Bilstrul: A4 quattro driver inte

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag har en 08 A4 2.0 TDI quattro som började vibrera lite lätt, ungefär som obalans i hjulen. Sen blev det värre och värre så hela bilen skakade vid gas och motorbroms. Vi tyckte att enda möjliga var dubellmassesvänghjulet som kunde orsaka sådana vibrationer så svänghjul och koppling beställdes från en krockad bil som gått 6000 mil. Någon dag efter skulle jag iväg från ett rödljus och kom bara nån meter så klonkade till och bilen sluta driva helt, jag kom ingenstans. Bogserade bilen till mekanikern och när han skulle backa bilen tuggade den på lite bakåt men han slog av så knuffade vi in den.

Svänghjulet kändes lite glappare än det nya men egentligen inget fel på det. Lamellen såg bra ut, växellådan drog på växeln som va i och vi la i en till växel och den drog på den också (med lådan lös). Nu är bilen ihopsatt och den driver fortfarande inte, förutom tydligen på 6:ans växel. Mecken säger att det blir motorstopp och bilen försöker gå då. Inga övriga missljud har hörts. Är det verkligen möjligt att växellådan är så sopslut så jag bara har en växel + lite driv på backen? Det verkar ju väldigt märkligt att det ska komma så kraftiga vibrationer ur en växellåda. En kille jag känner som jobbar på VAG säger att under dom år han jobbat så har dom aldrig haft fel på en låda förutom lagerljud, inget totalhaveri.

Det känns lite sådär att beställa en beggad låda för 15000:- när min verkar schysst för när man vrider på ingående axel på den jag har så snurrar allt som det ska. Finns det något annat man kan ha missat?

Jag har provat nordicaudi´s forum utan ett svar så jag testar här med.

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
Börja med att kolla alla axlar och dess knutar. Inre som yttre. Och Sportbikes tips.
Audis manuella växellådor går i regel inte sönder så det torde vara någonting annat.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Låter som ett uruselt system som inte driver på andra hjulparet alls om det är en knut, fast det är ju iof en Audi...

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
A4 finns väl även med Haldex 4WD system, om inte enbart. kan inte säga helt säkert dock.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Låter som ett uruselt system som inte driver på andra hjulparet alls om det är en knut, fast det är ju iof en Audi...

Inte särskilt uselt. Att det är en nackdel kan man kanske tycka. Det beror på att det är en momentfördelande fyrhjulsdrift.
Den vill alltså fördela ungefär lika mycket drivkraft till båda hjulparen men kan fördela om detta till 20/80 eller 15/85 beroende på generation av torssen diffen. (dvs den kan fördela 4-5 ggr mer moment till det hjulpar som har bättre grepp)
Fördelen är att den är helt mekanisk och fördelar helt utan fördröjningar vilket ger bättre framkomlighet och stabilitet i dom flesta körsituationer samt att den inte förlitar sig på någon elektronik.
Nackdelen är att om det ena hjulparet har 0 grepp så kan det andra hjulparet på 0*4 i drivkraft.

Dom flesta andra systemen för fyrhjulsdrift är varvtalsfördelande och använder en viscokoppling eller liknande i kombination med en massa elektronik som ska känna av om något hjul roterar fortare än resten.
Det medför att man får en liten fördröjning innan kraften fördelas om samt att vägegenskaperna kan bli lite mysko. Resultatet blir väsentligt sämre framkomlighet och väghållning.

För övrigt så är det ju också så att den haldex som exempelvis Volvo använder ju skulle gå att köra med en drivknut trasig men resultatet skulle bli att fyrhjulsdriften skulle haverera vilket kostar i storleksordningen 80 000 att reparera.

Så frågan är. Vill man ha en fyrhjulsdrift som funkar bättre i alla lägen under hela bilens livslängd men som gör att bilen inte kan köras med havererad drivknut eller vill hu hellre ha en bil som är sämre under hela livslängden och som går att köra med trasig drivknut om du är villig att skrota bilen när du kört hem den?

För att vara tydlig. Det finns ingen fyrhjulsdriven personbil som tål att köras med en trasig drivknut då detta skulle resultera i att man riskerar att bränna upp fyrhjulsdriften med mycket dyrbara reparationer som följd på dom bilar som går att köra med trasig drivknut.
Undantaget är bilar med manuellt inkopplad fyrhjulsdrift där automatiska system saknas.

Nu säger jag inte att det garanterat är drivknuten på TS bil men det är rätt troligt att det är en drivaxel eller knut som havererat. Det skulle kunna ge samtliga dom symptom om TS beskrivit.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Hursomhelst så var växellådan skrot. Vi låste utgående knutar och satte lamellen på axeln för att få lite styrka när man vred. Då gick det att dra runt lådan på alla växlar utom 6:e.

Här kommer det roliga.... "ny" begagnad låda köptes och monterades. Det var missljud på 3:ans växel men jag tänkte att det får jag väl leva med, alla påstår att lådorna ska vara skottsäkra. Idag försvann 6:ans växel på motorvägen :banana

Nu har jag en låda med bara 6:an och en låda utan 6:an :brinnerup

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Hursomhelst så var växellådan skrot. Vi låste utgående knutar och satte lamellen på axeln för att få lite styrka när man vred. Då gick det att dra runt lådan på alla växlar utom 6:e.

Här kommer det roliga.... "ny" begagnad låda köptes och monterades. Det var missljud på 3:ans växel men jag tänkte att det får jag väl leva med, alla påstår att lådorna ska vara skottsäkra. Idag försvann 6:ans växel på motorvägen :banana

Nu har jag en låda med bara 6:an och en låda utan 6:an :brinnerup

Faktiskt lite humor i allt elände.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Faktiskt lite humor i allt elände.

Mmm... Sen att jag fick fel svänghjul först, det rätta skickades, försvann på posten, fick ännu ett till, sen dök båda upp efter några dagar är också skoj. Hela semestern fick jag åka min stenhårda Nissan Skyline med 3-skivig koppling (typ omöjlig att starta med) och hoj.

Nu har jag 4 svänghjul, 2 växellådor, det blir 3:e gången lådan åker ur, skroten där jag köpte lådan tror inte vi haft i växellådsolja i den som gick sönder, och att en beggad låda kostar 15000:- är också lite humoristiskt :fyllisar

Köpt ny hoj också, den står också på verkstad.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Inte särskilt uselt. Att det är en nackdel kan man kanske tycka. Det beror på att det är en momentfördelande fyrhjulsdrift.
Den vill alltså fördela ungefär lika mycket drivkraft till båda hjulparen men kan fördela om detta till 20/80 eller 15/85 beroende på generation av torssen diffen. (dvs den kan fördela 4-5 ggr mer moment till det hjulpar som har bättre grepp)
Fördelen är att den är helt mekanisk och fördelar helt utan fördröjningar vilket ger bättre framkomlighet och stabilitet i dom flesta körsituationer samt att den inte förlitar sig på någon elektronik.
Nackdelen är att om det ena hjulparet har 0 grepp så kan det andra hjulparet på 0*4 i drivkraft.

Dom flesta andra systemen för fyrhjulsdrift är varvtalsfördelande och använder en viscokoppling eller liknande i kombination med en massa elektronik som ska känna av om något hjul roterar fortare än resten.
Det medför att man får en liten fördröjning innan kraften fördelas om samt att vägegenskaperna kan bli lite mysko. Resultatet blir väsentligt sämre framkomlighet och väghållning.

För övrigt så är det ju också så att den haldex som exempelvis Volvo använder ju skulle gå att köra med en drivknut trasig men resultatet skulle bli att fyrhjulsdriften skulle haverera vilket kostar i storleksordningen 80 000 att reparera.

Så frågan är. Vill man ha en fyrhjulsdrift som funkar bättre i alla lägen under hela bilens livslängd men som gör att bilen inte kan köras med havererad drivknut eller vill hu hellre ha en bil som är sämre under hela livslängden och som går att köra med trasig drivknut om du är villig att skrota bilen när du kört hem den?

För att vara tydlig. Det finns ingen fyrhjulsdriven personbil som tål att köras med en trasig drivknut då detta skulle resultera i att man riskerar att bränna upp fyrhjulsdriften med mycket dyrbara reparationer som följd på dom bilar som går att köra med trasig drivknut.
Undantaget är bilar med manuellt inkopplad fyrhjulsdrift där automatiska system saknas.

Nu säger jag inte att det garanterat är drivknuten på TS bil men det är rätt troligt att det är en drivaxel eller knut som havererat. Det skulle kunna ge samtliga dom symptom om TS beskrivit.

Lite ironiskt att den otroligt braiga lådkonstruktionen som varar en livslängd, innehar en kort livslängd...

Oavsett så anser jag fortfarande att en fyrhjulsdrivning där man blir blir stående om ett hjul är i luften är lite, tja undermålig.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Oavsett så anser jag fortfarande att en fyrhjulsdrivning där man blir blir stående om ett hjul är i luften är lite, tja undermålig.

Inte något problem i praktiken, och skulle det hända är det väl bara att trycka lite på bromsen för att lura igång det hela. Om man inte har en bil som är mindre än 10 år gammal som löser det automatiskt med diverse ABS/ESP knep...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så. Vad har vi lärt oss?
Fyrhjulsdrift ska skötas med diffspärrar, på centum och axrldifferentialer.
Audi är fortfarande ett taffligt försök att bygga en "premiumbil" med Volkswagenkvalitet på delarna.

Bilar är dyrt och nya prylar hamnar på verkstad.

Se det positivt, du har världens chans att lära dig växellådsrenovering.:tummenupp

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Inte något problem i praktiken, och skulle det hända är det väl bara att trycka lite på bromsen för att lura igång det hela. Om man inte har en bil som är mindre än 10 år gammal som löser det automatiskt med diverse ABS/ESP knep...

Beror ju på, vill man ha något som funkar när allt flyter på, eller något som funkar när allt går åt h-e.:D

Men med asr via abs kan man väl ha traditionell centrumdiff.?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lite ironiskt att den otroligt braiga lådkonstruktionen som varar en livslängd, innehar en kort livslängd...

Visst är det en nackdel att man blir stående om ett hjul är i luften. Men det är ju fallet med den absoluta majoriteten av fyrhjulsdrivna personbilar. Liksom du blir stående om du har en tvåhjulsdriven bil och ena drivhjulet i luften.
Dom enda fyrhjulsdrivna bilar som inte blir stående om ett hjul är i luften är ju i stort sett dom som har inkopplingsbar fyrhjulsdrift med diffspärrar. Vilket i stort sett bara är jeepar och mer terrängbetonade SUV:ar.
Men då har man ju å andra sidan en fyrhjulsdrift som inte riktigt tål att vara inkopplad vid normal körning.

Så allt handlar om kompromisser.

Sen är det väl så om jag ska vara ärlig att det inte är säkert att man blir stående med en Audi även om man har ett hjul i luften.
Så vitt jag vet så har samtliga Audi Quattro från -95 och framåt ett system där fyrhjulsdriften samarbetar med ABS:en och känner om något hjul roterar trots att dom andra står stilla och då bromsar ner det. Vilket get att man får motstånd på det hjulet och då fördelas 4-5 gånger den bromsade kraften över till det hjulpar som har grepp. Men det kräver att man gasar tillräckligt mycket för att ABS enheten ska känna av att det är en större skillnad i rotationshastigheten.
Om man har en äldre bil utan detta så kan man istället trycka lite lätt på bromsen för att ge torsen-diffen lite motstånd att arbeta med.

Så det handlar egentligen om vilka kompromisser man gör för att få sin fyrhjulsdrift. För dom flesta bilar som säljs så är inte terrängegenskaper så högt prioriterade och därför väljer man oftast bort egenskaper som att den ska driva på även om ett hjul är helt i luften.

För övrigt så har ju majoriteten av alla SUV:ar som säljs en fyrhjulsdrift som inte tål terräng överhuvudtaget utan att rasa.

Med det sagt så visst är det en nackdel att man får kraftigt försämrad framkomlighet om ett hjul är i luften men jag har faktiskt aldrig upplevt att det varit något problem. Kanske beroende på att jag inte tagit ut min bil i skogen. Markfrigången skulle sätta stopp betydligt tidigare än fyrhjulsdriften i det fallet.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO