Biltemas 12v --> 230v konverter

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Vill ha el i garaget och fick tipset av en kompis om att biltema hade en konverter för bilar. Så jag drog täcket över huvudet och kollade upp den. Den ska egentligen kopplas in i ciggaret uttaget men det borde ju gå att bygga om så man kopplar den direkt till ett bilbatteri och sen har man 230 v.

Nån som vet hur bra den funkar?

Finns under bil-->tillbehör-->eltillbehör--->12v instalationsmedel--> längst ner på sidan

Sen undrar jag också vilken av dem man bör köpa. har tänkt driva borrmaskin, dremel, lampa. Altså ingen svets eller andra saker som drar massor av el

hade du tänkt ha en bil igång medan du borrar, dremlar eller lyser? eller ja vet koppla in en billaddare till 230 till batteriet :kocko

nix, tänkte köpa det kraftigaste 12v batteriet de har och sen ladda upp det mellan varven. kommer ju inte få ut så mycket tid av det men det är ju bättre än inget

Vi har en sån i sommar stugan och dom drar hemskt mycket 12v och ger inte mycket 230v....

Det finns inverters som klarar av att driva allt det du föreslår, men då bär du ha rätt rejäl batteribank, en maskin som drar 100w 230V drar 100W + förluster ur ditt bilbatteri.
Dom bästa inverters jag har sett har en verkningsgrad på ungefär 80-90% vid full belastning, och sämre vid alla mindre belastningar.
Sen drar dom en viss tomgångsström också.

Ett elaggregat som orkar med det du beskriver behöver inte kosta mycket, en kompis har ett lite större i sin mekbuss som även orkar dra en liten kompressor, upp till den storleken är det bensinaggregat som gäller, större än så kan du titta på diesel (dom blir rätt mycket dyrare)

Du kanske bara ska titta på laddbar dremel, laddbar borrmaskin och en 12v lysrörslampa?

Hur långt är det till garaget från närmaste civilisation? Kanske vore vist att investera i lite skarvsladd istället...

sismo skrev:
Hur långt är det till garaget från närmaste civilisation? Kanske vore vist att investera i lite skarvsladd istället...
garaget--> mitthus ca 100m över ca. 10 tomter. Dessutom så får vi egentligen inte ha saker därute så om jag går och frågar om jag får dra en skarvsladd så lär de bli lite misstänksamma

bor i radhus i en hyresrättsförening eller nått sånt med friliggande garage en bit bort

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick