Bilsport & MC eller Svedea?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har båda, även om B&MC nu bara är för en veteranbil som kostar 700 per år. Tidigare haft alla motarder och även senaste KTM:en där med stor skillnad mot det flesta andra bolag (tror Duke 790 kostade mig ca 5000 hel/hel eller nåt sånt). Men med nuvarande Kawa ZZR1400 så var Svedea långt billigare - bara 3.800 per år och då med SMC-rabatt och XL-paketet. Förbehåll att bara jag är förare. Alltså, det är extremt bra för en hoj med 200 pållar och som går som en oljad blixt.

Abderus

Harley Davidson Breakout
Gick med
7 Jun 2024
Hoj
Custom
Jag har båda, även om B&MC nu bara är för en veteranbil som kostar 700 per år. Tidigare haft alla motarder och även senaste KTM:en där med stor skillnad mot det flesta andra bolag (tror Duke 790 kostade mig ca 5000 hel/hel eller nåt sånt). Men med nuvarande Kawa ZZR1400 så var Svedea långt billigare - bara 3.800 per år och då med SMC-rabatt och XL-paketet. Förbehåll att bara jag är förare. Alltså, det är extremt bra för en hoj med 200 pållar och som går som en oljad blixt.
Förutom priset, har du erfarenhet av att ha att göra med dem i samband med stöld eller olycka?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har bra erfarenhet av svedea. En positiv sak är att det är lätt att komma fram och få prata med någon på kundtjänst när man ringer. Har både bil och mc försäkrade där.

Har haft ett skadeärende och det funkade jättebra.
Det enda är att dom inte vill försäkra min ZX-10R men det visste jag innan jag köpte den

Abderus

Harley Davidson Breakout
Gick med
7 Jun 2024
Hoj
Custom
Svaren i denna tråd har spretat lite. Min fråga gäller egentligen vad er erfarenhet är av bolagen i samband med skada eller stöld, inte deras prissättning. Priset kan jag räkna ut själv.

Det viktigaste för mig är hur de är i samband med att man ska använda försäkringen, alltså vid en olycka eller stöld.

Har ni behövt utnyttja försäkringen och vad är era erfarenheter då av dessa två försäkringsbolag?

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Bilsport MC är överlägsna för de flesta av mina hojar. Dessutom är de det enda försäkringsbolaget som täcker skador från bankörning med andra arrangörer än SMC. Kravet är att det inte tas tid och inte är tävling. Det kan vara av vikt om du kör lite bandagar.
Jo men då får man harva runt banan på en CB400 eller en Virago 250.

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Jo men då får man harva runt banan på en CB400 eller en Virago 250.
Menar du att de endast försäkrar sådana hojar? Jag har för tillfället försäkrat bl.a. Tuono 1100, TL1000S, BMW R1200S, KTM 950R och div GSX-R hos Bilsport & MC. De är alla helt ok för en rolig bandag. Eller hur menade du?

Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Svaren i denna tråd har spretat lite. Min fråga gäller egentligen vad er erfarenhet är av bolagen i samband med skada eller stöld, inte deras prissättning. Priset kan jag räkna ut själv.

Det viktigaste för mig är hur de är i samband med att man ska använda försäkringen, alltså vid en olycka eller stöld.

Har ni behövt utnyttja försäkringen och vad är era erfarenheter då av dessa två försäkringsbolag?
Det beror på skulle jag säga dom gånger jag använt försäkringen .
Beror helt och hållet på vilken handläggare du får för alla bolag har bra och dåliga såna stött på båda varianterna

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Menar du att de endast försäkrar sådana hojar? Jag har för tillfället försäkrat bl.a. Tuono 1100, TL1000S, BMW R1200S, KTM 950R och div GSX-R hos Bilsport & MC. De är alla helt ok för en rolig bandag. Eller hur menade du?
Det jag menar är att de gånger jag har ringt och frågat om pris har de mer eller mindre skrattat åt mig om det har funnits minsta R i modellbeteckningen. Inte ens min XT660R ville te ta i med tång, en X gick dock bra. Pajasbolag om du frågar mig.

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda

Jag har genom åren nyttjat deras försäkringar (Svedea och Bilsport) och de har fungerat felfritt för mig. Både i samband när det varit mitt fel och i samband när det varit andras fel. De har följt tabellen för självrisk och verkstaden har lagat hojen . Det har gått hyfsat fort i alla fall. Har också fått ersättning för ställ o hjälm vid olyckorna. Nu är väl Bilsport uppköpt av Trygg (tror jag) så vet ej hur de funkar idag förutom det irriterande att de drar olika premie beroende på vilken månad på året det är.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tråden fick mig att göra en prisjämförelse nu när det är dags att förnya ett par försäkringar. Det skiljer ibland rejält mellan bolagen.....
Tuono 1000 2009 Svedea 3322:- Bilsport 2624:- (-700:- o lägre självrisk)
R1200S 2006 Svedea 1647:- Bilsport (BMW försäkring) 1869:- (mer lika eftersom BMWförsäkring har diverse extra som ingår)

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!