Biltema skruvutdragare ?

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Ngn som testat biltemas skruvutdragare & känner till dess kvalitet?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ragare/Skruvutdragarsats-25-delar-2000024141/

Superhärdat & alldeles för hårt & sprött & bara knäcks??? är vad jag är orolig för.
Det sista jag önskar är att få rester av utdragaren kvar i skruven, skulle bara försvåra en uroperation av skruven.

Annars finns samma sak på Mekonomen av märket Facom, ser ganska likt ut men är för mig helt okänt, är en tusing dyrare än Biltema, ngn som vet ngt om detta kit eller vet ngt om Facoms kvalitet rent generellt?

Vad jag skall göra är att plocka ut en avdragen M6 cylinder/pinnbult i grabbens Yamaha Slider,

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Facom är historiskt sett ett dunderkvalitetsmärke.

Fast vem vet i dagens läge när det gäller varumärken, egentligen... De säljs ju fram och tillbaka, så man vet ju knappt nåt längre.

Gamla anrika CEJ t.ex. är ju bara ett varumärke för en annan tillverkare numera. Bahco ägs av Snap-On och tillverkas i Portugal, o.s.v.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Jag skulle testa Biltemas utdragare i ditt fall även om jag själv hellre hade lagt dit en mutter (M7 el. M8) och svetsat genom hålet med MIG med ganska hög ström.

Om du märker att bulten sitter som tusan underlättar det om du värmer ordentligt utanför skruven med en liten gasolbrännare, typ sådan som används för att bränna socker på Pannacotta.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
M6 och dra ut verkar svårt. Du kan ju max borra 3,5-4mm och sen få borret centrerat.......
Enklast om brottet ligger "ytligt" är att lägga en mutter uppepå och sen migga fast den och pinnskruven, värmen gör att det släpper i gängorna oxå, men om pinnskruven har dragits i botten och sen lite till så har du ett större projekt. Wish you luck :hej

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Jag chansar nog på biltemas iaf, om man tittar på bilderna ser grejorna exakt lika ut, det är bara plastlådan som ser liiiite annorlunda möblerade ut.

Vettig svets är inget jag har tillgång till så det hoppar jag över.

Jag TROR & hoppas att stumpen inte sitter så hårt, de övriga pinnbultarna som jag tog bort för att förbättra arbetsutrymmet satt inte så jäkla hårt, drog med polygrip & utan att tokdra lossnade de med ett litet klick.

M6 svårt & pillrigt, ja visst men iaf värt ett försök, om det misslyckas lir det en pillrig utoperation med hjälp av en Dremel & efter det en Helicoil insatsgänga, det går men är lite tidsödande, har iaf lyckats med detta på en avgasbult tidigare, då iofs på en M8 där ett ridgid verktyg havererade i skruven vilket försvårade det hela, därav min fråga om verktygets kvalitet, vet hur extrajävligt det blir med härdat stål i skruven.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Det är inga problem att borra i en M6 skruv. Först ser man till att den är plan mitt på och sedan gör man ett körnslag mitt i och använder en ny skarp borr av bra kvalité.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det finns special helicoil kallat twincerts om du har oturen att få hålet onödigt stort för en M6-insert, fick en sån lösning på min kart förra milleniet

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Biltemasatsen fungerar bra för mig. Den har hjälpt mig stt få ur ett antal skruvar som dragits av. De runda delarna är styrhylsor till olika storrlekar så man borrar rakt i mitten sen slår man in pinnen och drar loss.

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
På så klena dimensioner brukar jag borra ett hål och slå in en Torxbit, mycket billigare.

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Är nog mycket bättre med keysert isf så får man "riktiga" gängor.
Helicoil är bannemig en billig nödlösning när man stött på keysert, fast dom är iof dyra som fan.

Jag chansar nog på biltemas iaf, om man tittar på bilderna ser grejorna exakt lika ut, det är bara plastlådan som ser liiiite annorlunda möblerade ut.

Vettig svets är inget jag har tillgång till så det hoppar jag över.

Jag TROR & hoppas att stumpen inte sitter så hårt, de övriga pinnbultarna som jag tog bort för att förbättra arbetsutrymmet satt inte så jäkla hårt, drog med polygrip & utan att tokdra lossnade de med ett litet klick.

M6 svårt & pillrigt, ja visst men iaf värt ett försök, om det misslyckas lir det en pillrig utoperation med hjälp av en Dremel & efter det en Helicoil insatsgänga, det går men är lite tidsödande, har iaf lyckats med detta på en avgasbult tidigare, då iofs på en M8 där ett ridgid verktyg havererade i skruven vilket försvårade det hela, därav min fråga om verktygets kvalitet, vet hur extrajävligt det blir med härdat stål i skruven.

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Facom är historiskt sett ett dunderkvalitetsmärke.

Fast vem vet i dagens läge när det gäller varumärken, egentligen... De säljs ju fram och tillbaka, så man vet ju knappt nåt längre.

Gamla anrika CEJ t.ex. är ju bara ett varumärke för en annan tillverkare numera. Bahco ägs av Snap-On och tillverkas i Portugal, o.s.v.

Köpte en verktygsvagn Facom med tillhörande mejslar, hylsor, nycklar u name it för ca 8 år sedan jag började mitt jobb. Har blivit mycket skruvande och det är SUPERkvalitet! Inte nämnvärt dyrare än bacho, tengtools eller annan skit. Rekommenderas starkt! :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...