biltema trampcykel?

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Jag och tjejen ska köpa varsin cykel tänkte vi. Funderar lite på en cykel från biltema. Vanlig singlespeed 28" för 999:-. Vi ska bara ha det någon enstaka gång till och från badplatsen ungefär. Duger biltemas cyklar då eller måste man köpa ny på "riktig" firma för 4 lax? :näsblod

Min vardagscykel som jag har för lite cykling till arbetet, in till krogen på sommaren och sådant har jag köpt från biltema.
Den kanske rostar lite mer än en dyrare cykel men om man har den i garage eller förråd så är det inte något problem. Det är dessutom mest ett estetiskt problem eftersom det är skruvskallar och liknande som rostar och inte de mekaniska delarna.
Min är en mountainbike med framfjädring och en massa växlar.
Min notering är att växlarna är shimanos billigaste men dom funkar.
Lager mm är billigaste sorten så den rullar inte alls lika lätt som en dyr cykel. Men det är inget problem om man bara slöcyklar till badplatsen.
Fjädringen fram är riktigt usel men med tanke på vad den kostade kan jag inte klaga.
Skivbromsen fram är oerhört slö för att vara skivbroms. Men den bromsar trots allt hyfsat.

Slutsatsen är att det är inte en lika bra cykel som många av dom lite dyrare men vill du bara ta dig fram och tillbaka till badplatsen så funkar den för det. Under förutsättning att man vet att man faktiskt får vad man betalar för.

Biltemas cycklar suger. Duger säkert bra om man bara cycklar på sommaren, ställer in den innomhus på natten, aldrig i reng eller blöta och inte på vintern.
X-et hade en sån för ett år sen. Efter första kontakten med vatten började skiten att rosta sönder........

Jag har en 21-växlad MTB från Biltema och tycker att den duger alldeles utmärkt, och inte bara till badstranden på sommaren. Lite rost har det väl dykt upp på nåt ställe där färgen är bortskavd, men det är knappast unikt för Biltemas cyklar. För 2200 spänn var det i alla fall rätt mycket cykel för pengarna. :)

Jag har en såsan Biltema cykel. Den känns ranglig etc. (man får väl vad man betalar för), men funkar perfekt som vardagscykel.

Asnöjd med min biltema cykel, men jag är inte så kräsen...den duger gott till att trampa ner till stranden med.

Nu har jag inhandlat en till mig och en till damen! =) Tänkte dock inte på att det hängde med lampor så nu sitter jag med dubbla uppsättningar. Någon som vill ha 2 fram och 2 baklampor? :tungan

Köpte en biltemacykel förrförra sommaren. Bästa 1400 kr jag spenderat. Otroligt lättcyklad och med navdynamo som lyste upp hela natten (eller åtmindstone räckte för att cykla hem i beckmörker, totalt aspackad).
Såklart var det nån som snodde den, då gick jag från att vara förbannat nöjd till bara förbannad.

Köpte en biltemacykel förrförra sommaren. Bästa 1400 kr jag spenderat. Otroligt lättcyklad och med navdynamo som lyste upp hela natten (eller åtmindstone räckte för att cykla hem i beckmörker, totalt aspackad).
Såklart var det nån som snodde den, då gick jag från att vara förbannat nöjd till bara förbannad.

Jag och tjejen ska ta våran premiärtur på fredag när hon kommer. Man märkte att det var biltemakvalitet på en del gängor till bl a sadeln och låsfästen. Plus att det låset som skulle passa på damcykeln egentligen inte passade. Men men. småsaker när cykeln bara kostade en vasa.

Har haft en Biltema single speed(en sån du tänkt köpa) i lite drygt ett år nu och det är inget som har gått sönder, har inte börjat rosta heller, används mer eller mindre dagligen på sommaren

Jag har haft min biltema (yoshimite) cykel i snart tre år och använt den dagligen vinter som sommar.

Betalade 1000 spänn för en helt komplett cykel med pakethållare o allt.

Det som var dåligt var däcken (höll ungefär ett år), sen var framlyset som följde med rent skräp.

Men förutom de sakerna så har jag inget att invända på, är du en spekulant på en dylik trampcykel så är det bara att slå till!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick