Biltema MC-olja, Racing 15W-40

Jörgen Karlsson og dere andre, vi har hatt mange sånne diskusjoner i Norge også. Mange er skjeptiske på Biltemas produkter, men jeg har nå kjørt ca. 100000km med Blackbirden min og mye av dette med Biltemas helsyntetiske mc-olje. Ingen ulyder i motor eller oljeforbruk og iridium-pluggene som dere sikkert vet. ikke tåler noe sotlag er helt rene når jeg skiftet dem etter 48000km. Bruker samme oljen også på Firebladen.

Man skall icke... äh. Läs oljetrådarna. :mattias

Skulle vara intressant å höra ifall någon kan bevisa att de fått problem
med hojen (eller nått annat motorfordon för den delen) som kan härledas till biltemas oljor och ifall det problemet bevisligen aldrig skulle uppstått med någon "finare" olja.
Fast det lär väl aldrig hända...

Efter att läst i alla oljetrådarna som dyker upp med jämna mellanrum så har iaf jag bestämt mig för att köra på Biltemas olja i fortsättningen. Innan har jag kört vidare på dyra oljor då folk som borde veta bättre än mig har sagt det.

Undrar nu om det finns nån som läser detta som faktiskt har fått ett motorras efter att kört med biltema en längre tid? Jag har sett jättemånga skriva "jag har kört med Biltema jättelänge utan nåt problem". Finns här ingen som varit med om motsatsen? Och som vågar avslöjja det här till på köpet. hehe.

Biltema 15W-40 funkar ju då, den täcks in av det angivna spannet.

/J

Nu känner jag mig bra dum igen :huvet men va betyder den första siffran (i praktiken)?
Fick biltemas nya katalog idag. Tänkt köra 15W-40 då jag haft de tidigare och de funka fint. Men nu ser jag att de kommer med en 10W-40 som ju står specad på min hoj. Dock kommer de inte innan maj :gnissla Värt o vänta med att byta eller va är igentligen skillnaden?

/Rookie :näsblod

Finns Biltemas racingolja även på 20 L dunk ? Annars köper man Q8 SBK Racing billigare ....

Nu känner jag mig bra dum igen :huvet men va betyder den första siffran (i praktiken)?
Fick biltemas nya katalog idag. Tänkt köra 15W-40 då jag haft de tidigare och de funka fint. Men nu ser jag att de kommer med en 10W-40 som ju står specad på min hoj. Dock kommer de inte innan maj :gnissla Värt o vänta med att byta eller va är igentligen skillnaden?

om det är 10 eller 15W har ingen praktisk betydelse för Dig om Du kör sommartid (10W oljan är lite tunnare när den är kall)

Den första siffran angre viskositeten när oljan är "kall", eller rättare sagt 40C grader varm. Den sista siffran, 40 i ditt fall, anger viskositeten när oljan är varm, eller 100C för att vara exakt. Så har man tex en hoj som frikopplar dåligt när den är kall, så att det smäller när man lägger i ettan, då är det tex bättre att välja en 10W-40 än en 15W-40. Men i övrigt så är det marginell skillnad, inget att bry sig om.

Man använder olika skalor, så tro inte att en 15W-40 är tunnare när den är kall än när den är varm.Mäter man viskositeten i SI-enheten mm2/s så är förstås alla oljor trögare när de är kalla än när de är varma.

Min banhoj har gått på biltemas olja, viseligen bytts den offta men de är en 600cc med 118 whp och den har nog gått värre än de föesta gat hojar går,

Ja kör du på Castrol gps kan du ju säga hejdå till din koppling! Likaså med Castrol Power 1 Racing, kopplingen är verkligen heeeelt död efteråt! :rofl

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick