Beror ju på, vill man ha något som funkar när allt flyter på, eller något som funkar när allt går åt h-e.
Men med asr via abs kan man väl ha traditionell centrumdiff.?
Visst kan man köra ASR med vanlig centrumdiff. Men då får man en tröghet på samma sätt som haldex och många av dom andra existerande systemen vilket leder till en fördröjning innan kraften fördelats om. (Det måste ju först uppstå en skillnad som systemet kan mäta och reagera på). Den fördröjningen kan vara tillräckligt för att man inte ska ta sig upp som blev fallet när teknikens värld (tror jag det var) jämförde en Subaru med en Volvo XC 90 i en uppförsbacke. Volvon grävde ner sig medan Subarun tuffade upp utan tillstymmelse till slir.
Med exempelvis Torsen som audi använder så får man ingen fördröjning då den är momentfördelande och helt mekanisk. Det ger bättre framkomlighet i nästan samtliga situationer jämfört med dom system som används i dom flesta på den svenska marknaden förekommande fyrhjulsdrivna bilarna.
För att vara tydlig. Torsen är överlägsen haldex och dom flesta andra automatiska system för fyrhjulsdrivning som finns i personbilar i nästan alla körsituationer både stabilitetsmässigt och framkomlighetsmässigt.
Dock har den nackdelen att den kräver en längsmonterad motor och den påverkar bränsleförbrukningen mer än exempelvis haldex.
När du fastnar med en bil med torsen så har du för länge sedan fastnat med en bil med haldex eller liknande.