notrightrider
The white zone is for loading and unloading only
En massa dynga, och hojsortimentet är ju ett skämt, vem fan köper en roadbook 2016?
Ingen, eftersom 82-622 redan utgått ur sortimentet sedan länge tillbaka.
Tyvärr, tyvärr tyvärr - vi är många som håller på med roadbookkörningar i Sverige, och du kan inte på något vis jämföra en RB-körning med att navigera efter en rutt i GPS-en.
RB-körning är en utmaning där du hela tiden måste ta in och väga informationen i roadbooken, samt ställa den i relation till verkligheten du kör i. Vill man komma verkligt, verkligt vilse så skall man köra efter roadbook. Det är helt sinnesjukt hur fel man kan komma och ändå vara nöjd med hur det går, känna sig spot-on och nästan lite stolt eftersom man tydligen plötsligt ligger först och spårar på jungfrueliga vägar... Dom som missat ett par vägbyten i följd vet vad jag talar om.
Biltemas RB-hållare var ett exempel på en bra produkt i deras sortiment.
Jag måste säga att jag blev överraskad när den dök upp i butiken - det är verkligen en smal produkt, men redan på urspungspriset 199,- så var den extremt prisvärd, och fick många som tidigare dragit sig för att pröva på roadbookkörning pga tröskelkostanden att hysta på Biltemas och pröva på något nytt.
82-622 var en deadringer till en produkt som såldes med Acerbis-logga för ungefär tusen spänn.
Jag har aldrig sett någon "original" eftersom 1,000,- var på tok för mycket att lägga på en RB-hållare i plast. Då klev hellre de flesta upp på riktiga aluboxar för det dubbla, eller satt hemma och knåpade med gamla kakburkar, rundstänger och gummisnoddar.
För 199.- var den dock perfekt, och jag har själv lyckats linda in 8,3 meter roadbook i en Biltemahållare, med minst en zillion noter under en nonstop gruskörning på 180 mil i östra Finland.
Visserligen hade jag ytterligare en rulle i reserv, och var beredd att riva och rensa ut om det skulle börja trassla - men det funkade kalas hela dygnet. Eftersom det inte regnade...
Jag tror inte att det var frågan om en "kopia", utan snarare så att den fabriken i Kina som producerade åt Acerbis gladeligen fortsatte att låta maskinerna gå, men med Acerbisloggan bortlyft.
Mycket vanligt i Kina.
Omoraliskt? Ja!
Någon som bryr sig i Kina?
Biltema tog hem en FCL av en supersmal produkt, reade ut den för 99,- när man märkte att den låg för länge på hyllorna och terminerade artikelnumret.
Cut and move on, cut and move on.
Jag är väldigt kluven till Biltema och dess likar inom och utomlands.
Jag tassar på tå mellan hyllorna, klämmer och känner, tvekar och funderar.
Somligt är bra, somligt är skit - det vet jag, och det gäller att hela tiden ha det kritiska tänkandet igång.
Det som verkligen retar mig är när en produkt som tidigare var bra plötsligt är skit för att Biltema hittat en leverantör längre in i Kina som kan sälja en halv Yuan billigare. Det suger!