Vad tycker medlemmarna här inne om biltemas kemiprodukter. Typ kedjerengöring, kedjefett, bromsrengöring mm? Samt kan man använda deras bromsoljor och motoroljor?
Nyfiken på svar...
ok då kanske man ska prove biltema till hojen då. Tänkte höra om bromsvätskan och kopplingsvätskan. Det är väl samma vätska han använder? och om man ska fylla på bara kan man då blanda det som redan ligger i med det nya? Vet inte vilken som ligger i efterson jag precis köpt hojjen men den behövs inte bytas för det gjordes vid förra service, men måste fyllas på ytterst lite =)
Hur gör jag?
Nja, är inte samma olja till broms som till koppling.
Jag använder deras kedjespray, och den är klockrent Har då inte märkt nån skillnad mot dyrare grejer iaf. Den kostar ju 1/2-1/3 av vad märkeskladd kostar, så man har ju råd att hälla på ordentligt
Otur/okunskap/dåliga grejer..............
Vad tycker medlemmarna här inne om biltemas kemiprodukter. Typ kedjerengöring, kedjefett, bromsrengöring mm? Samt kan man använda deras bromsoljor och motoroljor?
Nyfiken på svar...
För att röra till det lite så skulle jag vilja påstå att alla moderna motoroljor är blandbara....
Inga problem att göra din egen delsyntet av att blanda mineral och hel...
Hur skulle det annars gå när man köpt en begagnad hoj/bil och man inte vet vad den innan har hällt i.... Brukar ju alltid bli en halvliter/liter kvar av gammal olja...
Nja, är inte samma olja till broms som till koppling. Generellt kan sägas att oljor är blandbara. Underförstått. En motorolja av mineraltyp är blandbar med annan mineralmärkesolja utan större risk, likaväl som en syntet motorolja är blandbar med annat märkes syntet motorolja. Samma sak gäller för broms samt koppling. De måste dock vara av samma typ. En mineralolja är oftast gulaktig i färgen medans en syntet kan vara röd-blå-grön. Dessa bör inte blandas....För att vara på den säkra sidan bör man kontakta den som gjort bytet o kolla vilken viskositet oljan har för att kunna hitta likvärdig. Kan även ta kylarvätska medan jag håller på. Nyare bilar, oftast VAG har en rödaktigt kylarvätska. Traditionell kylarvätska (som blandats med Glykol) är oftast blå-grön eller väldigt mörk. Den röda eller rosafärgade är egentligen ingen Glykol i verkligheten utan en "frostskyddsvätska" med speciella egenskaper mot frysning. Glykol samt denna "Frostskyddsvätska" får inte blandas under några omständigheter. Risken är vid blandning att man får en gele liknande massa som sväller och täpper till alla kanaler i motorblocket. Denna massa går inte att få bort utan blocket skrotas. Därför, blanda aldrig kylarvätskor utan kunskap om vilken typ det är. De olika kylarvätskorna, Glykol/Frostskydd är sins emellan blandbara med andra märken, men de måste vara av samma typ..
MC-...
I fallet frostskdd har du rätt, men fel. VAG´s glykol är inte vanlig etylenglykol, som alla andra har... (såklart!) Det propylenglykol.
Blå och grön glykol: Etylenglykol
Röd glykol: Propylenglykol
Dessa två är EJ blandbara.
köpte du tvättsvampar samtidigt då? köpte biltemas kedjespray förra året och det var den värsta skit jag sprayat kedjan med! flög ju av kors å tvärs, eller som det stod på burken: mkt god vidhäftningsförmåga, jo jag tackar jag, tog en halv dag att tvätta av skiten från hojen, nä satsar hellre ett par extra tior å köper real stuff från min lokala mc-handlare.
Okej, nu börjar jag bli fundersam. Jag bytte kylvätska på horneten förra helgen eftersom det är en av servicepunkterna i 3600-mils servicen.
Verkstadshandboken skriver: Ethylene glycol base solution blandas 50/50 med distilled water. Inga konstigheter. Följande inhandlades således på Biltema:
"Glykol, longlife G30 Nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfritt kylmedel, baserat på etylenglykol."
Anledning till funderingarna: Ur vattenpumpen pissade en blågrön vätska vid bytet. Den nya, förhoppningsvis etylenbaserade, glykolen var äppelröd. Har jag gjort bort mig?
Nej inte så länge det är etylenglykol.
Frågan är varför den var röd.
Det ska vara branschpraxis med olika färger för olika typer enligt det jag skrev tidigare.
Röd glykol är longlife propylenglykol och skall inte användas i andra applikationer än där det är föreskrivet av fabrikanten. Fördelen med propylenglykol är att det är miljövänligare och mindre giftigt samt håller längre, dock har det något sämre kylförmåga och gillar inte alla packningstyper.
Etylen och propylen glykol är inte blandningsbara utan har man råkat hälla röd glykol i en cykel avsedd för annat så är det viktigt att spola rent kylsystemet med rent vatten.
Röd=propylenglykol
Grön/Blå=etylenglykol (blandbaramed varandra)
Läser man vidare på Biltemas beskrivning så står det
även att den ej får blandas med konventionella
glykoler vilket vanlig grön/blå etylenglykol borde
tillhöra.
Varför det står att den är baserad på etylenglykol får
någon kemist svara på men jag skulle nog tömma/spola
ur systemet rätt omgående och hälla i rätt sort!
Tyckte inte den var värre än något annat klet jag har haft på. Men å andra sidan så sprayar jag på det så fort jag kommer hem, dvs varm kedja, å sen låter jag hojen stå till dan efter, då hinner den klibba fast ordentligt.köpte du tvättsvampar samtidigt då? köpte biltemas kedjespray förra året och det var den värsta skit jag sprayat kedjan med! flög ju av kors å tvärs, eller som det stod på burken: mkt god vidhäftningsförmåga, jo jag tackar jag, tog en halv dag att tvätta av skiten från hojen, nä satsar hellre ett par extra tior å köper real stuff från min lokala mc-handlare.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|