Biltemas batterier?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Har hållt länge, biltema gel. Se till att batteriet har en bra laddning i affären så att det intestått länge på hyllan och laddat ur = mindre bra.

HUr vet jag hur välladdat det är då?


Fan nu börjar de komma in bra erfarenheter. Höjer mitt samvete lite gran. Återigen, tack för alla svar.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
HUr vet jag hur välladdat det är då?


Fan nu börjar de komma in bra erfarenheter. Höjer mitt samvete lite gran. Återigen, tack för alla svar.

Ta med dig en såndär voltmätare eller greppa en i butiken och gå o mät på batteriet du skall ha :tummenupp
Jag gjorde det och hitta ett antal på hyllan som var urladdade, frågade personalen och dem hjälpa mig hitta ett bra på 12 volt :)
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Ta med dig en såndär voltmätare eller greppa en i butiken och gå o mät på batteriet du skall ha :tummenupp
Jag gjorde det och hitta ett antal på hyllan som var urladdade, frågade personalen och dem hjälpa mig hitta ett bra på 12 volt :)

asså jag är ingen guru på el direkt. tappar batteriet volt när det laddas ur lr hur e de? är det helt enkelt att ta en sådan här www.biltema.se 15-143 och se till så den skiten lyser grönt?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Har haft biltema batteri på 2 cyklar, inga problem.

Men iofs har bägge haft kick start.

Om jag laddat ur det helt, typ glömt värmehandtagen på när jag stannat har det vid något tillfälle haft svårt att ta laddning igen. Men ett par dagar så har det varit tillbaka och fungerat som det ska.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det enda är att dom har ganska taskiga CCA egenskaper , alltså dom kan inte ge så mycket startström som behövs till fåcylindriga maskiner.

Men sommartid till fyrcylindriga lättstartade är det säkert inget problem.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det enda är att dom har ganska taskiga CCA egenskaper , alltså dom kan inte ge så mycket startström som behövs till fåcylindriga maskiner.

Men sommartid till fyrcylindriga lättstartade är det säkert inget problem.

Har dem? Var finns dessa uppgifter?

På min storstånka KTM 695cc med massor av komp fungerar dem utmärkt och startmotorn går absolut inte långsammare än med orginalbatteriet som var ett warta.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
mitt sitter nästan helt rakt så det är nemas problemas.



JAg va ute å kolla nu å de stog "3 Ah 10 A(en)" på batteriet.
Vad innebär detta? tänker framförallt på 10 A(en)

Edit: kollade nu på om man skulle köpa Gel lr SMF. SMFbatterierna finns bara med 2,5 rest 4 Ah och jag skall ha 3. spelar detta någon roll och vilket skall jag köra på? Är det värt att lägga 50 spänn till för ett Gel? hehe tror jag kan svaret på den frågan när jag tänker efter:D
Ah = Amperetimmar, det talar om hur stor kapacitet batteriet har.
Ett batteri på 4Ah ska klara av att ge 1 ampere i fyra timmar tex.

Så köp ett batteri med så många Ah som möjligt så räcker batteriet längre och klarar av att ge högre spänning vid starttillfället.
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Om ditt originalbatteri har en kapacitet på 3 Ah och det räcker för att starta maskinen utan att det kroknar, så har du mer än tillräckligt. Isf kan du förmodligen utan problem använda ett batteri på 2.5 Ah om den där sista 50-lappen känns svår att skiljas ifrån.

Jag har inte testat Biltemas batterier i hoj, men väl i UPS:ar, och där har de funkat oklanderligt till en fjärdedel av priset hos originalgrejorna.

mitt sitter nästan helt rakt så det är nemas problemas.



JAg va ute å kolla nu å de stog "3 Ah 10 A(en)" på batteriet.
Vad innebär detta? tänker framförallt på 10 A(en)

Edit: kollade nu på om man skulle köpa Gel lr SMF. SMFbatterierna finns bara med 2,5 rest 4 Ah och jag skall ha 3. spelar detta någon roll och vilket skall jag köra på? Är det värt att lägga 50 spänn till för ett Gel? hehe tror jag kan svaret på den frågan när jag tänker efter:D
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Ett allmänt påpekande:

Batteriets kapacitet (Ah) säger ingenting om hur pass bra batteriet är på att avge en hög ström. Startmotorn kräver särskilt stor ström när det är kallt (minusgrader medför bl.a. trögare olja och extra svårt att dra runt startmotorn). Nu är det inte så vanligt kanske att man kör hoj när det är minusgrader men CCA-värdet säger ändå en del om startegenskaper hos ett batteri.
Ett batteri med 4Ah kan alltså ha mycket bättre startegenskaper än ett batteri på 6Ah beroende på konstruktionen av batteriet. Exempelvis är det därför man inte kan använda ett s.k. "fritidsbatteri" i bilen. Fritidsbatteriet är inte konstruerat för att kunna av ge en mycket hög ström under en kort tid som ett normalt bilbatteri är och som startmotorn kräver.
CCA-värdet (testas vid -18gradC) kan man få av batteritillverkaren om det inte är angivet på batteriet eller förpackningen.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Ett allmänt påpekande:

Batteriets kapacitet (Ah) säger ingenting om hur pass bra batteriet är på att avge en hög ström. Startmotorn kräver särskilt stor ström när det är kallt (minusgrader medför bl.a. trögare olja och extra svårt att dra runt startmotorn). Nu är det inte så vanligt kanske att man kör hoj när det är minusgrader men CCA-värdet säger ändå en del om startegenskaper hos ett batteri.
Ett batteri med 4Ah kan alltså ha mycket bättre startegenskaper än ett batteri på 6Ah beroende på konstruktionen av batteriet. Exempelvis är det därför man inte kan använda ett s.k. "fritidsbatteri" i bilen. Fritidsbatteriet är inte konstruerat för att kunna av ge en mycket hög ström under en kort tid som ett normalt bilbatteri är och som startmotorn kräver.
CCA-värdet (testas vid -18gradC) kan man få av batteritillverkaren om det inte är angivet på batteriet eller förpackningen.

Det är sant, men jag brukar inte starta min hoj när det är -18. Dessutom är även hur hög spänning batteriet håller i startögonblicket intressant. Eftersom det största problemet med en hoj brukar vara att tändspolarna inte får tillräckligt hög spänning för att klara av att ge tillräcklig gnista.

exempel: Har man 1volt lägre spänning in i tändspolen så tappar man kanske 1000volt eller ännu mer ut ur tändspolen, dvs till tändstiftet. Därför vill många hojar inte starta om dom inte har helt fulladdat batteri såhär på vårkanten.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
http://www.testfakta.se/_template_view_article.php?id=209

Biltemas batteri näst sist i testet...

Iofs inte mc batterier men det säger väl en del...

Vad märkligt att biltema inte blev bäst i test när deras batteri kostar 1/4 av testvinnaren......

Om man jämför det med batterierna som är i ungefär samma prisklass så är biltema batteriet bland de bättre och det är precis lika bra som de bästa vid normala temperaturer.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
http://www.testfakta.se/_template_view_article.php?id=209
Biltemas batteri näst sist i testet...
Iofs inte mc batterier men det säger väl en del...
allt från 500:- till nära 2000:- för liknande typer...

Sen räcker det med EN djupurladdning (Up<6V) så är allt förlorat...
Ett Fiamm, "sämst i test", hade jag i husbilen i sex år. Ingen underhållsladdning under vintern. På med laddaren på våren, sen bara att starta...

Fråga: Vem beställde testet?

I morronTV var det en diskussion om en rapport om genmanipulerad majs. Som forskaren så rätt påpekade:
På SAMMA grundmaterial hade man fått tre olika svar.
Varje beställare hade fått det för honom mest önskade resultatet...:rolleyes:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
allt från 500:- till nära 2000:- för liknande typer...

Sen räcker det med EN djupurladdning (Up<6V) så är allt förlorat...
Ett Fiamm, "sämst i test", hade jag i husbilen i sex år. Ingen underhållsladdning under vintern. På med laddaren på våren, sen bara att starta...

Fråga: Vem beställde testet?

I morronTV var det en diskussion om en rapport om genmanipulerad majs. Som forskaren så rätt påpekade:
På SAMMA grundmaterial hade man fått tre olika svar.
Varje beställare hade fått det för honom mest önskade resultatet...:rolleyes:

Dessvärre har Fiamm bytt underlevrantör så de batterier som var bra för några år sedan när de såldes på Micro är tyvärr skräp idag.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Dessutom är även hur hög spänning batteriet håller i startögonblicket intressant. Eftersom det största problemet med en hoj brukar vara att tändspolarna inte får tillräckligt hög spänning för att klara av att ge tillräcklig gnista.
Visst är det så och av två batterier av samma typ men med olika kapacitet (Ah) så har det större batteriet bättre förutsättingar att hålla uppe batterispänningen efter en viss urladdning, det är dock inte säkert att det klara av att avge den ström som behövs för att dra runt startmotorn för det och det var det jag ville påpeka.
Vid CCA-provet så finns även krav på att spänningen inte får sjunka under en viss nivå efter en viss tid just av anledningen du nämner.

Man bör köpa ändamålsenliga batterier (blyackumulatorer) och oftast är det inga problem för just motorcyklar men om man upptäcker att hojen börjar vara svårstartad och batteriet är relativt nytt kan anledningen vara att CCA-värdet ligger på gränsen eller egentligen inte räcker till för att dra igång den. Så man kan inte stirra sig blind på Ah och alltid tro att ju högre värde på Ah desto mer lättstartad är hojen för så är det inte.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Mitt gamla dyra yasa ytx la av så jag tog bort det och körde med reservkraften som bågen här utrustad med en knapptryckning bort.

Två slutna blyaccar på 2,7Ah stycket.

Körde till biltema och köpte ett gelacc o tog hem ladda upp o montera...
Motorn snurra långsammare än med dom pyttesmå backupp accarna på sammanlagt knappt 6 Ah...jaja bara att köra tebax...tog sedan ett smd batteri och slängde i...samma skit startmnotorn lätt trött...

Körde me mina pyttesmåreservaccar till batterilagret och köpte ett norströms kapslat för 800 spänn och startmotorn var pigg igen.

Jag kollade batteriernas status i butiken så dom inte stått oladdade - dom låg runt 12,4 båda på hyllan.

Jag kör visserligen året runt och vill kunna starta i minus 20 men jag upplevde biltema batterierna som värdelösa redan vid nollgradigt.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top