Biltema lastoberoende relä

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Jag monterade precis in 4st LED blinkers i min SM. Satte två stycken motstånd från biltema bak så räckte det för att få rätt takt på alla fyra blinkers. Inget lödande med reläer osv. Kostnad 80kr och 5min arbete.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag monterade precis in 4st LED blinkers i min SM. Satte två stycken motstånd från biltema bak så räckte det för att få rätt takt på alla fyra blinkers. Inget lödande med reläer osv. Kostnad 80kr och 5min arbete.

Hur räknar man ut vilket motstånd man ska ha?
Provade med ett par motstånd som levererades till ett par LED blinkers men det funkade inte.
 

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
Det tredje stiftet på biltemas relä skall jordas

och se till kolla ritningen vilket stift du skall jorda, eller du steker säkringen eller ha säkring i reserv :gnissla
googla.. finns bilder om du inte har ritning( ingen rit medföljer biltemas tror jag) däremot med motstånden har du ritning. tänk på att det paralellkopplas. dvs du skarvar så du får två trådar i bägge endar på motståndet. ena sidan från hojen, andra sidan till blinkis..
finns nog massa bilder med om du googlar, hoppas du fattar vad jag menar. :tungan
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Biltemas 42-140 100W relä årsmodell 2016 till LED-blinkers !

Precis som i inlägg # 9 monterade jag ett 42-140 blinkrelä (våren 2010) för att köra LED-blinkers och det funkade problemfritt.
Så samma Biltema Artnr 42-140 borde ju funka utan problem(?) 2016 trots varningar i Biltemas text.
Eftersom jag lessnat på att byta blinkers lampor i Sprint RS och det är dags för LED-blinkers så inhandlades ett 42-140 och kopplades i brist på bättre till ett LED-baklyse som dra 0,2 A. Inget hände. Jag tog av höjet och konstaterade att transistorerna i 42-140 (årsmodell 2010) var ersatta med ett 8-pinnars chip. små SMD motstånd, det sedvanliga reläet och en kondensator på 4,7uF/50V.
Lite koll på internet ledde till
http://www.instructables.com/id/Automotive-electronic-flasher-rate-modification./?ALLSTEPS
som ledde till för chipet U643B
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/U/6/4/3/U643B.shtml
http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/atmel/doc4727.pdf

Resultat:
Reläet 42-140 har 3 stift 49 kopplas till + plus, 49a till blinkersomkopplaren och 31 till - minus.
1) För att få reläet att blinka så måste utgången 49a på Biltemareläet jordas direkt till - minus när blinkomkopplaren aktiverar blinkers. Med ett motstånd på högst 4000 Ohm. För LED släpper inte igenom nån ström nått alls. Innan spänningen överstiger tex 9 Volt med 3 seriekopplade LED. Därför behövs ett ”startmotstånd” parallellt med LED-blinkers. Men det behöver inte vara det vanliga effektmotståndet på några Ohm utan det kan vara på upp till 4000 Ohm. Det största motstånd jag provade utan problem var 3300Ohm. Men varför chansa, jag tog ett på 560 Ohm till starten. Det blev inte varmt. Men tar man 0,25W startmotstånd är kanske ett bättre val 1 kOhm.
Självklart kan man använda 2 st Biltema LED-blinkersmotstånd parllellkopplade med LED-blinkers för att garantera starten.
Men Biltema LED-blinkersmotstånd blir ju varma så det gäller placera dom rätt så inget skadas av värmen.
2) 42-140 chipet mäter strömförbrukningen genom att mäta spänningen över ett motstånd på 30mOhm (några cm bockad ”ståltråd”). Är strömmen för låg, under ca 3A eller är strömmen för hög (för hög spänning) så ökar blinkhastigheten 2,2 ggr som varning för slocknad lampa eller kortslutning i blinkerskablaget. Jag lyckades genom att ta bort ståltråden och ersätta den med ett motstånd på 0,6 Ohm få ett LED-bakljus som dra 0,2A att blinka normalt 90 blink/minut. För 0,2A x 0,6 Ohm=0,12 Volt som är större än de ca 0,09 Volt som behövs för normal funktion. MEN att hålla på att byta motstånd för rätt spänning när man byter nån blinkers, Nej tack. Och sätta in en 1A likriktar diod som ger ca 0,7Volt spänningsfall gick inte heller. Då varnade 42-140 genom snabba blink för kortis i blinkerskablaget.
3) De enklaste sätten få chipet ge rätt blinkfrekvens , ca 90 blink/minut när det driver LED-blinkers, trots chipet larmar för låg ström är att lugna ner larmblinket som är ca 2,2 ggr snabbare än normalblinket. Man kan öka på kondensatorn med extra kondenstator 5,6 uF, byta till en kondensator på 12 uF eller göra som i första länken byta ut SMD motståndet (här R2) mot ett ca 2,2 ggr större motstånd. Eftersom blinkfrekvensen är 90 blink/minut = 90/60=1,5 Hz och F Hz=1/(C Farad* R2 Ohm * 1,5) som blir original R2 = 1/(0,0000047*1,5*1,5)=94562 Ohm För att få larmblinket bli ca 90 blink/minut ska då motståndet vara Rnytt=2,2 x 94562 =208037 Ohm, dvs 220kOhm duger.

Löda loss SMD motståndet var lätt efter kollat på Youtube (remove SMD resistans). Renjord lödspets med lite lödtenn på sidan av spetsen för bättre värmeöverföring, korta duttar mot lödpunkterna, tryck sedan sidan på lödspetsen mot SMD motståndets sida och för SMD motståndet åt sidan.
För R2 Uppåt på fotot.
42-140-R2-ska-bort.jpg
Istället för att löda in ett nytt motstånd direkt valde jag löda in två sladdar
42-140-Nya-Sladdar.jpg
och löda in 220 kOhm motståndet till sladdarna.
42-140-R2-220kOhm-inside-Crimp-tube.jpg
Genom att böja hela kretskort mot reläsidan så fick sladdarna plats under ”höljet”.
Kontroll: Med ett startmotstånd på 560 Ohm parallellt med LED-bakljuset (560 Ohm för starten, startmotståndet måste vara < 4000 Ohm) så fick jag 88 eller 89 blink på en minut. Duger.
42-140-StartResistance-here-560Ohm.jpg
Om blinkerslampan på instrumentpanelen inte fungerar med LED-blinkers så kan det ofta lösas med att använda ett Biltema LED-motstånd parallellt med LED-blinkers, ett motstånd på varje sida.
Vill man tvinga 42-140 att blinka i rätt hastighet med motstånd på varje sida dvs säkert dra mer än 3 A vid 14V så blir rätt storlek 3,9Ohm (ger 3,5 A), ett 3,9Ohm på varje sida och effekten blir ca 50 Watt !
Nånstans kommer det bli varmt !
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tips. Till min Firebird tog jag ett varningsblinkersrelä från ett härke. Blinkar lite långsamt, men inom lagens reglemete, helt lastoberoende, kostade gratis från lokala skroten.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top