Biltema kemi

Jacuzzi

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
Z
Vad tycker medlemmarna här inne om biltemas kemiprodukter. Typ kedjerengöring, kedjefett, bromsrengöring mm? Samt kan man använda deras bromsoljor och motoroljor?
Nyfiken på svar...

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
Angående oljan.. efter att ha läst igenom olje-trådarna som ligger som stickies i det här forumet så vågar jag nog svara på den. Racingoljan är helt ok, och det är rätt många som kör på den utan att uppleva några problem. Oljan skall enligt vissa vara densamma som statoil säljer.. :tummenupp

MC-Rider

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
Kawasaki Z1000 Honda 400CM
Vad tycker medlemmarna här inne om biltemas kemiprodukter. Typ kedjerengöring, kedjefett, bromsrengöring mm? Samt kan man använda deras bromsoljor och motoroljor?
Nyfiken på svar...

Oki, såsom tidigare anställd inom Biltema med ansvar för kemi bl.a kan jag garantera att det mesta inom deras kemi samt oljor går att använda. Sen anses det inte vara riktigt "fint" att handla hos Biltema men många gör det. En del tappar över i andra dunkar, flaskor. Har aldrig varit med om motorhaveri där Biltemas olja varit boven. Har även deras oljor i mina bågar samt bil + växellåda. Du talar om kedjerengöring. Ett tips är att du aldrig använder någon form av "kedjerengöring" oavsett märke. Generellt sett så går "all kedjerengöring" illa åt de o-ringar som är i kedjan. Det absolut bästa för en kedja är att läggas i fotogen och ligga och "dra" ett tag. Sen borstas med en stålborste för och hängas uppför avrinning. Sen läggs den i växellåd-solja för att bli som ny förutsatt att kedjan inte är sliten redan vid början. Ok, är ett litet tidsödande sätt men gör gott åt kedjan. Om du provar denna ren-göring, glöm inte att låta kedjan rinna av efter oljebadet också... Ses på vägen kanske....
MC-R.....

Jacuzzi

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
Z
ok då kanske man ska prove biltema till hojen då. Tänkte höra om bromsvätskan och kopplingsvätskan. Det är väl samma vätska han använder? och om man ska fylla på bara kan man då blanda det som redan ligger i med det nya? Vet inte vilken som ligger i efterson jag precis köpt hojjen men den behövs inte bytas för det gjordes vid förra service, men måste fyllas på ytterst lite =)
Hur gör jag?

MC-Rider

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
Kawasaki Z1000 Honda 400CM
ok då kanske man ska prove biltema till hojen då. Tänkte höra om bromsvätskan och kopplingsvätskan. Det är väl samma vätska han använder? och om man ska fylla på bara kan man då blanda det som redan ligger i med det nya? Vet inte vilken som ligger i efterson jag precis köpt hojjen men den behövs inte bytas för det gjordes vid förra service, men måste fyllas på ytterst lite =)
Hur gör jag?

Nja, är inte samma olja till broms som till koppling. Generellt kan sägas att oljor är blandbara. Underförstått. En motorolja av mineraltyp är blandbar med annan mineralmärkesolja utan större risk, likaväl som en syntet motorolja är blandbar med annat märkes syntet motorolja. Samma sak gäller för broms samt koppling. De måste dock vara av samma typ. En mineralolja är oftast gulaktig i färgen medans en syntet kan vara röd-blå-grön. Dessa bör inte blandas....För att vara på den säkra sidan bör man kontakta den som gjort bytet o kolla vilken viskositet oljan har för att kunna hitta likvärdig. Kan även ta kylarvätska medan jag håller på. Nyare bilar, oftast VAG har en rödaktigt kylarvätska. Traditionell kylarvätska (som blandats med Glykol) är oftast blå-grön eller väldigt mörk. Den röda eller rosafärgade är egentligen ingen Glykol i verkligheten utan en "frostskyddsvätska" med speciella egenskaper mot frysning. Glykol samt denna "Frostskyddsvätska" får inte blandas under några omständigheter. Risken är vid blandning att man får en gele liknande massa som sväller och täpper till alla kanaler i motorblocket. Denna massa går inte att få bort utan blocket skrotas. Därför, blanda aldrig kylarvätskor utan kunskap om vilken typ det är. De olika kylarvätskorna, Glykol/Frostskydd är sins emellan blandbara med andra märken, men de måste vara av samma typ..
MC-...

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
För att röra till det lite så skulle jag vilja påstå att alla moderna motoroljor är blandbara....

Inga problem att göra din egen delsyntet av att blanda mineral och hel...

Hur skulle det annars gå när man köpt en begagnad hoj/bil och man inte vet vad den innan har hällt i.... Brukar ju alltid bli en halvliter/liter kvar av gammal olja...

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Detta låter mycket hardcore i mina ögon,egentligen vill man ju inte avfetta kedjan. Jag brukar lösa upp skiten med olja av ngt slag (mat, oliv eller mototolja) alternativt kedjespray o och torka av överflödet med en trasa - lika löser lika.

Hemligheten är att ge sig på kedjan ofta!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag använder deras kedjespray, och den är klockrent :tummenupp Har då inte märkt nån skillnad mot dyrare grejer iaf. Den kostar ju 1/2-1/3 av vad märkeskladd kostar, så man har ju råd att hälla på ordentligt :D

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nja, är inte samma olja till broms som till koppling.

Jag tror han menar hydrualkoppling och då är det vanligtvis samma vätsketyp i båda, kolla dock på locket vad som rekommenderas. Troligtvis DOT3 eller 4 och då häller man i DOT4 och INGET ANNAT.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag använder deras kedjespray, och den är klockrent :tummenupp Har då inte märkt nån skillnad mot dyrare grejer iaf. Den kostar ju 1/2-1/3 av vad märkeskladd kostar, så man har ju råd att hälla på ordentligt :D

köpte du tvättsvampar samtidigt då? köpte biltemas kedjespray förra året och det var den värsta skit jag sprayat kedjan med! flög ju av kors å tvärs, eller som det stod på burken: mkt god vidhäftningsförmåga, jo jag tackar jag, tog en halv dag att tvätta av skiten från hojen, nä satsar hellre ett par extra tior å köper real stuff från min lokala mc-handlare.

Dominator-Rocks

Guest
Har dratt i deras McRacing olja i min knarr = Min växellåda e´paj :D

Kört med deras kedjefett på sprayburk = Kedjejävulen ser fortfarande rostig ut :D fettet kröp dåligt...

Har kört med deras läderprylar tvål/rengöring mm = :tummenupp

Hmm någe me ? :va

Just de´ja Körde ju deras bromsvätska ! Luftade som en galning men fick ingen ordning på frambromsen! (Tror faan det är inbyggd luft i den vätskan) :D

:rolleyes: Otur/okunskap/dåliga grejer..............:va

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Nyfiken på svar...

Frågar du mig om hela sortimentet så vet jag inte riktigt, men kan svara hyfsat tryggt för motorsmörjmedlen, och de är HELT ok.
Sen de gånger jag ändå är inne s åköper jag givetvis lite andra grejer oxå, bl.a allt det du räknar upp.
MEn i fallet kedjekladd, så tror jag på en kombination av FLERA produkter.
Kedjevax, t.ex är så tjockt även då det rinner och nyligen sprejats på, så jag vill tycka att det inte tränger in ordentligt. (o och x-ringskedjir har ju bara smörjmedel i innersta "röret" och rullen den har ju öppna ändar, så övertron på dessa kedjor gör att många går torrt iaf.
Jag vill ha nåt som penetrerar ner under rullen. Därför olja ibland, vax ivland, biltemasmörja ibland, vitt litiumfett ibland osv.
En kedja jag har är ff fräsch efter 7 års gasande! Rekord?

För att röra till det lite så skulle jag vilja påstå att alla moderna motoroljor är blandbara....

Inga problem att göra din egen delsyntet av att blanda mineral och hel...

Hur skulle det annars gå när man köpt en begagnad hoj/bil och man inte vet vad den innan har hällt i.... Brukar ju alltid bli en halvliter/liter kvar av gammal olja...

HELT riktigt! :tummenupp

(här har vi en som läst sin läxa!) :jäs

Nja, är inte samma olja till broms som till koppling. Generellt kan sägas att oljor är blandbara. Underförstått. En motorolja av mineraltyp är blandbar med annan mineralmärkesolja utan större risk, likaväl som en syntet motorolja är blandbar med annat märkes syntet motorolja. Samma sak gäller för broms samt koppling. De måste dock vara av samma typ. En mineralolja är oftast gulaktig i färgen medans en syntet kan vara röd-blå-grön. Dessa bör inte blandas....För att vara på den säkra sidan bör man kontakta den som gjort bytet o kolla vilken viskositet oljan har för att kunna hitta likvärdig. Kan även ta kylarvätska medan jag håller på. Nyare bilar, oftast VAG har en rödaktigt kylarvätska. Traditionell kylarvätska (som blandats med Glykol) är oftast blå-grön eller väldigt mörk. Den röda eller rosafärgade är egentligen ingen Glykol i verkligheten utan en "frostskyddsvätska" med speciella egenskaper mot frysning. Glykol samt denna "Frostskyddsvätska" får inte blandas under några omständigheter. Risken är vid blandning att man får en gele liknande massa som sväller och täpper till alla kanaler i motorblocket. Denna massa går inte att få bort utan blocket skrotas. Därför, blanda aldrig kylarvätskor utan kunskap om vilken typ det är. De olika kylarvätskorna, Glykol/Frostskydd är sins emellan blandbara med andra märken, men de måste vara av samma typ..
MC-...

Fel! Och rödflagg på ditt inlägg!
Läs om, lär om skriv om!

1. Broms och hydraulkoppling använder samma vätska.
Bromsvätska.
Det är f.det första inte olja - utan just en vätska. Bestående av polyglykoler.

2. Läs Oztos inlägg: ALLA motorolor är blandbara. Pung-t.
(undantaget är ricinbaserad olja, men det kommer ni aldrig stöta på, och gör ni det så vet ni vad ni pysslar med, så problemet är icke existerande)

I fallet frostskdd har du rätt, men fel. VAG´s glykol är inte vanlig etylenglykol, som alla andra har... (såklart!) Det propylenglykol.

Blå och grön glykol: Etylenglykol
Röd glykol: Propylenglykol

Dessa två är EJ blandbara.

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
I fallet frostskdd har du rätt, men fel. VAG´s glykol är inte vanlig etylenglykol, som alla andra har... (såklart!) Det propylenglykol.

Blå och grön glykol: Etylenglykol
Röd glykol: Propylenglykol

Dessa två är EJ blandbara.

Okej, nu börjar jag bli fundersam. Jag bytte kylvätska på horneten förra helgen eftersom det är en av servicepunkterna i 3600-mils servicen.

Verkstadshandboken skriver: Ethylene glycol base solution blandas 50/50 med distilled water. Inga konstigheter. Följande inhandlades således på Biltema:
Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5C36-1783_l.jpg

"Glykol, longlife G30 Nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfritt kylmedel, baserat på etylenglykol."

Anledning till funderingarna: Ur vattenpumpen pissade en blågrön vätska vid bytet. Den nya, förhoppningsvis etylenbaserade, glykolen var äppelröd. Har jag gjort bort mig? :gnissla

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
KTM 450 EXC
köpte du tvättsvampar samtidigt då? köpte biltemas kedjespray förra året och det var den värsta skit jag sprayat kedjan med! flög ju av kors å tvärs, eller som det stod på burken: mkt god vidhäftningsförmåga, jo jag tackar jag, tog en halv dag att tvätta av skiten från hojen, nä satsar hellre ett par extra tior å köper real stuff från min lokala mc-handlare.

Måste bara få lägga in, köpte kedjevax hos en MC-handlare som skulle vara bra, mm, tog bort kedjan, gjorde rent, vaxade och öste på, hippelehu, visst visst, där var tiden man lagt ner på att vaxa och göra rent stötdämparen bak borta...SAMT alla slangar som går från förgasaren...Så att det skulle hjälpa med märkesgrejjer är bullshit!

Dr.Bike

Guest
Okej, nu börjar jag bli fundersam. Jag bytte kylvätska på horneten förra helgen eftersom det är en av servicepunkterna i 3600-mils servicen.

Verkstadshandboken skriver: Ethylene glycol base solution blandas 50/50 med distilled water. Inga konstigheter. Följande inhandlades således på Biltema:

"Glykol, longlife G30 Nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfritt kylmedel, baserat på etylenglykol."

Anledning till funderingarna: Ur vattenpumpen pissade en blågrön vätska vid bytet. Den nya, förhoppningsvis etylenbaserade, glykolen var äppelröd. Har jag gjort bort mig? :gnissla

Nej inte så länge det är etylenglykol.
Frågan är varför den var röd.
Det ska vara branschpraxis med olika färger för olika typer enligt det jag skrev tidigare.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nej inte så länge det är etylenglykol.
Frågan är varför den var röd.
Det ska vara branschpraxis med olika färger för olika typer enligt det jag skrev tidigare.

Röd glykol är longlife propylenglykol och skall inte användas i andra applikationer än där det är föreskrivet av fabrikanten. Fördelen med propylenglykol är att det är miljövänligare och mindre giftigt samt håller längre, dock har det något sämre kylförmåga och gillar inte alla packningstyper.

Etylen och propylen glykol är inte blandningsbara utan har man råkat hälla röd glykol i en cykel avsedd för annat så är det viktigt att spola rent kylsystemet med rent vatten.

Röd=propylenglykol
Grön/Blå=etylenglykol (blandbaramed varandra)

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Läser man vidare på Biltemas beskrivning så står det
även att den ej får blandas med konventionella
glykoler vilket vanlig grön/blå etylenglykol borde
tillhöra.
Varför det står att den är baserad på etylenglykol får
någon kemist svara på men jag skulle nog tömma/spola
ur systemet rätt omgående och hälla i rätt sort!

Dr.Bike

Guest
Röd glykol är longlife propylenglykol och skall inte användas i andra applikationer än där det är föreskrivet av fabrikanten. Fördelen med propylenglykol är att det är miljövänligare och mindre giftigt samt håller längre, dock har det något sämre kylförmåga och gillar inte alla packningstyper.

Etylen och propylen glykol är inte blandningsbara utan har man råkat hälla röd glykol i en cykel avsedd för annat så är det viktigt att spola rent kylsystemet med rent vatten.

Röd=propylenglykol
Grön/Blå=etylenglykol (blandbaramed varandra)

Just som jag sa tidigare. Men om du läser innehållsförteckningen på Biltemas röda så... :va

Läser man vidare på Biltemas beskrivning så står det
även att den ej får blandas med konventionella
glykoler vilket vanlig grön/blå etylenglykol borde
tillhöra.
Varför det står att den är baserad på etylenglykol får
någon kemist svara på men jag skulle nog tömma/spola
ur systemet rätt omgående och hälla i rätt sort!

Gjorde ju inte jag dårå, utan slutade läsa när jag såg ordet etylen...

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tyckte inte den var värre än något annat klet jag har haft på. Men å andra sidan så sprayar jag på det så fort jag kommer hem, dvs varm kedja, å sen låter jag hojen stå till dan efter, då hinner den klibba fast ordentligt.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0