Biltemas bromsvätska

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Har någon provat denna? Är den något att ha tro? =)
Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5C36-1795_l.jpg

Tror du verkligen att någon på allvar har haft problem med bromsvätskan från Biltema?

Finns fö en biltematråd. Eller tre.

Jag har kört med den i ca tre år. Till bilen, gathoj och till rejshojen. Dot4 e väl dot4 oavsett om det står biltema på flaskan. Har funkat fint för mig. Kommer fortsättningsvis inte betala dubbelt så mycket för liknande vätska.

De tar upp vatten via kondensbildning, och vatten kokar bra mycket tidigare än bromsvätskan - bra otäckt när man pressar och trycket i handtaget försvinner (vattenånga går rätt bra att komprimera ;) )...

Därför byter man vätskan regelbundet. :)

/J

Varför ska man byta bromsvätska?

Bromsvätska är hygroskopiskt, och suger åt sig vatten genom bromsslangarna och packningar. Vatten har lägre kokpunkt än bromsvätskan, och därför tappar du helt bromsverkan så fort dina bromsok blir varma nog att vattnet börjar koka. Byter man vätska ofta, så sker inte detta förrän flera tiotals grader upp i temp.

Jag har kört med den i ca tre år. Till bilen, gathoj och till rejshojen. Dot4 e väl dot4 oavsett om det står biltema på flaskan. Har funkat fint för mig. Kommer fortsättningsvis inte betala dubbelt så mycket för liknande vätska.

Samma för mig, har använt den i flertalet hojar och bilar dom senaste
tre åren och den har inte visat sämre egenskaper än något annat.

Sköna är med det priset är att man alltid har en färsk oöppnad
flaska istället för en öppnad dyrare som stått i garaget några år....

Mina två cent på ämnet.

R

Tack så mycket =) Var nyss iväg och köpte en flarra.
Tänkte ge mig på att byta bromsvätskan för första gången...

Någon som har några små erfarenhetstips kanske? Vad som bör å inte bör göras.
Allt hittar man nog inte i boken.

Kör den både i bil och hoj och fungerar alldeles utmärkt hittills.

Ett tips när du luftar frambromsen på hojen är att lägga dit locket innan du pumpar så du slipper fontänstrålen rätt upp ur behållaren som har en förmåga att landa på styret/tanken och söla ner en massa.
Om du inte tycker att det duger med ringnyckel till nippeln(som ofta gör sallad av den mjuka hexagonalformen) så kan du hojta så får du låna mina om du inte vill handla egna dyra...:tummenupp

En annan är att skaffa en en bit slang och en ren flaska som du kan använda när du luftar så du kan hälla tillbaka den färska vätskan när du behöver fylla upp mellan pumpningarna.(efter att systemet rensats ur från gammal äckel vätska)

Jag fick pumpa igenom systemet fram på Kawan fyra gånger per sida innan handtaget började bli någorlunda. Att min hoj är från stenåldern hjälper inte, men var noga som attans med att hela systemet luftas ur.

Hm. Jag hade för mig att du bodde aningen närmre så du får nog skaffa en egen bromsnippel nyckel:)

Last edited:
Kör den både i bil och hoj och fungerar alldeles utmärkt hittills.

Ett tips när du luftar frambromsen på hojen är att lägga dit locket innan du pumpar så du slipper fontänstrålen rätt upp ur behållaren som har en förmåga att landa på styret/tanken och söla ner en massa.
Om du inte tycker att det duger med ringnyckel till nippeln(som ofta gör sallad av den mjuka hexagonalformen) så kan du hojta så får du låna mina om du inte vill handla egna dyra...:tummenupp

En annan är att skaffa en en bit slang och en ren flaska som du kan använda när du luftar så du kan hälla tillbaka den färska vätskan när du behöver fylla upp mellan pumpningarna.(efter att systemet rensats ur från gammal äckel vätska)

Jag fick pumpa igenom systemet fram på Kawan fyra gånger per sida innan handtaget började bli någorlunda. Att min hoj är från stenåldern hjälper inte, men var noga som attans med att hela systemet luftas ur.

Hm. Jag hade för mig att du bodde aningen närmre så du får nog skaffa en egen bromsnippel nyckel:)

Hur ser specialaren "bromsnippelnyckel" ut?

Använd en helt vanlig lång hylsa & spärrskaft och släpp nippeln. Sen använder man en ringnyckel mellan luftningarna.

Precis, tänk på att bromsvätska käkar lack till frukost. Själv täckte jag över tank och andra lackerade ytor med tidningar innan jag började, better safe than sorry.

Bromsvätska är hygroskopiskt, och suger åt sig vatten genom bromsslangarna och packningar. Vatten har lägre kokpunkt än bromsvätskan, och därför tappar du helt bromsverkan så fort dina bromsok blir varma nog att vattnet börjar koka. Byter man vätska ofta, så sker inte detta förrän flera tiotals grader upp i temp.

Låter som det ska gå rätt lång tid då innan bromsvätskan sugit åt sig vatten. Systemet är väl slutet, med packningar och diverse hinder för att vattnet inte ska komma in. Det ska väl komma in en hel del vatten för att ovan nämnda scenario skall inträffa? Inte sker det väl heller över en dag, utan kommer succesivt?

Naturligtvis använder man en 6kantare, kan bara inte se fördelen med att använda en långhylsa?

Jag har inga 6kantsringnycklar, jag tror inte jag känner någon som har sådana heller, däremot har jag 6kantshylsor, och en lång använder man för att den ska gå ner ordentligt över nippeln, en kort hylsa riskerar att bottna.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick