Bilsemester norra Italien

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Största delen av tiden kommer nog att läggas längs kusten mellan Pisa och Monaco innan vi styr kosan mot Milano.
Är ni intresserade av yachter kan ni stanna till i Viareggio. Där bygger de världens största segelyachter (100 m+) och det ligger alltid några i den kalibern i hamnen. Rätt kul att gå runt och kolla på. Det ligger en hel del stora motoryachter där också, om man föredrar såna. I Viareggio finns också en trevlig strand. Lång och fin och med butiker och barer mellan själva stranden och strandvägen. Tyvärr nästan uteslutande hyrstolsstrand men det är trevligt ändå. Viareggio är ett ställe italienarna själva åker till på sin semester. Avslappnat.

Sen har ni La Spezia några mil norrut. Den staden tycker jag är himla trevlig. Ligger vid en bukt och är italienska örlogsflottans huvudbas (tror jag). På stans norra sida börjar landet stiga och man har en tjusig utsikt därirån över staden och bukten. Fortsätt vidare nån mil eller så så hamnar ni i Cinque Terre. Det är en brant och klippig kust med några små byar utspridda längs kustlinjen. Påminner rätt mycket om Amalfikusten. Lite för turistiskt för min smak men många gillar det. Det kan vara rätt svårt att hitta boende i byarna. Det finns iofs många ställen att bo i men också massor av turister. Vägarna i området är få och slingrande så det tar rejält med tid att ta sig från en punkt till nästa. Det finns vandringsleder mellan byarna, uppsatta på klippväggen. Det är många som promenerar där.

Edit: vandringslederna går alltså längs vattenkanten. Finns iofs också leder inåt land också, men det är lederna mellan byarna, längs vattnet, som verkar vara populärast.

Har ni lust att göra en avstickare från rutten kan ni ta en sväng till Elba. Himla trivsam ö. Åk över med Moby Lines båtar. Du kan få några pluspoäng av att du tar med henne på en färja som heter Moby Baby eller Moby Love :D

Gondolerna i Venedig är fö svindyra och skall ni hångla så skall ni vara inställda på publik när ni gör det. Det är nåt patetiskt över gondolpassagerarna. Med mitt sätt att se på saken är det ett av det sämsta sätten att använda sin semesterkassa. Fast jag har iofs aldrig åkt med nån...
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Så, då var vi hemma igen efter nästan 3 veckor, 514 mil, 305 liter soppa och 1 liter olja. :)

I stora drag körde vi först ner till Venedig där vi campade, solade och badade en vecka. Av det lärde vi oss att vi båda är för bekväma att bo i tält på camping. Gå i skogen och sova i vindskydd är okej men tälta på camping är vi för bekväma för. Gondolen i Venedig hoppade vi över. Som nämnt tidigare finns det roligare saker att lägga €80 på och om det bara handlar om att betala för att åka från ett ställe och tillbaka igen, gör jag hellre det på Nordslingan.

Efter Venedig passerade vi Maranello där Ferrarimuseumet besöktes. Mindre än vad jag trodde att det skulle vara men klart värt ett besök. Från Maranello tog vi småvägarna mot Pisa. Knappt 10 mil nordost från Pisa stannade vi i ett ställe som hette Abetone och låg på 1400 meters höjd. Att det var så höga berg så långt söderut var nytt för mig.

I Pisa tittade vi på det fallfärdiga tornet innan vi hittade en mysig badort några mil norrut där mest Italienare semesterade. Hotellägaren tävlade med sin 749 på en hyggligt hög nationell nivå och vi gestikulerade motorcyklar en stund. Synd att han kunde lika mycket engelska som jag kunde Italienska... På en av kvällarna där hittade vi på strandpromenaden ett ställe som serverade starka och billiga drinkar så vi passade på att bli jättefulla. :fyllisar

Efter det åkte vi till Portofino och kikade lite. Mysigt ställe. Stora båtar...
Vi fortsatte längs Italienska rivieran norrut tills vi passerade gränsen till Frankrike och låg en dag på stranden i Menton tillsammans med en massa fransoser.

Efter Menton åkte vi till Monaco och tittade lite. Det första jag höll på att göra var att mosa till en SLR som tyckte att han hade företräde. Det skulle vara något det; "Hej försäkringsbolaget, ni kommer inte tro det här men jag är i Monaco och..." :gnissla På kvällen gick vi på Monte Carlo casino och jag lyckades faktiskt vinna ett par 100 € och sluta när jag hade vunnit vilket bekostade den kvällen.
Bilparken i Monaco är ganska overklig. Bentlysar är där massor av och ferrarisar ser man lite överallt. Dessutom är det faktiskt i Monaco vi såg flest minisar på hela resan.

Efter Monaco körde vi till Nice för att luncha och sen vidare till Milano. Milano blev jag förvånad hur platt det var. Platt som en pannkaka. Skåne är ju rena alplandskapet i jämnförelse. Som vanligt har jag dessutom svårt för städer utan hamn eller kust. Att stan sen var skitig gjorde att de förväntningar man byggt upp faktiskt kom på skam.

Hursomhelst, vi gjorde ett skutt över alperna och körde en bit in i Tyskland för vårt planerade sista stopp vid Nürburgring. Minin fick bekänna förg på Nordslingan av både mig och Sara. Det blev ganska mediokra tider med jag hade inte förväntat mig något annant på den banan med en bil som varvar ut i högsta växlen vid 150... I kurvorna gick det i alla fall snabbt och vid flera tillfällen lämnade man flera snabba ringbilar i backspeglen när det kurvade till sig. Att de sen swishade förbi efter kurvan var föga förvånande.


Sammanfattningsvis är både Sara och jag mycket nöjda med resan. Mellan ovan nämnda ställen har vi sett massor.

Tack ni som kommit med förslag på sevärt! :tummenupp

Bilder såklart;

Grenrör och ett par års F1-motorer...
MG_1452.jpg


På Ferrarimuseumet står skönheterna uppradade...
MG_1488.jpg


Portofino
MG_1582.jpg


I Monaco ligger Rivorna uppradade...
MG_0618.jpg


Monte Carlo casino i Monaco
MG_0654.jpg

MG_0714.jpg


Under GP:t är det depå just där vi parkerat...
MG_1636.jpg


På väg ut på ett varv.
mini2.jpg
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top