Biltema; fick fel storlek på ryggskyddet

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
1. Byt, det är för litet.
2. Hör med varuhuset om du inte kan skicka det till dom och få tillbaka ett i rätt storlek.
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Samma princip där med. Saker som kommer i olika storlekar kan hamna i fel låda men oddsen för att t.ex. Shoei gör den missen jämfört med Biltemas tillverkare är nog bra mycket lägre.
När du kan referera till fakta som kommer från en undersökning istället för spekulationer så kommer jag att tro dig.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
När du kan referera till fakta som kommer från en undersökning istället för spekulationer så kommer jag att tro dig.

Jaja, det görs nog många såna undersökningar... jag länkar till en när jag ser den... :D

Det jag menar är att, om man tar hjälmar som exempel är att alla Shoeis hjälmar är noggrant handgjorda i Japan med hårda kvalitetskontroller för att leva upp till den höga standard som dom uppenbarligen har.

Sen har vi Biltemas leverantör(er) av hjälmar, vart dom nu görs, antagligen av dåligt betalda arbetare med arbetspass som skulle få Svenskar att gå in i väggen efter en vecka. Någonstans i leden måste dom ju spara in pengarna för att ha så låga priser.

(jag fattar inte varför jag fortfarande försöker förklara mig...) :3freak
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
be dem skicka en returfraktsedel till dig med lapp för returköp

så kan du skicka in det och få pengarna tillbaka, och handla ett nytt "när du är i krokarna" nästa gång.

det är ju en solklar feleverans / felaktig artickel.
om du kollar med ARN eller konsumentverkat så är jag ganska säker på att du har rätt till ersättning för frakt eller körersättning. dock är det inte säkert att du kan få ersättning för körning, om dem hellre ser att du skickar in det.

för övrigt, skydd testar jag ALLTID det exemplaret jag köper i butiken, får jag inte det så köper jag på annat ställe.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jaja, det görs nog många såna undersökningar... jag länkar till en när jag ser den... :D

Det jag menar är att, om man tar hjälmar som exempel är att alla Shoeis hjälmar är noggrant handgjorda i Japan med hårda kvalitetskontroller för att leva upp till den höga standard som dom uppenbarligen har.
Vi pratar fortfarande om paketering - en avskild process som görs efter både tillverkning och kvalitetssäkring av produkten.

Sen har vi Biltemas leverantör(er) av hjälmar, vart dom nu görs, antagligen av dåligt betalda arbetare med arbetspass som skulle få Svenskar att gå in i väggen efter en vecka. Någonstans i leden måste dom ju spara in pengarna för att ha så låga priser.

(jag fattar inte varför jag fortfarande försöker förklara mig...) :3freak
Skulle det vara billigare att lägga en medium hjälm i en förpackning som det står large på? Knappast. Det ligger inget mervärde i att få en produkt som matchar specifikationerna på förpackningen. Det är en självklarhet oavsett prisbild. Felleveranser och reklamationer kostar otroligt mycket och kan sätta företaget i gungning, oavsett om produkten tillhör premium eller budgetsegmentet.

Dessutom är det massvis med "dyra" produkter som tillverkas i låglöneländer. Att hålla kostnaderna nere är de flesta intresserade av.


Men visst, köper man en ultralyxig eller specialproducerad produkt så ser nog företaget till att göra en extra koll att paketeringen gjordes korrekt, men det hör inte riktigt hit.
 
Last edited:

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
skulle tippa på att de inte är helt omöjliga om du ringer och pratar med dem, polaren köpte en cykel på Biltema, när han kom hem fanns inte framhjulet med i förpackningen, han ringde, de betalade resan åt honom och gav honom ett presentkort i butiken för "sveda och värk" står det L på påsen men M på skyddet har det blivit fel och du ska således få den produkt du betalat för, kostnadsfritt...

BYT!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur lång är du? Jag är 173 cm med lång kropp och korta ben och har Biltemas skydd, samma typ som du med 7 plattor i ryggen. Sitter bra numera. Problemet från början är att axelremmarna är monterade som på en ryggsäck så böjer man sig framåt så lättar ryggskyddet från ryggen upptill. När jag kollade på andra ryggskydd så satt undre fästet för axelremmarna mycket högre upp. Så de blir mera som två öglor runt armarna. Så jag skar av de undre originalfästena och sydde fast fästena högre upp.
"Dyrare ryggskydd" har dessutom ibland en rem mellan axelremmarna precis som på en del ryggsäckar. Vilket gör att skyddet böjer sig lättare när man böjer sig fram. Men jag har inte satt dit nån sådan rem. Ännu.
Numera med "högre" undre fästen sitter ryggskyddet mycket bra för mig. Så för det priset är inget att klaga på.
Tycker jag.
Det är bättre med ett för litet/kort skydd än med ett för långt/stort. För jag köpte 9 plattors skyddet. Max säkerhet Tänkte jag! Inte bra. Tog i hjälmen baktill och gjorde det svårt se långt fram. Och vill man testa ryggskyddet skarpt så är nog en av de bästa metoderna att inte ha blicken så långt fram som möjligt. Så jag plockade bort de 2 undre plattorna och skar också av stoppning under plattorna så nu slutar stoppningen några cm nedanför de 7 plattorna. "Det bidde ett 7 plattorsskydd".
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Sitter det inget band över magen på Biltemas ? bara axelremmar?
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Vi pratar fortfarande om paketering - en avskild process som görs efter både tillverkning och kvalitetssäkring av produkten.

Skulle det vara billigare att lägga en medium hjälm i en förpackning som det står large på? Knappast. Det ligger inget mervärde i att få en produkt som matchar specifikationerna på förpackningen. Det är en självklarhet oavsett prisbild. Felleveranser och reklamationer kostar otroligt mycket och kan sätta företaget i gungning, oavsett om produkten tillhör premium eller budgetsegmentet.

Dessutom är det massvis med "dyra" produkter som tillverkas i låglöneländer. Att hålla kostnaderna nere är de flesta intresserade av.


Men visst, köper man en ultralyxig eller specialproducerad produkt så ser nog företaget till att göra en extra koll att paketeringen gjordes korrekt, men det hör inte riktigt hit.

Men suck, dom lägger väl knappast en hjälm i fel låda med mening.
Det arbetstempo som dom oftast måste hålla för att få ut tillräckligt mycket produkter till låga priser leder ju oftast till fler missar i produktionsledet (och paketering om du nu så gärna vill skilja på dom ordagrant) än för dom som tar premiumpriser för premiumprodukter.

Det blir ju antagligen mer rätt än fel även hos dom i slutändan men kommer en kund tillbaka och har fått fel produkt så tar dom emot varan, märker om lådan och verkar ofta lägga tillbaka till försäljning. Det gäller ju inte bara paketering utan själva produkten i sig också.
Visst gör man ju samma sak för premiumprodukter men det händer nog väldigt sällan att något är feltillverkat eller felpaketerat där.

Javisst görs det premiumprodukter även i låglöneländer, särskilt elektronik, men dom ser ju oftast till att ställa högre krav på hela processen även då för att fortsätta hålla sig i premiumskiktet och leverera vad man som kund förväntar sig av dom.

Tror du inte att om man betalar för en Rolls Royce så får man precis vad man beställt och dom försöker gå lite extra långt för sina kunder jämfört med Dacia vars rekommendation är att endast tanka bensin i deras etanolbilar då det visat sig att många av deras bilar faktiskt pajar utav etanol?
 
Last edited:

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Yamaha r6 - 03
Men Åhlens tar väl ändå rätt bra betalt för det dom säljer också? Dom är i princip alltid dyrast på musik och film här i Stockholm iaf. samt kläderna är lite dyrare märken? Då kan man ju kosta på sig att kompensera kunderna också.

Jag jobbar på det Åhlens som är mest vinstdrivande i Sverige, kan tycka att vissa saker är dyra, men spel och musik håller en normal nivå mot andra butikers utbud. Huvudideen ligger inte att ha ett högt pris och tjäna pengar, utan det viktigaste är att kunden ska vara 100 % nöjd och alltid komma tillbaka och handla mer, man ska med andra ord som anställt vara som en butler till kunderna. :tummenupp
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Jo, typ 4 band runt magen och axelremmar

oki ...tänkte väl , annars sitter ju inte det fast som det ska , men 4 ? ... har ett brett på Wave skyddet jag har med kardborre,sitter skönt somfan fast det är "hårt,sköldpadda" ... åsså hjälper det till å dra in prippsmuskeln lite :tungan
 

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Lapplands Sydport
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Japp, håller helt med! Gick från sköldpaddeskal till denna http://www.scott-sports.com/global/...1016/back-protector-scott-soft-cr-black-l-xl/ , hur bra som helst och bekvämt!

Svårt att hitta det perfekta skyddet. D.v.s. skydd som sitter mycket bra och skyddar mycket bra. I valet mellan ditt skydd som du nämner och Biltemas som det handlar om i detta fall så hade jag antingen valt Biltemas eller något annat med högre skyddsklassning. Dyrare kan sitta bättre, men behöver inte alltid var lika med säkrare:gnissla. Så börja genast att använda Biltemas skydd igen:tungan
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Det kan ju faktiskt ha varit nån puckad kund som provat skydden och sen lagt tillbaka i fel förpackning?

Det har vi nog själva gjort åtminstone ett par gånger!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sitter det inget band över magen på Biltemas ? bara axelremmar?
Jådå, det sitter ett band över magen. Funkar alldeles utmärkt för mig. :tummenupp
Det var "ryggsäcksremmarnas placering" som jag "förbättrade" genom att flytta undre fästet 1 platta högre upp på mitt Biltema L2 ryggskydd.
Eventuellt skulle det bli ännu bättre med med undre fästet ytterligare 1 platta upp och ett band på bröstet som håller ihop ryggsäcksremmarna. Som på många ryggsäckar.

Jag lägger till ett foto hur ett Biltema med 7 plattor sitter på mig. 173 cm lång är jag. Och har lång kropp, korta ben för längden. ( Det var 9 plattor max säkerhet trodde jag. Men då tog det i hjälmens bakkant och hindrade mig att fästa blicken långt fram. Så jag plockade bort de 2 understa plattorna och kapade också onödig stoppning längst ner.)
 

Bifogat

  • BiltemaRyggSkydd-Jag173cm.jpg
    BiltemaRyggSkydd-Jag173cm.jpg
    27.9 KB · Visningar: 99
Last edited:

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Klassen på trådämnen har definitivt sjunkit under minimigränsen.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top