Biltemas billacker...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
på sprayburk. Fy fan sån skit det är :mad:

Jag försökte ta bort lite limrester från kraschkåporna med T-röd. Resultatet blev att den mörkblå lacken blev alldeles vit, utom på de ställen där det fanns limrester. De låg kvar som ett skyddande lager över klarlacken...

Det betyder att ett problem blev två - och det är här du (pekar med hela handen på DIG) kommer in. Några förslag på hur jag får bort limresterna? Det vita är förmodligen klarlacken som gått åt fanders. Hur löser man det? Räcker det att spraya på ny klarlack eller är det bara att slipa ner och lacka om?

Lacken ifråga är Biltemas "billack".
 
Biltemas enkomponents fullack tåler inte lösningsmedel nåt vidare (fråga gsx1100rrrrrr vars bajaräser var fulackad) så det är bara att slipa ner tills det vita inte syns och lägga på ny klarlack.....
 
Boris JR skrev:
2195344 Biltemas enkomponents fullack tåler inte lösningsmedel nåt vidare (fråga gsx1100rrrrrr vars bajaräser var fulackad) så det är bara att slipa ner tills det vita inte syns och lägga på ny klarlack.....
Jahapp, som jag misstänkte då... Suck! Har man för höga förväntningar om man anser att något som säljs som bättringslack för bilar skall tåla T-röd?

Hur fasen tvättar man hojen? Törs man använda något annat avfettningsmedel :confused:

Edit: kan man lägga en riktig klarlack över biltemas? Alltså, hur löser man problemet på ett mer långsiktigt hållbart sätt?
 
Last edited:
Bingo skrev:
2195349 Jahapp, som jag misstänkte då... Suck! Har man för höga förväntningar om man anser att något som säljs som bättringslack för bilar skall tåla T-röd?

Hur fasen tvättar man hojen? Törs man använda något annat avfettningsmedel :confused:

Edit: kan man lägga en riktig klarlack över biltemas? Alltså, hur löser man problemet på ett mer långsiktigt hållbart sätt?

Det finns en anledning till att biltemas lack kostar en spottstyver jämfört med riktig fast visst det vore inte för mycket begärt att den skulle vara lite kemikalietålig. Den skall dock tåla vanlig avfettning så länge det inte är alkoholbasserat.

Ja du kan lägga riktig kemikalieresistent klarlack över för ett mer hållbart resultat.
 
Monobike skrev:
2195364 Biltemas klarlack blir gul efter en stund i solen... :tummenupp
Ok, tack för det :(

Boris JR skrev:
Ja du kan lägga riktig kemikalieresistent klarlack över för ett mer hållbart resultat.
Ok, tack för det :)

Btw, när jag ändå är i farten. Jag plastade lite och började med att hälla upp polyestern och härdaren i en sån där vanlig, vit engångsmugg. Efter en kort stund började muggen läcka för att efter några minuter vara i det närmaste helt upplöst. Påverkar det "glasfiberjobbets" hållfasthet :va

Och nä, jag är inte rutinerad plast och lackfixare. Ifall ni undrade :brinnerup
 
Last edited:
Bingo skrev:
2195602 Ok, tack för det :(

Ok, tack för det :)

Btw, när jag ändå är i farten. Jag plastade lite och började med att hälla upp polyestern och härdaren i en sån där vanlig, vit engångsmugg. Efter en kort stund började muggen läcka för att efter några minuter vara i det närmaste helt upplöst. Påverkar det "glasfiberjobbets" hållfasthet :va

Och nä, jag är inte rutinerad plast och lackfixare. Ifall ni undrade :brinnerup

Hmm, förstår inte riktigt hur du menar. Lyckades du ta rätt på plasten som rann ut eller ?

Det som hände var att plasten i muggen inte tålde den kemiska reaktion som sker mellan härdaren och polyestern när dessa blandas.
Använd ett metallkärl eller liknande nästa gång :tummenupp

Som svar på din fråga; nej det påverkar inte plastens hållfasthet om du nu lyckades rädda det som rann ut.
 
Jonathan skrev:
2196121 Hmm, förstår inte riktigt hur du menar. Lyckades du ta rätt på plasten som rann ut eller ?

Använd ett metallkärl eller liknande nästa gång :tummenupp
Jo, jag tog vara på plasten, men tänkte att plastmuggens material har förorenat polystern eller nåt. Plastmuggen löstes helt enkelt upp och försvann i polyestern.

Will do :)
 
Bingo skrev:
2195327 Det betyder att ett problem blev två - och det är här du (pekar med hela handen på DIG) kommer in. Några förslag på hur jag får bort limresterna? Det vita är förmodligen klarlacken som gått åt fanders. Hur löser man det?Lacken ifråga är Biltemas "billack".
Limrester brukar gå att få bort med cigarettändarbensin.
men har en dålig lack under vet jag inte hur det går med den.
//L
 
Jag har slutat slipa Biltemalack, det är ett sånt otacksamt jobb. Det kräver mycket arbete det blir dammigt som satan och lacken sätter igen sandpappret på nolltid. Nu för tiden använder jag enbart Svinto och T-röd för att ta bort enkomponents Biltema fullack. Det bara rinner av. Alternativet är att använda våtslip men om man redan har en fin yta under så tycker jag det är onödigt att förstöra den också blir onödigt kladdigt. Leta upp den billigaste T-röd du kan hitta, åtgången beror givetvis på hur mycket färg du ska ta bort. Köp ett par hyffsade diskhandskar, gärna några som inte är kondomtunna eftersom dels vill man att de ska skydda mot Svinto som sticker fint i fingrarna och dels ska de värma lite eftersom det blir kallt om händerna med all T-röd efter ett tag. Häll i en halvliter T-röd i en hink, dränk en bit Svinto i det och börja gnugga på kåporna. Upprepa.
 
Teddy skrev:
...åtgången beror givetvis på hur mycket färg du ska ta bort.
Det är bara den "skadade" klarlacken jag vill bli av med. Min tanke är att spruta riktig klarlack över hela klabbet för att få lacken att sitta kvar och tåla tvätt, avfettning osv. Märker man när man börjat slipa på färgerna under klarlacken?
 
Hmm.. Här får man sig en tankeställare. Hade tänkt bättre på lite rostfläckar på bilen med biltemas bättringsfärg. Ska man lägga på klarlack också eller klarar man sig med enbartbättrningsfärgen? Vad ska man köpa färg någon annanstans som håller lite bättre? På sprayflaska. Bilfan är vit. (men spackel kan man köpa på biltema?) Hur är det med primer? Biltema vs annan?
 
Bingo skrev:
2197366 Det är bara den "skadade" klarlacken jag vill bli av med. Min tanke är att spruta riktig klarlack över hela klabbet för att få lacken att sitta kvar och tåla tvätt, avfettning osv. Märker man när man börjat slipa på färgerna under klarlacken?
Jag har inte själv provat att lägga "riktig" lack ovanpå fullack men jag har fått det berättat för mig att det inte går bra då fullacken reser sig/bubblar/löses upp eller vad det nu heter på proffslackarspråk. Jag kan inte påstå att jag märkte något speciellt när man gick igenom lagret av klarlack ner på färgen. De flesta hemmapulande fullackare lägger vanligtvis så tunnt med färg att det räcker med ett par hårda drag med sandpappret för att man ska vara nere på Gelcoaten.
 
Teddy skrev:
2197527 Jag har inte själv provat att lägga "riktig" lack ovanpå fullack men jag har fått det berättat för mig att det inte går bra då fullacken reser sig/bubblar/löses upp eller vad det nu heter på proffslackarspråk. Jag kan inte påstå att jag märkte något speciellt när man gick igenom lagret av klarlack ner på färgen. De flesta hemmapulande fullackare lägger vanligtvis så tunnt med färg att det räcker med ett par hårda drag med sandpappret för att man ska vara nere på Gelcoaten.

Biltemas lacker är skit som du själv skriver.

Målade en motorkåpa till båt, det kvittar hur man kombinerar med olika klarlacker eller hur man gör. Har det något med biltema att göra så blir det skit :mad:

Lacken krackelerar tror jag det heter då den reser sig.

Byggde ett skop på motorkåpan i glasfiber och skulle spackla upp denna med biltemas produkter och sedan lacka och klarlacka. Höll max 3 veckor innan allt blev skit. jo tyckte det blev så bra med klarlacken på skopet första dagen så jag la på klarlack på hela kåpan och den blev sådär härligt gul :3freak

skilnad mellan biltema skitlack och riktiga lacker:)

Använder bara hagmans burkar numera :tuttar
 

Bifogat

  • DSCN0633.JPG
    DSCN0633.JPG
    23.3 KB · Visningar: 675
  • DSCN0673.JPG
    DSCN0673.JPG
    90.6 KB · Visningar: 303
Last edited:
Biltemas lacker är skitbra om underarbetet är noga. Annars bara skit! :pannkyss

Har inte hittat någon lack som är perfekt. Motip från mekonomen är ganska sjysst. Enda negativa är att lacken får en lätt apelsinyta som man ömöjligt kan undvika... :näsblod
 
majtii skrev:
2197758 Vänligen håll er till hojrelaterade disskutioner.
Bilar, båtar etc är bannlyst.

/Mod.
Öh, jag tycker att alla inläggen är on topic. Det handlar ju om bilfärg på glasfiberkåpor. Om de sedan sitter på kraschkåpor eller kåpor till en båtmotor är väl fullständigt egalt - lika stort informationsvärde oavsett var färgen applicerats. Ett bra svar på Fredaborres fråga om bilen är ju lika giltigt för en MC.

crossniklas skrev:
2197837 Biltemas lacker är skitbra om underarbetet är noga. Annars bara skit! :pannkyss
Njae, förarbetet kan väl inte ha att göra med att klarlacken blir gul av solljus eller att den inte tål T-röd... :va
 
Att blanda 1-komponent och 2-k färger brukar nästan aldrig lyckas. Välsorterade färgbutiker som säljer billack(2k), brukar ha ett system där riktig 2k färg blandas i en sprayburk. Hållbarheten på burken är om jag inte minns fel ca 1 månad, lite dyrare än lös färg men saknar man kompressor och utrustning kan det vara ett alternativ. Man får i alla fall en riktig lack som tål både thinner o annat otrevligt utom bromsvätska :)
 
Hedgehog skrev:
2197945 Att blanda 1-komponent och 2-k färger brukar nästan aldrig lyckas. Välsorterade färgbutiker som säljer billack(2k), brukar ha ett system där riktig 2k färg blandas i en sprayburk. Hållbarheten på burken är om jag inte minns fel ca 1 månad, lite dyrare än lös färg men saknar man kompressor och utrustning kan det vara ett alternativ. Man får i alla fall en riktig lack som tål både thinner o annat otrevligt utom bromsvätska :)
Säger bara läs ovanstående! "Så är det"!
Jag stod och spacklade och riktade en bussfront för några år sedan.
Sedan skulle jag lägga en grundfärg. ALLT lyfte sig!!! ALLT! :huvet
Lacken kröp in under spacklingarna så de lossnade! Allt berodde på att ursprungliga röda lacken (SL:s) inte var kompatibel med min grundlack utan blev upplöst.
Samma gäller för sprayfärg, man måste prova och se, kan vara konstiga lösningsmedel i dem, oftast INTE kompatibla med 2K-färg...

(Dagens rapport om klanterier är härmed avslutad.)
 
Hedgehog skrev:
...lite dyrare än lös färg men saknar man kompressor och utrustning kan det vara ett alternativ. Man får i alla fall en riktig lack som tål både thinner o annat otrevligt utom bromsvätska :)
Biltemas lack är INTE billig. Varje burk kostar inte många kronor men de innehåller väldigt lite. Jag höll inte perfekt räkning på hur många burkar jag förbrukade, men det rör sig om ca 25 st. För ett kåpset... :näsblod
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top