras vad som var in och ut.

Förut hade en gammal kompis bilverkstad och då visste man att det blev bra jobb, men han sålde den.
Enda verkstäder jag har kontakter på nu är en Tuningfirma halvvägs till Gotland och en som bara skruvar med amerikanska bilar i Järfälla. Det passar dåligt när man kör kinesisk elbil.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det tas nog lika mycket genvägar där och de kan sakna vana vid att skruva med udda konstruktioner som en märkesverkstad gör dagligen.
Jag har råkat ut för att en fristående verkstad monterade ett hjullager åt fel håll. De hade inte koll på att det innehöll givare till ABS och behövde kontrolleras vad som var in och ut.

Förut hade en gammal kompis bilverkstad och då visste man att det blev bra jobb, men han sålde den.
Enda verkstäder jag har kontakter på nu är en Tuningfirma halvvägs till Gotland och en som bara skruvar med amerikanska bilar i Järfälla. Det passar dåligt när man kör kinesisk elbil.
Tänker ändå att det är större risk för dem att tappa sin kundbas om de missköter sig.

Den absolut (näst) bästa (förutom min favoritmoderator) mekanikern är Rosenholtz verkstad.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har ett problem som jag sliter mitt hår för. Volvo V50 2004, handbromsen tar dåligt. Jag bytte handbromsvajrar förra året. Oken ska vara självjusterande, jag tycker att armarna rör sig fram och tillbaka som de ska. Lik förbannat har jag svag bromsverkan, har provat att rycka i kryckan 100 gånger utan att det gör skillnad. Justeringen inne i bilen har jag provat att ha så långt ut så handbromsen tar (det lilla den tar) nästan längst upp så att armarna bak får jobba full längd.

Ska jag byta ok bara för att? Jag har slut på idéer.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
@sportbike Hur är det med lådor och intervall som TomK tar upp?

Edit;
Jag är alltså ffa nyfiken på vad som gäller den 7vxl som sitter i golf7 1.4tsi.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Automatlådor då.

Vill man lära sig hur automatlådot generellt funkar så finns det nog ingen mer pedagogisk, sympatisk och givande kanal än denna:


Lätt att man bli fast och kikar på nästa video… och nästa. Till slut tror man sig kunna riva en GM-låda på under en timme själv fast man aldrig gjort det förut, samt även kunna diagnosticera de vanligaste felen. Magiskt!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Automatlådor då.

Vill man lära sig hur automatlådot generellt funkar så finns det nog ingen mer pedagogisk, sympatisk och givande kanal än denna:


Lätt att man bli fast och kikar på nästa video… och nästa. Till slut tror man sig kunna riva en GM-låda på under en timme själv fast man aldrig gjort det förut, samt även kunna diagnosticera de vanligaste felen. Magiskt!
Borde ha både ett garv och gilla men man får prioritera.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det här är också en trevlig kanal, detta avsnitt också innehållande en sympatisk växellådetrollkarl.

Lämna inte in in krånglande växellådor till märkesverkstaden, de gör felen bara större. Lämna istället bilen till en växellådsspecialist. Då blir det fixat.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
@sportbike Hur är det med lådor och intervall som TomK tar upp?

Edit;
Jag är alltså ffa nyfiken på vad som gäller den 7vxl som sitter i golf7 1.4tsi.
De allra flesta DSG-lådor, som din, har en bytesintervall på 6000 mil, sen har vissa longlife-olja med en bytesintervall på 12000 mil.
De gamla där man endast byter olja i själva drev-delen har jag inte i skallen men mängden om jag minns det rätt, är 1,9 liter.

Inget ovanstående har jag källa till just nu :hej
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top