Biltema racingolja + oljefilter

AT-72

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
TL1000R & GSX-1400 & Gixxer1K
Någon som har erfarenhet av Biltemas racingolja + oljefilter? Eller rättare sagt, någon som haft problem med sin hoj pga Biltemas olja+filter? Tänkt att använda till min R6-05 samt GSX-1400.
Tacksam för hjälp!
Må gott när säsongen nu börjat ????

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Använt den mycket och tycker den funkat riktigt bra. Filter köper jag inte på biltema. Men min motor är ju av lite äldre modell.

Finns mycket att läsa om det ämnet. Googla. Jag har använt den oljan i 12 år nu och har aldrig haft problem. Finns inget som tyder på att den skyddar sämre än dyra märkesoljor som du får betala en massa mer för märket. Gå efter klassningen av oljan, är den rätt så bara tuta och kör.
kan tillägga att jag även haft Biltemas olja i alla mina skotrar och bilar också.
Obs betydligt viktigare att den byts enligt servicebokens intervall och/eller varje år.
Filtren har jag också provat utan problem. Vissa hävdar att de är sämre men tvivlar på det. Däremot så är de ju många som kör de så det vore konstigt att någon nångång inte får ett måndagsexemplar. Detta händer dock även märkesfiltren ibland.

Last edited:
Ännu en Biltema-olja tråd.
Tror jag läst om detta bara på detta forum minst 10ggr i olika trådar.
Som ovan skrev, inget fel på den...köp...kör..o var glad.

"tar fram poppcorn o läsk. Spännande med alla "tror" svar nu"

Ännu en Biltema-olja tråd.
Tror jag läst om detta bara på detta forum minst 10ggr i olika trådar.
Som ovan skrev, inget fel på den...köp...kör..o var glad.

"tar fram poppcorn o läsk. Spännande med alla "tror" svar nu"

Troendet om oljor har blivit ganska mycket mindre på det här forumet över åren tack vare gediget predikande om "Sålänge oljan uppfyller klassningen för din hoj är det bara att hälla i och vara glad." men visst är det alltid några.

Och för att svara på tråden, det går alldeles utmärkt att köra på biltemaoljan, men du kan få bättre olja till samma eller bättre pris om du köper 10-litersdunkar på tex svedol så det finns ingen egentlig anledning att köpa biltemaoljan, förutom att biltema finns överallt. :hihi

Jag har använt den oljan med slirande koppling som följd. Kommer inte använda den igen.

Skippa det viktiga, filtret och köp av nåt känt märke.

Förra eller förförra året var det nån R6:a som skar pga filtret(han öppnade den och.....)

Eftersom Biltema byter Oljeleverantör nästan lika snabbt som Bioplatset byter film i Salong 3. Så skulle din fråga om det gällt Salong 3 kunnat vara: Är det bra film i Salong 3, Någon som har erfarenhet? Själv kom jag underfund med detta vad det gäller Biltemas Racing 10W-40 när jag upptäckte hur snabbt koncentrationen av Zinkdialkylditiofosfat (ett antislitage medel som speciellt skyddar svårsmorda delar som kamnockar och kamsläpor) ändrades i Racing 10W-40. Just nu 1-5%. Det var inte länge sedan den var <1%, dvs kunde vara 0%.
Så numera köper jag SBK Racing 10W-50 på SWEDOL. Dom byter inte oljeleverantör lika ofta som Biltema.
Och oljefilter har jag alltid köpt hos ADDEMOTO.

Bifogat

Last edited:
Läs Motorrads test på mcoljor.........dyra oljor som Motul 300V etc. hamnade i botten. Castrol och Louis olja Procycle som är billig olja hamnade bland de bästa. Marknadsföring brukar vända sig till svaga sinnen.....:crash

Väntar med spänning på första som säger att den är skit:-), oj den kom medans jag skrev, haha. Helgen är räddad en ny klassisk Biltemaoljatråd är född. Tur att chips och läsk är inhandlat.
Nu frågade ts iof om någon haft problem med den oljan, inte vad den enskilde anser är bäst. Oljan funkar ju uppenbarligen på dina fordon, inte på min Mille. Så enkelt kan det vara.

Läs Motorrads test på mcoljor.........dyra oljor som Motul 300V etc. hamnade i botten. Castrol och Louis olja Procycle som är billig olja hamnade bland de bästa. Marknadsföring brukar vända sig till svaga sinnen.....:crash
Lois är väl Tyska Biltema:tungan
Castrol omhuldat av BMW så länge BMW hade spons från Castrol.

Lois är väl Tyska Biltema:tungan
Castrol omhuldat av BMW så länge BMW hade spons från Castrol.

Kan kvitta vem som säljer vad när labbtest ger rena fakta före och efter oljans brukande. Säker på att Motul inte har några som helst intressen alls i att marknadsföra etc.......:crash

Eftersom Biltema byter Oljeleverantör nästan lika snabbt som Bioplatset byter film i Salong 3. Så skulle din fråga om det gällt Salong 3 kunnat vara: Är det bra film i Salong 3, Någon som har erfarenhet? Själv kom jag underfund med detta vad det gäller Biltemas Racing 10W-40 när jag upptäckte hur snabbt koncentrationen av Zinkdialkylditiofosfat (ett antislitage medel som speciellt skyddar svårsmorda delar som kamnockar och kamsläpor) ändrades i Racing 10W-40. Just nu 1-5%. Det var inte länge sedan den var <1%, dvs kunde vara 0%.
Så numera köper jag SBK Racing 10W-50 på SWEDOL. Dom byter inte oljeleverantör lika ofta som Biltema.

Jag känner lite halvt om halvt en höjdare på f.d Statoil smörjmedel, numera Fuchs, de leverade länge till Biltema innan Preem/Nynäs tog över, så vet inte om de byter tillverkare vidare ofta. Det finns bara ca 4 st raff i världen som omvandlar till syntetolja vilket som, så det mesta har samma ursprung.....

Är addemotos filter bäst?

Hiflo filter är ju bra filter mig veterligen, själv kör jag ofta med Champions filter.

Kopplingen slirade på en Sevenfifty och det berodde inte på feljusterad vajer utan på Biltema oljan där detta försvann efter byte.Dessutom luktade den gammal grillad apa bara efter några hundra mil.Köper olja och high flow filter i mc affären och fick även ett tufft klistermärke till som nu är monterat.LOL. :crash

Last edited:
Hm för min 02a mille och 07a mille var det då inga problem. Säker på att det var racingoljan du använde?

Jupp. En ordentlig rengöring av lameller och skivor och reko olja i så funkade allt fint igen, och gör även nu tre år senare. Original lamellpaket i hojen. Men som sagt, jag är inte ute efter pekpinnar, detta är min erfarenhet och inget annat.

Efter klassning blir oljan en trivselfråga för mig. Mina hojjar låter bättre och känns smidigare i lådan med en bra Motulolja. Har ett aktuellt exempel fr igår då jag tillfälligt slog i Biltemaolja i loket xvz1200 och efter några mils körning ( fattigmans motortvätt ) bytte till Motul 7100 20/50. Skillnaden är inte liten.

Kopplingen slirade på en Sevenfifty och det berodde inte på feljusterad vajer utan på Biltema oljan där detta försvann efter byte.Dessutom luktade den gammal grillad apa bara efter några hundra mil.Köper olja och high flow filter i mc affären och fick även ett tufft klistermärke till som nu är monterat.LOL. :crash
Räcker med att bryta förseglingen på dunken för att fatta Kongs bärsärkagång på kErringön. spilloljedoft.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back