blacktriple
Har två Aprilior!
Statoil levererar inte olja till Biltema, sedan 1 > 2 år tillbaka !
Jag har förstått det. Vem levererar nu då?
Statoil levererar inte olja till Biltema, sedan 1 > 2 år tillbaka !
Jag tackar för all information ni bistått med, det kommer bli BILTEMAoljan nu vid byte´av
bara oljan, sedan Hondaorginal + filterbyte till våren.
Biltema har gjort sina oljor politiskt korrekta.
Vilket innebär att de tagit bort det gamla välkända slitageskyddet
ZDDP.
Dvs det kan vara 0% ZDDP nuförtiden.
Seriöst, även om oljor är blandbara så är det bättre att hålla sig till en olja. Om du nu trots tips från folk här tror att Hondas egen olja är bra och prisvärd så kör på den hela tiden.
När du skriver om att byta olja både på höst och vår så vill jag även poängtera att det inte är bättre för motorn att byta olja betydligt oftare än vad servicemanualen förespråkar om du inte kör extremt på något sätt. Visst, du kanske har kört 500-600 mil sedan höstens oljebyte när våren kommer och i sådana fall bör du byta, men har du kört mindre så tillför det ingenting, bättre att vänta tills det verkligen är dags då ett olje och filterbyte ändå går väldigt snabbt att göra.
Min tanke annars var att hojen redan gått 7700mil & troligen är "lite" sliten.
Jag har förstått det. Vem levererar nu då?
hört att det är Lindsey Oil Refinery
Man kan alltid kompromissa om oljan man har i motorn men är du det minsta rädd om hojen så undvik Biltema mc olja och häll den i en eventuell bilmotor istället.Använd Motul eller Hondas egen olja.Bättre än så lär det inte bli.
Oljebyten hjälper inte om motorn redan är skadad, det är ju inte så att oljan renoverar motorn. Det viktigaste är väl att byta olja och filter när man köper den om man inte är säker på hur gammal gamla oljan är, efter det räcker dom rekommenderade intervallen (både körsträcka och tid) för att hålla motorn tillräckligt "ren på insidan" och välsmord.
Sen byter jag gärna oljan varje år på hösten så att den står under vintermånaderna med fräsch olja men det är nog mer för att det känns bra än att det egentligen spelar någon roll för hojen. Men det gör inte att jag byter fler gånger, bara att jag styr att årets oljebyte hamnar just då.
Har du analyserat mängdenZDDP i BT-oljan?
Fast i Biltemas mc olja går utmärkt att hälla i bilen. Den innehåller tillräckligt lite giftighet för att inte döda katalysatorn. U]Värre med bilolja till våtkopplingsmotor[/.
När jag 2009 köpte Suzukin årsmodell 2000 så var rekommendationen i Suzuki Manualen olja med API SF eller API SG. Detta är äldre oljespecar med gamla tiders dosering av ZDDP. Så jag kollade runt och hittade (då 2009) i Biltemas Säkerhetsdatablad att Biltema Turbodiesel 15W-40 hade gamla tiders dosering av ZDDP (1% - 2,5%). Så det var min standardolja under de 1800 mil jag körde sukkan. Men den drog ca 1,5dl/100mil. Så under två Norrlandsturer blev det oljeinköp. I en mack OKQ8 handlade jag 10W-40 API SG och ett annat år Biltema 10W-40 (bilolja). Inga problem. Eftersom jag har en vän som kört sin BMW R90S 44000mil (han köpte den i början av 1980-talet) och han kör på Biltema 5W-50 så beslöt jag hösten 2011 byta till Biltema 5W-50 i Suzukin. Inga problem, trots våtkoppling. Så då blev det 5W-50 också i Triumphen, inga problem.Så finns det fler som har erfarenheter från att testat bilmotoroljor i 4-takts mc-motorer?
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |